وضعیت بازار کردستان عراق پس از انتشار ویروس کرونا

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ 1714 0
وضعیت بازار کردستان عراق پس از انتشار ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در کشورهایی مانند چین و ایران، قیمت بسیاری از کالاها را در بازارهای اقلیم کردستان افزایش داد.

به گزارش تجارت بان، شیرزاد توفیق یکی از واردکنندگان لباس در این باره می گوید: قیمت کالاها به صورت روزانه در حال افزایش است. تصمیم داشتم به چین سفر کنم اما میسر نشد و اکنون قیمت هر کالا 2 تا 3 هزار دینار افزایش یافته است.


تجارت میان چین و اقلیم کردستان عراق در یک ماه گذشته متوقف شده است. سالیانه بیش از 5 میلیارد دلار کالای چینی و 7 میلیارد دلار کالای ایرانی وارد کردستان عراق می شود.


گیلان حاجی سعید رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان کردستان عراق در این باره اظهار کرد: این امکان برای ما وجود دارد تا از مسیر ترکیه و بندر بصره، کالاهای مورد نیاز را وارد کرده و با کشورهای دیگر روابط تجاری برقرار کنیم.


بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی کردستان عراق، 60 درصد از کالاهای موجود در بازارهای اقلیم کردستان چینی هستند.  این وزارتخانه پس از انتشار ویروس کرونا، جلسه ای با کنسولگری چین و تعدادی از تاجران کردستان عراق برگزار کرد.


فتحی ملا علی سخنگوی وزارت بازرگانی در این باره گفت: احتمالا پس از مدتی آثار این موضوع بیشتر نمایان شود. امیدواریم ویروس کرونا خاتمه پیدا کند؛ اما تجارت در هیچ دوره و مقطعی به دلایلی مانند بیماری، جنگ و حوادث دیگر متوقف نمی شود. به همین دلیل در وزارتخانه به طور جدی این موارد رصد می شود.


تعداد 14 هزار شرکت از 103 کشور آسیایی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی، کشورهای عربی، ترکیه و ایران، کالاهای خود را از مرزهای هوایی و زمینی به اقلیم کردستان صادر می کنند./ روداو

کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه