عوارض واردات آيفون چند است؟ ۲۸ يا ۹۶ درصد!

دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ 0
عوارض واردات آيفون چند است؟ ۲۸ يا ۹۶ درصد! براساس مصوبه‌اي كه هيئت وزيران در خصوص اصلاح تعرفه واردات كالاها داشت، عوارض واردات موبايل بالاي ۶۰۰ دلار ۲۸ درصد تعيين شد. يكي از گوشي‌هاي بالاي ۶۰۰ دلاري كه در حال حاضر با نرخ ۲۸ درصد وارد كشور مي‌شود، آيفون ۱۳ است.

به گزارش تجارت بان به نقل از تسنيم براساس مصوبه اخير دولت، نرخ ۲۸ درصدي براي واردات موبايل بالاي ۶۰۰ دلار و نرخ ۹۶ درصد براي برند اپل در صورت رفع ممنوعيت ذكر شد، در اين بين با توجه به مجاز بودن واردات آيفون ۱۳ و مدل‌هاي قبلي ابهاماتي در خصوص عوارض اين مدل موبايل ايجاد شده است.

 براساس مصوبه‌اي كه هيئت وزيران در خصوص اصلاح تعرفه واردات كالاها داشت، عوارض واردات موبايل بالاي ۶۰۰ دلار ۲۸ درصد تعيين شد.  يكي از گوشي‌هاي بالاي ۶۰۰ دلاري كه در حال حاضر با نرخ ۲۸ درصد وارد كشور مي‌شود، آيفون ۱۳ است. در حال حاضر و با توجه به بند ۲۲۵ فهرست حقوق ورودي كه به تصويب دولت رسيده است،

آيفون ۱۳ نيز با همين نرخ وارد مي‌شود. با اين وجود در بند ۲۲۶ ذكر شده است كه در صورت رفع ممنوعيت واردات برند اپل، اين دسته از تلفن‌هاي همراه بايد با نرخ ۹۶ درصد وارد كشور شوند. به نظر مي‌رسد كه در تدوين اين بند به موضوع مدل‌هاي آيفون ۱۳ و پايين‌تر توجه نشده است. همين موضوع باعث شكل‌گيري گمانه‌زني‌ها و بحث‌هاي متعددي در فضاي مجازي در خصوص نرخ عوارض وارداتي آيفون ۱۳ و مدل‌هاي قبل‌تر شد.

با توجه به ابهامي كه در اين زمينه وجود دارد و تفسيرهاي متفاوتي كه ممكن است در حوزه اجرا به وجود بيايد. هم اين امكان وجود دارد كه نرخ ۹۶ درصد براي حقوق ورودي آيفون‌هاي ۱۳ و قديمي‌تر مورد نظر قرار بگيرد و هم اينكه اعمال نرخ ۲۸ درصد گذشته ادامه پيدا كند. با توجه به اين دوگانگي، كه تفاوت حدود ۷۰ درصدي در نرخ حقوق ورودي ايجاد مي‌كند نياز است تا دولت اصلاحاتي در اين زمينه اعمال كند.

نكته قابل توجه ديگري كه وجود دارد اين است كه به نظر مي‌رسد از ابتداي سال جاري ثبت سفارش آيفون‌هاي ۱۳ و مدل‌هاي پايين‌تر از ابتداي سال جاري انجام نشده و وارداتي كه هم‌اكنون در حال انجام است، مربوط به ثبت سفارش‌هايي است كه در سال گذشته انجام شده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه