مهیا شدن شرایط برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ 473 0
مهیا شدن شرایط برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران استاندار ایلام از آماده سازی شرایط برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران خبر داد.

به گزارش تجارت بان،، قاسم سلیمانی دشتکی از نگاه مثبت دبیر و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس در ارتباط با منطقه آزاد تجاری مهران تشکر کرد و گفت: دو سال پیش در نشست استانداران با حضور دکتر بانک مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری که بحث منطقه آزاد بود تقسیم کار شد که با نمایندگان مجلس، رئیس مجلس، روسای کمیسیون ها تخصصی بحث و گفتگو شود و در این راستا ایلام یکی از استان های موفق بود.

 

وی در ادامه گفت: در آن برهه زمانی با دکتر لاریجانی رئیس وقت مجلس‌، نواب مجلس و کمیسیون های تخصصی ذی ربط نشست های خوبی داشتیم و اما اشتباهی که در آن زمان انجام شد این بود که مجلس مناطق ویژه را اضافه کرد و این باعث شد که کل بحث در شورای نگهبان مشکل پیدا کند و پس از رد شدن در مرحله دوم برای رسیدگی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

 

استاندار ایلام در ادامه از مزیت های مهم ایجاد مناطقه آزاد تجاری مهران گفت و تصریح نمود: به نظر می رسد که از مرزهای چهارگانه کشور در شمال و جنوب و شرق و غرب، تنها منطقه غرب کشور دارای منطقه آزاد نیست.

 

وی در ادامه از مرز مشترک با کشور عراق بعنوان یک مزیت مهم در جهت توجیه ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران یاد کرد و گفت: از آنجا که سال های سال است کشور در گیر در تحریم های ظالمانه هست و در این برهه از زمان بیشتر نیز شده است وجود مرز مهران در مراودات تجاری و بازرگانی با عراق برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

 

سلیمانی‌دشتکی با عنوان این مطلب که در غرب کشور استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است، اظهار داشت: علاوه بر این، مناطق همسایه ایلام در آن طرف مرز دارای اشتراکات زیاد مذهبی، قومی و فرهنگی با استان است.

 

وی در ادامه گفت: امتیاز مهم دیگر طراحی دو آزاد راه حمیل، ایلام، مهران، کربلا و دیگری آزاد راه پل زال، مورموری، چیلات، دهلران، نجف اشرف و دو خط راه آهن اسلام آباد به ایلام و راه آهن اندیمشک به دهلران و همچنین بزرگراه مهران، دهلران به اندیمشک است که باعث اتصال شمال، جنوب و مرکز کشور به استان و در نهایت کشور عراق می شود که این مهم باز می تواند بر ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران بیافزاید.

 

نماینده عالی دولت در استان سپس به ظرفیت های مهم استان چون ۱۱ درصد گاز، ۴ درصد نفت، ۴ و نیم درصد صادرات کشور و ... اشاره کرد و گفت: علاوه‌ بر این، زیرساخت های ایجاد شده در منطقه ویژه مهران خود می تواند بستر بسیار خوبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری باشد.

 

وی در ادامه گفت: حدود ۶۷ درصد تردد زوار از مرز مهران انجام می شود، در روز تردد بیش از ۲ هزار وسایل نقلیه از سراسر کشور در استان داریم، حدود یک و نیم الی دو میلیارد دلار صادرات از مرز مهران داریم و ... مجموع اینها مزایا و پتانسیل های مهمی در راستای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران است.

 

استاندار ایلام در ادامه از پایانه مرزی، گذر مرزی و بازارچه مرزی مهران بعنوان امتیاز ویژه ای در ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران یاد کرد و گفت: علاوه بر این، بازارچه جدید دیگر بنام چنگوله در مهران ایجاد می شود که مجموعه اینها پتانسیل و ظرفیت خوبی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

وی در ادامه به دو طرح عظیم کشاورزی بعنوان مزیت های مهم دیگر در منطقه اشاره کرد و گفت: طرح احیا و طرح سامانه گرمسیری دو طرح مهم و بزرگ استان است که حدود ۸۰ درصد آن در محدوده مهران قرار دارد که در مراحل پایانی کار است و این مهم موجب تحول عظیمی در سیستم کشاورزی استان خواهد شد و راه ورود سرمایه‌گذاران را برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان باز خواهد کرد.

 

سلیمانی‌دشتکی سپس از مشوق های لازم برای ایجاد سرمایه‌گذاری و بالا بردن امنیت مناطق مرزی شرق و غرب کشور بعنوان ظرفیت دیگر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران یاد کرد و گفت: هر سرمایه‌گذاری که در این مناطق قصد سرمایه‌گذاری داشته باشد علاوه بر بیمه امنیتی و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، ۱۵ درصد اضافه بر ردیف بودجه تسهیلات دریافت می کند.

 

وی شرایط را برای تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران مهیا دانست و گفت: البته بایست این نکته مهم را در نظر داشت که زیر ساخت های استان به خاطر حجم بالای خدمات دهی در عرصه ملی صرفا مختص ایلام نیست به همین منظور دولت و نظام و کشور بایست نگاه ویژه ای به استان داشته باشد‌.


وی افزود: ایلام مستحق این خدمت است چراکه مردمان این دیار در طول ۸ سال جنگ تحمیلی تا پای جان مرزداری کرده اند و مردانه از دین و کشور خود دفاع نموده اند.

 


منبع: کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه