افزایش تولید ماهی در کردستان عراق / تامین 40 درصد ماهی مورد نیاز از ایران و ترکیه

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ 917 0
افزایش تولید ماهی در کردستان عراق / تامین 40 درصد ماهی مورد نیاز از ایران و ترکیه امسال تولید ماهی در اقلیم کردستان 30 درصد افزایش یافته و حدود 60 درصد از نیازهای داخلی را تامین می کند.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، در یکی از پروژه های تولید ماهی در منطقه پنجوین که دارای مساحتی 5 هکتاری است در سال حدود 50 تن ماهی تولید می شود.


نوع این ماه ها سالمون و برای عرضه به بازار مشکلی ندارد، اما مانع اصلی تامین خوراک و همچنین بچه ماهی است.


فاروق صالح یکی از تولیدکنندگان ماهی می گوید: در سال 40 تا 50 تن ماهی تولید می کند، این در حالی است که بچه ماهی از ایران وارد می شود که هزینه زیادی دارد در عراق نیز مواد غذایی برای ماهی وجود ندارد و آنها باید آن را از کشورهای همسایه تامین کنند.


در مقایسه با سال گذشته تولید ماهی در اقلیم کردستان 30 درصد افزایش داشته است. در مجموع حدود یک هزار مرکز پرورش ماهی در کردستان عراق وجود دارد. در سال جاری میلادی 4 هززار تن ماهی تولید شده و بیش از یک هزار تن نیز توسط صیادان وارد بازار شده است.


سیروان سعید مدیر شیلات وزارت کشاوری اقلیم کردستان در این باره گفت: 60 درصد از نیاز داخلی ماهی در اقلیم کردستان توسط تولیدات داخلی تامین می شود و 40 درصد مورد نیاز هم از کشورهای ایران و ترکیه وارد می شود که بر اساس نیاز داخل راه برای واردات آن باز می شود.


علاوه بر ماهی تولید داخلی، ماهی های وارداتی نیز در بازار وجود دارد، این در حالی است که در حدود یک ماهی است واردات ماهی به اقلیم کردستان ممنوع شده به همین دلیل قیمت آن مشخص نبوده و قیمت ماهی در مناطق نزدیک به مرزهای کردستان ایران و ترکیه، ارزانتر است.


کاهش فرصت های شغلی در حوزه های دیگر و همچنین استفاده از تکنیک های جدید در پروژه ها از جمله دلایل اصلی افزایش تولید ماهی در اقلیم کردستان هستند./روداو

پایان خبر

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه