چرا ایران در صدر جدول صادرات به عراق قرار دارد؟
به گزارش تجارت بان، علی شریعتی، در سالهای گذشته همواره چین به عنوان اصلیترین وارد کننده کالا از ایران مطرح شد بخش مهمی از صادرات ما به چین کالاهای پتروشیمی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر بودند. از اینرو باید کارشناسان این حوزه نظر بدهند که دلیل پایین آمدن صادرات به چین چه بوده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات کالاهای ایرانی به عراق توضیح داد: در ماههای ابتدایی سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا مرزهای مشترک میان دو کشور برای مدتی بسته شد که همین مساله به کاهش صادرات ایران به عراق منجر شد. در ماههای بعد اما فعالیتهای مرزها از سر گرفته شد و حتی ما شاهد رشد صادرات در بعضی ماهها بودیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در کنار آن بخش مهمی از تقاضا در جامعه عراق وابسته به حقوقی است که دولت برای مردم این کشور میریزد این حقوق در ماههای گذشته تاخیر داشت اما اخیرا بهبودی نسبی در مسیر اجرای آن دیده میشود که این مساله نیز ظرفیتهای صادراتی ایران را افزایش میدهد.
شریعتی با اشاره به ظرفیت بالای بازار عراق برای کالاهای ایرانی بیان کرد: اگر صادرات ما در ماههای گذشته افزایش یافته به دلیل یک برنامه ریزی مدون یا تغییر جدی در فرآیند صادرات نبوده است بلکه عوامل دیگری در این موضوع دست داشتهاند ما هنوز در زمینههایی مانند بسته بندی یا نحوهی توزیع کالا با مشکلاتی مواجه هستیم که در صورت برطرف کردن آنها امکان افزایش درآمدهای صادراتی در این حوزه وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از صادرات ایران به عراق به شکل ریالی انجام میشود، توضیح داد: نظر شخصی من این است که صادرات ریالی اساسا صادرات به شمار نمیآید و ما اگر قصد افزایش درآمد داریم باید به صادرات ارزی فکر کنیم. اینکه یک ایرانی محصول خود را در مرز به شکل ریالی به طرف عراقی بفروشد عملا صادراتی انجام نشده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آنچه که صادرکنندگان در بازار عراق از دولت خواستهاند تسهیل در شرایط بازگشت ارز و درک موقعیت آنها در بازار کشوری مانند عراق است. در صورتی که این تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد میتوان امیدوار بود که در بازار عراق و کردستان عراق حضور تجار ایرانی قدرت بیشتری پیدا کند.
جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان میدهد که در هفت ماهه ابتدایی سال جاری عراق با واردات بیش از ۲۵ درصد از کل کالاهای صادراتی ایران به نخستین مقصد تجاری کشور تبدیل شده است. در سالهای قبل چین این جایگاه را در اختیار داشت.
منبع: ایسنا