وضعیت بازار مرغ در اقلیم کردستان

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ 943 0
وضعیت بازار مرغ در اقلیم کردستان برخی از مالکان مرغداری در اقلیم کردستان بر ممنوعیت واردات این محصول اصرار دارند، این در حالی است که قیمت مرغ وارداتی بسیار گرانتر از تولید داخل است.

 

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، محصولات طیور کشورهای خارجی، بازارهای اقلیم کردستان را پر کرده است، تولیدکنندگان این محصولات در اقلیم کردستان از تداوم واردات آن گلایه دارند.

در کنار این مالکان مزارع پرورش طیور استان سلیماینه هم درخواست متوقف شدن واردات مرغ منجمد را دارند.

کرونا ضربه خود را به مالکان مزارع پرورش مرغ وارد و آنها را با ضرر سنگینی روبرو کرده است؛ به نوعی که تنها در مدت اخیر که ممنوعیت تردد میان استان های اقلیم کردستان و عراق اجرا شد، بیش از 10 میلیارد دینار ضرر کردند.

پس از شیوع ویروس کرونا، دولت اقلیم کردستان، علاوه بر اعمال ممنوعیت رفت و آمد، محدودیت های شدیدی برای مقابله با این بیماری اعمال کرد.

سردار محمد غریب، یکی از مالکان مرغداری می گوید: به دلیل واردات پیوسته مرغ از کشورهای دیگر به اقلیم کردستان، بازار این محصول در داخل ضعیف شده است و اگر این روند ادامه یابد، ادامه فعالیت امکان پذیر نیست.

ناظم عبدالله، سخنگوی جامعه مزارع طیور سلیمانیه می گوید: در فروردین و اردیبهشت در مزارع پرورش مرغ سلیمانیه، حلبچه و کلار، 10 میلیون قطعه مرغ تولید می شود و بیش از نیاز داخل را تامین می کند، به همین دلیل باید واردات مرغ منجمد متوقف شود.

 

قیمت مرغ در اقلیم کردستان

این اظهار نگرانی ماکان مرغداری در حالی است که اکنون قیمت مرغ وارداتی به اقلیم کردستان گرانتر از محصول داخلی است، به نوعی که هر کیلو مرغ تولیدی کشور ترکیه، 3 هزار و 250 دینار، مرغ برزیلی 4 هزار و مرغ تولیدی خود اقلیم کردستان با یک هزار و 750 دینار به فروش می رود.

شالاو جمال مدیر کشاورزی سلیمانیه هم می گوید: قبلا چند بار بخشنامه ممنوعیت واردات مرغ را صادر کرده ایم، مشکل مرغداران یک مشکل همیشگی است، ما به وزارت کشاورزی پیشنهاد داده ایم تا واردات مرغ از کشورهای دیگر را به صفر برساند.

 

بازار مرغ در کردستان عراق و تعداد مزارع طیور

اقلیم کردستان به صورت سالیانه نیاز به 155 هزار تن مرغ دارد، توان تولید در داخل نیز حدود 185 هزار تن است. همچنین 20 هزار تن به صورت قانونی و بر اساس تقاضای استان ها از کشورهای دیگر وارد اقلیم کردستان می شود.

در اقلیم کردستان بیش از یک هزار و 600 مزرعه پرورش طیور وجود دارد که از این تعداد بیش از 600 مزرعه در اربیل، 670 در سلیمانیه و 290 مزرعه در دهوک واقع شده است. /روداو

پایان خبر

 

کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه