نیاز اقلیم کردستان عراق به تجربه خارجی برای سدسازی

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ 1107 0
نیاز اقلیم کردستان عراق به تجربه خارجی برای سدسازی وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان از آماده شدن طرح ساخت 9 سد بزرگ و استراتژیک خبر داد.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی و منابع آب گفت: طرح ساخت 9 سد بزرگ در کردستان عراق آماده شده و برای اجرای آن نیاز به تجربه کشورهای پیشرقته خارجی وجود دارد.


وی همچنین از ساخت یک کارخانه چغندر قند خبر داد که به گفته او این واحد تولیدی به اضافه پروژه خرید تضمینی گندم، 8 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می کند.


طالبانی در حاشیه یک نشست مجازی با عنوان اقتصاد اقلیم کردستان پس از کرونا، که بین کردستان عراق و آمریکا برگزار می شود، اظهار کرد: در سال جاری تولید داخلی اقلیم کردستان در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است. دولت کردستان عراق برای حمایت از تولیدات داخلی، اجرای چند پروژه را آغاز کرده است که یکی از این پروژه های مهم خرید گندم کشاورزان است که دولت به وسیله بخش خصوصی 500 هزار تن گندم را خریداری کرده و توسط 13 کارگاه، محصولات گندم را به فروش می رساند. 


وی از ساخت کارخانه چغندر قند به عنوان یکی دیگر از پروژه ها نام برد و گفت: در چند روز آینده سنگ بنای این واحد تولیدی گذاشته می شود.
طالبانی درباره نیاز اقلیم کردستان به حمایت شرکت های بزرگ به ویژه شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری، واردات فناوری های مدرن کشاورزی، گفت: اقلیم کردستان یک منطقه بکر برای افرادی است که تصمیم به سرمایه گذاری دارند. ما محصولات کشاورزی فراوانی داریم، اما مشکل اصلی عرضه آنها است، به همین دلیل سرمایه گذاران آمریکایی می توانند در بخش کشاورزی کردستان عراق وارد شوند. 


وی در ادامه به موضوع سد سازی اشاره کرد و گفت: طرح ساخت 9 سد بزرگ و استراتژی د اقلیم کردستان آماده شده است که برای اجرای آن به تجربه کشورهای خارجی نیاز داریم. در این باره یک کمیته تشکیل شده تا درخواست کشورهای متقاضی برای اجرای این پروژه ها را مورد بررسی قرار دهند. 


از دیگر پروژه هایی که وزیر کشاورزی اقلیم کردستان به آن اشاره کرد آبرسانی از رودخانه ها به مزارع کشاورزی بود.


طالبانی گفت: وزارت کشاورزی برای حمایت از شرکت هایی که تصمیم به سرمایه گذاری در اقلیم کردستان دارند، تعرفه واردات محصولات کشاورزی را افزایش داده است این مسئله موجب می شود تا محصولات داخلی بازار مناسب تری داشته باشند. همچین قرار شده تا تعرفه محصولاتی که توان تامین آن در داخل وجود دارد، افزایش یابد./ روداو
کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه