گزارشی از بازار خرما در اقلیم کردستان

مصرف روازنه 160 تن خرما در کردستان عراق / جایگاه خرمای ایرانی در بازار

یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ 1886 0
مصرف روازنه 160 تن خرما در کردستان عراق / جایگاه خرمای ایرانی در بازار اگر چه عراق به لحاظ محصول خرما ثروتمند بوده، اما تقاضا برای خرمای عراقی کم است،تقاضا برای خرمای چه کشورهایی در اقلیم کردستان زیاد است؟

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان تغییر بزرگی در بازار اقلیم کردستان روی می دهد، در این ماه برخی از محصولات غذایی با کاهش فروش روبرو شده و در برابر تقاضا برای خوراکی های دیگری افزایش می یابد.

 خرما یکی از محصولاتی است که فروش آن در ماه رمضان 80 درصد زیاد می شود.

بر اساس داده های گمرک استان های اقلیم کردستان دربخش محصولات سبزی و میوه، هر سال در ماه رمضان فروش خرما در مقایسه با ماه های قبل 80 درصد افزایش پیدا می کند.

در این ماه روزانه در مجموع 160 تن خرما در بازارهای اقلیم به فروش می رسد که از این میان سهم استان های اقلیم کردستان از مصرف خرما، 60 تن در اربیل، 70 تن در سلیمانیه و حلبچه و 25 تن در دهوک است. این میزان فروش تا روز بیستم ماه رمضان ادامه داشته و پس از آن رو به کاهش می گذارد.

سامان اسماعیل، مدیر گمرک سبزی و میوه سلیمانیه در این باره گفت: هر سال با آغاز ماه رمضان فروش خرما به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند، روزانه در استان های سلیمانیه و حلبچه حدود 60 تا 70 تن از این محصول فروخته می شود اما در روزهای معمولی دیگر این میزان 15 تا 20 تن است.

وی درباره منبع تامین و قیمت خرمای موجود در بازار، گفت: در حال حاضر 75 درصد از خرمای بازار سلیمانیه از ایران تامین می شود و 25 درصد دیگر آن از عراق و امارات. قیمت آن نیز متناسب با کیفیت محصول از 2 تا 9 هزار دینار است.

به دلیل مزایایی که خرما دارد، در ماه رمضان بر روی سفره افطار خانواده ها قرار می گیرد. بیشتر افراد روزه دار، با خرما افطار می کنند این هم موجب می شود تقاضا برای این محصول در ماه رمضان افزایش پیدا کند. برای پاسخ به این تقاضا، هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان، بازرگانان اقلیم کردستان هزاران تن خرما از عراق و ایران می کنند.

دانا رحیم، مدیر یکی از دفاتر خرید و فروش میوه سلیمانیه که برای ماه رمضان سال جاری 340 تن خرما وارد کرده است، در این باره می گوید: قبلا تنها من و چند دفتر دیگر در گمرک سلیمانیه در ماه رمضان مقدار زیادی خرما را وارد می کردیم اما اکنون به دلیل افزایش تقاضا، 30 درصد از دفترها، اقدام به واردات خرما و فروش آن میی کنند.

وی می گوید: در سال جاری به دلیل ممنوعیت تردد، همانند گذشته موفق به واردات خرما از ایران نشدهم، اما در عین حال تا کنون 240 تن خرما وارد کردم. بر حسب تقاضا هم تا اکنون 60 درصد آن را فروخته ام که بیش از نیم این مقدار را بازرگانان عرب خریده اند. به دلیل قیمت مناسب و کیفیت خوب خرمای ایرانی، در بیشتر شهرهای عراق تقاضا برای آن زیاد است.

اگر چه عراق به لحاظ محصول خرما ثروتمند بوده، اما تقاضا برای خرمای عراقی کم است. دانا در ایران باره می گوید: حدد 100 تن خرمای عراقی را وارد کرده اما به دلیل قیمت بالای آن که در برخی از انواع آن کیلویی از 5 تا 7 هزار دینار است، تقاضای کافی برای آن وجود ندارد.

سایر روزهای معمولی به غیر از ماه رمضان در استان اربیل روزانه 6 تا 7 تن خرما به فروش می رود، اما در ماه رمضان فروش آن در این استان 90 درصد زیاد می شود.

سلام پلیس مدیر یکی از دفاتر دشت اربیل در بازار سبزی و میوه اربیل می گوید: در ماه رمضان فروش خرما به طور قابل ملاجظه ای افزایش می یابد. روزانه حدود 60 تا 70 تن خرما در استان اربیل و حدود 70 تا 80 تن نیز به دیگر شهرهای عراق ارسال می شود، این در حالی است که در روزهای معمولی فروش خرما از 6 تا 7 تن تجاوز نمی کند.

وی درباره قیمت خرما گفت: در حال حاضر یک کارتون خرمای ایرانی با حمل 18 هزار دینار است، اما احتمال دارد در چند روز آینده با افزایش تقاضا، به 21 هزار دینار برسد.

در گمرکات اقلیم کردستان قیمت هر کارتون خرمای ایران که حدود 7.2 کیلوگرم است به 17 تا 18 هزار دینار می رسد. 70 درصد بازار خرمای کردستان عراق در دست ایران است. هر کیلو خرمای عراقی، عربستان و امارات از 2 تا 9 هزار دینار است.

اگر میانگین قیمت انواع خرما، برای هر تن یک میلیون دینار برآورد شود، در هر روز از ماه رمضان حدود 480 میلیون دینار خرما مصرف می شود.

در استان دهوک به غیر از خرمای عراقی و ایرانی، خرمای کشورهای عربستان و امارات هم وجود دارد، اما به دلیل ارزان تر بودن، تقاضا برای خرمای ایرانی بیشتر است.

فرهاد محمد، مدیر خدمات کشاورزی دهوک که سرپرستی کمرک دهوک را نیز برعهده دارد، می گوید: در ماه رمضان روزانه 20 تا 25 تن خرما مصرف می شود که حدود 60 درصد از این محصولات از نوع ایرانی بوده که قیمت و کیفیت مناسبی دارد.

فرهاد محمد می گوید در دهوک خرمای کشورهای عراق، عربستان، امارات و ترکیه هم وجود دارد اما قیمت بالایی دارند به همین دلیل فروش آنه به نسبت خرمایی ایرانی کمتر است.

سهم بزرگی از صادرات خرما به اقلیم کردستان در اختیار ایران است.

/ روداو

کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه