کشف شگفت انگیز گورستان دوره اشکانی در کردستان

یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ 1384 0
کشف شگفت انگیز گورستان دوره اشکانی در کردستان مهمترین یافته این برنامۀ میدانی را کشف گورستانی از دوره اشکانی اعلام کرد که دارای تدفینهای متفاوت خمرهای و چالهای ساده هستند.

به گزارش تجارت بان، شکوه خسروی (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) گفت: بررسی‌های باستان‌شناسی حوضۀ آبگیر سد نیآباد واقع در شهرستان‌های سروآباد و سنندج استان کردستان در سال ۱۳۹۶ به سرپرستی نگارنده منجر به شناسایی ۱۱ محوطه باستانی شد.


 
او تصریح کرد: در این بررسی مجموعه‌ای از استقرارهای انسانی و گورستانهای باستانی شناسایی شد و سپس به منظور ادامه پژوهشهای باستانشناسی در این محدوده و درک کم و کیف آثار باستانی موجود در حوضه آبگیر سد نیآباد برنامه گمانهزنی در ۴ محوطه از ۱۱ محوطه شناسایی شده پیشین که در صورت ساخت و آبگیری سد در خطر خواهند بود، به جرا درآمده است.


 
این دانش آموختۀ دکتری باستان‌شناسی خاطرنشان کرد که برنامه گمانه زنی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.


 
وی گفت: نتایج گمانه زنی در ۳ محوطه شواهدی از استقرار دوره اشکانی را به دست داده و در نتیجۀ کاوشها، بقایای استقراری از جمله بقایای معماری و سفال این دوره به دست آمده است.


 


این باستان‌شناس افزود: بنا به اظهارات خسروی مهمترین یافته‌های این برنامۀ میدانی؛ کشف گورستانی از دوره اشکانی است که دارای تدفینهای متفاوت خمرهای و چالهای ساده هستند.


 
خسروی در پایان یادآور شد: با توجه به کمبود اطلاعات باستان شناختی ما از این منطقه و همچنین اطلاعات محدودی که از گورستانهای متعلق به دوره اشکانی در این نواحی داریم، پژوهشهای بیشتر می‌تواند زوایای جدیدی را پیشروی باستانشناسان بگشاید./ایلنا

 

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه