ضرر یک میلیارد دلاری کرونا به تولیدکنندگان اقلیم کردستان

سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ 492 0
ضرر یک میلیارد دلاری کرونا به تولیدکنندگان اقلیم کردستان اتحادیه تولیدکنندگان اقلیم کردستان، ضرر اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به این بخش را یک میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، یاسین محمود رئیس و سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان کردستان عراق درباره وضعیت موجود تولیدکنندگان اقلیم کردستان توضیح داد: وضیعت بخش خصوصی به دلیل انشتار ویروش کرونا آشفته و موجب بیکاری بیش از 350 هزار کارگر شده است. دولتنیز هیچ تصمیمی به نفع بخش خصوصی نگرفته است.


به گفته این فعال صنفی، در حالی که دولت اقلیم کردستان می خواهد با صدور بخشنامه ای کارفرمایان را بر اساس قانون شماره 71 سال 1987 موظف به پرداخ  حقوق کارگران کند، اما این قانون ناقص بوده و متعلق به دوره رژیم اشتراکی است در حالی اکنون سیستم حکمرانی در عراق متفاوت است.


یاسین محمود گفت: اکنون از 150 هزار کارگر بخش خصوصی، 85 هزار نفر آنها مشمول تامین اجتماعی هستند. شرکت ها تصمیم دارند حقوق ماه مارس را به آنها پرداخت کنند اما آمادگی پرداخت حقوق ماه آوریل را به هیچ یک از کارگران ندارند.


بر اساس قانون مدنی وزارت کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان، کارفرمایان موظف هستند 12 درصد از حقوق کارگران را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کنند تا در هنگام نیاز و بازنشستگی به کارگران پرداخت شود.


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان اقلیم کردستان تصریح کرد: پس از انتشار ویروس کرونا و شکل گیری کمیته مقابله با این بیماری، ممنوعیت رفت و آمد در اقلیم کردستان برقرار شد و بیش از یک ماه است که ادامه دارد. بخشنامه های این کمیته، بخش خصوصی را بسیار متضرر کرده است.


یاسین محمود ادامه داد: از هنگام ممنوعیت رفت و آمد در اقلیم کردستان تا امروز بیش از یک میلیارد دلار ضرر به تولیدکنندگان وارد شده است و اگر این شرایط ادامه یابد ضررها به 3 میلیارد دلار افزایش می یابد.


این فعال اقتصادی گفت: کرونا 350 هزار نفر در اقلیم کردستان را بیکار کرده است و امروز آنها به مساعدت نیاز دارند. ( منبع: روداو با اندکی تلخیص)

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه