گزارش انستیتو واشنگتن؛

پیشنهادها و انتقادها به سیستم اقتصادی اقلیم کردستان عراق

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ 582 0
پیشنهادها و انتقادها به سیستم اقتصادی اقلیم کردستان عراق دولت کردستان عراق سرمایه گذاری در بخش هایی مانند زیرساخت، کشاورزی، توریسم و صنعت را انجام دهد.

 

به گزارش تجارت بان،  انستیتو واشنگتن برای خاورمیانه هشدار داده است ادامه وابستگی اقتصاد اقلیم کردستان به فروش نفت و سهمی از بودجه عراق، باعث بیکار شدن تعداد بیشتری از جوانان می شود زیرا درآمدهای حاصل طرف بخش های مصرفی شده و بخش مولد در اقلیم کردستان همچنان در حال تضعیف شدن است.

 

 اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در گزارشی به وضعیت اقلیم کردستان از نظر اقتصادی پرداخته است. در این گزارش به بهبود وضعیت کسب و کار و درآمد ها نسبت به سال 2015 اشاره شده اما تاکید شده است بیشتر درآمدها صرف بخش های مصرفی مانند ایجاد مراکز خدمات عمومی مانند رستوران شده و بخش های مولد و اشتغال زا مانند کارخانه ها سهم زیادی برای توسعه نمی گیرند. بنابراین، احتمال هرچه بیشتر تضعیف شدن بخش مولد و اشتغال زای مفید در اقلیم کردستان وجود دارد.

 

این اندیشکده در گزارش خود به نقل از دابان محمد، نماینده در پارلمان اقلیم کردستان اشاره کرده است که تا ماه سپتامبر گذشته از مجموع 1550 کارخانه در سلیمانه حدود 1350 کارخانه تعطیل شده اند که باعث بیکاری بیش از 25000 نفر در این استان شده است. وی علت این اتفاق را کاهش کمک های مالی دولت اقلیم کردستان به بخش مولد، افزایش قیمت سوخت، افزایش مالیات و عملکرد نادرست مقامات در این زمینه عنوان کرده است.


بر اساس گزارش این موسسه، بخش کشاورزی اقلیم کردستان هم با مشکلات زیادی روبه روست زیرا کشاورزان با قیمت های موجود نمی توانند تولیدات خود را افزایش دهند و بخش مهمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز اقلیم کردستان هم از کشورهای همسایه وارد می شود.


انستیتو واشنگتن در ادامه می نویسد در بخش عمومی، اقتصاد رانتی  زمینه را برای فساد گسترده اقتصادی فراهم کرده است. به جز چند تن از مقامات اقلیم کردستان دیگران از میزان درآمدهای نفت اطلاعی ندارند. این موسسه در ادامه گفته است افرادی که با آن مصاحبه کرده اند بر این باورند که مقامات حزبی دارای شبکه هایی در حوزه صنعت نفت بوده و از این طریق این بخش را تحت کنترل خود قرار داده اند.


انستیتو واشنگتن به توزیع ناعادلانه درامدها در اقلیم کردستان اشاره کرده و گفت است به وضوح می توان با مقایسه زندگی بخش زیادی از جامعه و ریخت و پاش های بخش کوچکی از جامعه عمق فاصله میان ثروتمندان و سایر مردم این منطقه را مشاهده کرد. این مسئله همچنان ادامه دارد و به ادامه وضع موجود به نفع نخبگان سیاسی و طبقه حاکم در این منطقه کمک می کند.


در این گزارش هشدار داده شده که بهره مند شدن طبقه ای خاص در اقلیم کردستان از ثروت و وجود فساد تاثیری منفی روی جوانان در این منطقه می گذارد و جوانان از همه بخش ها از جمله سیستم حکمرانی، انتخابات، آموزش و اقتصاد ناامید شده اند. بسیاری از جوانانی که در دانشگاه تحصیل خود را به اتمام رسانده اند اکنون بیکار بوده و به دنبال مهاجرت به اروپا و آمریکای شمالی هستند.


موسسه واشنگتن رهبران اقلیم کردستان را به دلیل نداشتن دیدگاهی در جهت توسعه اقلیم کردستان بعد از برگزاری رفراندوم در سال 2017 مورد انتقاد قرار داده است زیرا جوانان اقلیم کردستان به داشتن آینده ای بهتر در اقلیم کردستان امید ندارند و این مسئله روی هویت کردی آنها نیز تاثیر گذاشته است زیرا به گفته این موسسه، جوانان کرد در اقلیم کردستان مانند گذشته به داشتن هویت مستقل کردی پایبند نیستند و این ناشی از عملکرد نادرست مسئولان این منطقه است.


انستیتو واشنگتن یکی از راه های توسعه اقلیم کردستان را تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی در اقلیم کردستان از جمله توسعه بخش کشاورزی، صنعت و تورییسم دانسته است که ظاهرا دولت جدید اقلیم کردستان آن را در راس برنامه های خود قرار داده است. با این حال، اشاره شده که در چند ماه گذشته از آغاز کار دولت جدید اقلیم کردستان قدم های زیادی برداشته نشده و به نظر می رسد که اقلیم کردستان نه برنامه منسجم و نه تجربه لازم را برای ایجاد تنوع اقتصادی ندارد.


این موسسه پیشنهاد کرده است شورای مشورتی مستقلی در اقلیم کردستان تشکیل شود که ارتباط مستقیمی با شورای وزیران این منطقه داشته باشد و اعضای آن از میان نخبگان سیاسی، اقتصادی و منابع طبیعی و عرصه های دیگر انتخاب شود. این موسسه تاکید کرده است که باید استراتژی جدید در پیش گرفته شود که بر اساس آن، دولت و شورای مشورتی با بخش های مختلف جامعه مانند تجار، کشاورزان و صنعتکاران ارتباط داشته باشند. سپس شورای مشورتی راهکارهای خود را برای تنوع بخشیدن به فعالیت اقتصادی به دولت اقلیم کردستان اعلام کند.


انستیتو واشنگتن برای خاورمیانه همچنین به دولت اقلیم کردستان توصیه کرده است به طور جدی فساد اقتصادی در حوزه نفت اقلیم کردستان را مورد توجه قرار دهد و در بخش های دیگر مانند زیرساخت، کشاورزی، توریسم و صنعت، سرمایه گذاری انجام دهد. همچنین اصلاحات اقتصادی لازم صورت بگیرد و از دخالت احزاب در حوزه کار دولت جلوگیری شود.


این اندیشکده آمریکایی به کشورهای غربی توصیه کرده است کمک های خود به دولت اقلیم کردستان را به ایجاد اصلاحات مورد نیاز منوط کنند. همچنین در این گزارش تاکید شده که تا زمانی که اقتصاد رانتی در اقلیم کردستان حکمفرماست کردهای این منطقه همچنان در ناامیدی برای داشتن آینده ای بهتر به سر خواهند برد./ ترجمه: کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه