کرونا عاملی برای رونق صنایع داخلی عراق

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ 482 0
کرونا عاملی برای رونق صنایع داخلی عراق کرونا برای عراق نعمت بود چون با توقف واردات به کارخانه های داخلی فرصت داد که حضور خودشان را در بازار کشور تثبیت کنند.

تجارت بان: خرید کالای ایرانی یا ترکیه ای یا اردنی یا چینی به امری کاملا معمول در عراق تبدیل شده است. کشوری که از بزرگ ترین تولیدکننده خرما به واردکننده خرما از کشورهای خلیج تبدیل شده است. اما محدودیت های جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا نظام بازار را تغییر داده است.

«امین قاسم»، صاحب کارخانه آب میوه در بصره، تأکید می کند که کرونا برای عراق نعمت بود چون با توقف واردات به کارخانه های داخلی فرصت داد که حضور خودشان را در بازار کشور تثبیت کنند.

پیش از این، سیل عظیم کالاهای خارجی جایی برای خودنمایی محصولات «ساخت عراق» ایجاد نکرده بود، چون حجم تولید در عراق کم و هزینه آن بالاست.

اما با بسته شدن مرزها به علت محدودیت های جهانی ناشی از شیوع کرونا، کارخانه های عراقی جان تازه ای گرفته اند.

قاسم که بیش از 3 هزار نیروی کار در کارخانه وی مشغول به کار هستند می گوید که اکنون می تواند محصولاتش را در سرتاسر عراق توزیع کند و دیگر نیاز ندارد که در رقابت با بستنی ارزان ایرانی قیمت محصولاتش را پایین بیاورد.

سازمان تجارت جهانی در سال 2018 از صادرات 97.2 میلیارد دلاری کالا و خدمات در عراق خبر داد که 98 درصد آن نفت و گاز بود.. در همین زمان عراق 70 میلیارد دلار کالا وارد کرده بود.

اما امروز با کاهش قیمت نفت دولت عراق سراغ مالیات بر درآمدها رفته و همین باعث شده که درآمد دولت از راه مالیات از 2.5 میلیون دلار در نیمه اول ماه آوریل به 7.3 میلیون دلار در ماه مه برسد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که واردات عراق نیز از 92 میلیارد دلار در سال 2019 به 81 میلیارد در سال 2020 کاهش یابد.

آمارهای رسمی چین هم نشان می دهد که صادرات این کشور به عراق از یک میلیارد دلار در 4 ماه پیش در حال حاضر به 775 میلیون دلار رسیده است.

صادرات ایران به عراق نیز از 450 میلیون دلار در ماه به 300 میلیون دلار رسیده است.

ادامه روند تقویت صنایع داخلی و متنوع کردن منابع درآمد دولت که از دولت «عادل عبدالمهدی» گام های اولیه آن برداشته شد امروز به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده که جای تعویق و تأخیر ندارد، زیرا درآمدهای دولت چنان کم شده که دیگر توان جذب نیروی کار در بخش دولتی وجود ندارد و بخش خصوصی است که باید این مسئولیت را به عهده بگیرد.

«هادی عبود»، یک شهروند عراقی تولیدکننده لوله های پلاستیکی، می گوید که تا پیش از این مجبور بود با کالاهای ارزان چینی و کالاهای ایرانی که به علت ضعیف بودن پول ملی ایران بسیار ارزان تولید می شوند رقابت کند، «اما الان محصولاتمان را پیش از تولید می فروشیم» و می افزاید که اوضاع خیلی خوب شده است.

این وضعیت باعث شده که او به فکر آن باشد که نیروی کارش را از 100 نیروی به 150 نیرو افزایش دهد.

صیادان ماهی در بصره هم از وضعیت خود بسیار راضی هستند. «محمد فاضل»، که در بازار روز ماهی بصره دکه ای برای خود دارد می گوید حدود یک ماه است که ماهی ها در دریا بیشتر شده اند.

او می گوید که صیادان ایرانی و کویتی در حال حاضر به صید نمی پردازند و این باعث شده که صیادان عراقی به تنهایی برای صید بروند.

به گفته فاضل این فراوانی باعث شده که قیمت ماهی زبیدی که از گران ترین ماهی های عراق است از 20 هزار دینار به 11 هزار (حدود 9 دلار) برسد.

میدل ایست نیوز

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه