رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه:

ضرورت راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی / ر اه‌اندازی حمل یکسره بین ایران و عراق و پس از آن تا سوریه ضروری است

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ 424 0
ضرورت راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی / ر اه‌اندازی حمل یکسره بین ایران و عراق و پس از آن تا سوریه ضروری است خواستار راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به عنوان پایلوت کشور شد.

به گزارش تجارت بان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: در دو سال گذشته نزدیک به ۷۲۵ میلیون دلار محصولات کشاورزی از مرز‌های کرمانشاه صادر شده که این روند صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

 

او از مشکلاتی که اکنون پیش روی صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد یاد کرد و با بیان اینکه عمده این مشکلات به واسطه نبود زیرساخت‌های مناسب است، یادآور شد:  وجود نداشتن امکاناتی نظیر سردخانه، انبار و... در مرز‌ها باعث می‌شود صادرات محصولات کشاورزی گاهی با زیان همراه باشد و مجبورشویم برای جلوگیری از این زیان آنچه که طرف خارجی درخواست می‌کند را بپذیریم.

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایلوت ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در کشور باشد و استان‌های دیگر نیز در صورت موفقیت از تجربه ما استفاده کنند، بیان کرد: امکان راه‌اندازی این پایانه در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین وجود دارد و سرمایه‌گذار نیز پای کار است.

 

کاشفی خواستار تسهیل در روند صدور مجوز و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای حمایت از سرمایه‌گذاری که در این زمینه پای کار است شد و عنوان کرد: اگر این پایانه راه‌اندازی شود، می‌توانیم در کنار آن خدماتی مانند بسته‌بندی محصولات کشاورزی و ... را نیز در نظر بگیریم.

 

تفاهم‌نامه‌ای برای تقویت بنیه صادرات و تجارت استان کرمانشاه

او در ادامه بر لزوم حمایت از صادرکنندگان و تجار و تقویت بنیه مالی آن‌ها تاکید کرد و گفت:  با ابتکاری که در کرمانشاه رقم زدیم، به عنوان اولین استان در کشور تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین اتاق بازرگانی، سازمان صمت و بانک توسعه صادرات امضا خواهد شد که هدف آن تامین نقدینگی مورد نیاز این بخش است.

 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان صمت بخشی از کمک‌های فنی و اعتباری و لجستیک را در اختیار فعالین صادرات قرار می‌دهد، بانک توسعه صادرات در زمینه اعطای تسهیلات یارانه‌دار پای کار خواهد آمد و اتاق بازرگانی نیز بررسی صلاحیت متقاضیان و معرفی طرح‌های اولویت‌دار را انجام خواهد داد.

 

کاشفی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح شاهدحمایت از فعالین اقتصادی حوزه تجارت خارجی باشیم و استان‌های دیگر نیز بتوانند از این کار الگو بگیرند.

 

زمان راه‌اندازی حمل یکسره فرا رسیده است

او در ادامه بر لزوم راه‌اندازی حمل یکسره بین ایران و عراق و پس از آن تا سوریه تاکید کرد و با اشاره به مشکلاتی که نبود حمل یکسره در زمینه صادرات به عراق ایجاد کرده، گفت: تخلیه و بارگیری این حجم از کامیون در مرز‌ها نه تنها کیفیت و ارزش افزوده صادرات را کاهش می‌دهد، بلکه زمان صادرات را نیز طولانی می‌کند.

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر عراق به کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه پیوسته، یادآور شد: اکنون بهترین زمان برای راه‌اندازی حمل یکسره است.

 

او معتقد است، تا زمانی‌که حمل یکسره به عراق فعال شود می‌توان کار‌ها را از طریق ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک بین دو کشور پیش برد که کار چندان دشواری نیست.

 

کاشفی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پیگیری زیادی برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل مشترک انجام شد که مورد موافقت سازمان راهداری کشور قرار نگرفت، از سازمان توسعه تجارت خواست برای کمک به بهبود صادرات به عراق حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

 

او در پایان اشاره‌ای هم به وضعیت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان استان کرمانشاه داشت و با بیان اینکه بیش از ۷۶ درصد صادرکنندگان به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند، گفت: تعلیق کارت بازرگانی برای کسانی‌که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند نیز انجام شده است.

 

عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است، اگر مهلت تعهدات ارزی تا شهریور ماه تمدید شود بسیاری از صادرکنندگان که اکنون موفق به رفع تعهدات ارزی خود نشده‌اند می‌توانند در موعد باقی مانده ارز صادراتی را به کشور برگردانند.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه