عراق در جایگاه دوم بیشترین میزان صادرات ایران

سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ 391 0
عراق در جایگاه دوم بیشترین میزان صادرات ایران به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، کشور عراق در جایگاه دوم بیشترین میزان صادرات ایران به دیگر کشورهای دنیا قرار دارد.

به گزارش تجارت بان، به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، چین با 4.4 میلیارد دلار در رتبه اول بیشترین میزان صادرات ایران قرار گرفته و عراق بعد از چین با 2.8 میلیارد دلار  در جایگاه دوم بیشترین میزان صادرات ایران به دیگر کشورها قرار دارد.

 

زادبوم درباره بیشترین میزان صادرات ایران به دیگر کشورهای دنیا توضیح داد: بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب به کشور‌های چین با 4.4 میلیارد دلار، عراق با 2.8 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 1.6 میلیارد دلار، ترکیه با 921 میلیون دلار و افغانستان با 728 میلیون دلار اختصاص دارد.

 

حمید زابودم از افزایش ۶۵ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: کل مبادلات تجاری کشورمان در این مدت به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است.

 

وی همچنین گفت: مبادلات تجاری کشورمان در چهارماهه نخست به 29 میلیارد دلار رسید که در این میان صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 65 درصد و از نظر وزنی 27 درصد رشد داشته است.

 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: ایران با توجه به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی می‌تواند در تعامل با اقتصاد جهانی، به ویژه، کشور‌های دوست و همسایه و شرکای تجاری مهم، نقش قابل توجهی در تجارت بین‌المللی داشته باشد.

 

زادبوم اضافه کرد: در مدت یاد شده ترکیب واردات از نظر ارزشی حدود 84 درصد کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای و 16 درصد کالا‌های مصرفی بوده که بیشترین واردات به ترتیب از کشور‌های امارات به میزان 4.7 میلیارد دلار، چین به ارزش 3.1 میلیارد دلار. ترکیه 1.5 میلیارد دلار، آلمان با 562 میلیون دلار و سوئیس به میزان 538 میلیون دلار صورت گرفته است.

 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره تجارت جهانی بیان کرد: در سال 2020 صادرات کالایی دنیا به رقمی بیش از 17.5 تریلیون دلار رسید که در مقایسه با سال 2019 کاهش 5.3 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین صادرات خدمات نیز به 5 هزار میلیارد دلار رسید.

 

زادبوم اضافه کرد: در دو فصل نخست از سال جاری میلادی تجارت جهانی رشد بیش از 5 درصدی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال 2021 به 8 درصد افزایش یابد.

 

بازگشت بیش از 56 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده برای رفع تعهدات ارزی با توجه به اختیارات کمیته اقدام ارزی مستقر در سارمان توسعه تجارت ایران پیش‌بینی کرد با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم تا پایان سال جاری صادرات غیر نفتی به میزانی بیش از رشد صادرات سال 98 خواهد رسید. 

 

زادبوم گفت: در بازه زمانی 22 فروردین 1397 تا مردادماه سال جاری صادرات غیر نفتی به استثنای گاز و فرآورده‌های نفتی 69 میلیارد یورو بوده که 56.6 میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و بقیه ارز‌های صادراتی نیز در حال طی فرآیند ایفای تعهد است. / سازمان توسعه تجارت

 

انتهای پیام/

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه