اعلام آمادگی شرکت بازاریابی نفت عراق برای تحویل گرفتن نفت کردستان عراق

یکشنبه ۱۴ دى ۱۳۹۹ 774 0
اعلام آمادگی شرکت بازاریابی نفت عراق برای تحویل گرفتن نفت کردستان عراق شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) با اعلام آمادگی برای دریافت و صادرات نفت اقلیم کردستان تأکید کرد: تاکنون هیچ گونه نفتی از سوی اقلیم کردستان، به طور رسمی تحویل داده نشده است.

به گزارش تجارت بان، "علا یاسری" مدیرکل شرکت سومو اعلام کرد: اقلیم کردستان، یکی از شرکای اصلی در کشور است که با مشکلاتی در زمینه سیاست های نفتی و مدیریت آن مواجه است و قرار است نفت آن از طریق وزارت نفت دولت مرکزی صادر شود که این اقدام به نفع دولت مرکزی و اقلیم کردستان است.

 

یاسری افزود: بهتر است اقلیم کردستان از سوء استفاده از نفت دست بردارد. زیرا اکثر قراردادهایی که مورد بازرسی قرار گرفته اند نشان می دهند که نفت اقلیم کردستان با نرخ 6 تا 9 دلار کمتر از نرخ فروش نفت توسط سومو به فروش می رسند و این اقدام، به بودجه کشور آسیب رسانده است.

 

مدیرکل سومو افزود: از اقلیم کردستان درخواست کرده ایم نفت را برای صدور از طریق سومو تحویل بدهد. مشکلات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی را می توان از طریق مکانیسمی حل کرد که برخی از آنها قانون نفت و گاز و دیگری قانون بودجه و قانون استقراض دولت خواهند بود. همچنین براساس قانون استقراض دولت، اقلیم کردستان باید روزانه 250 هزار بشکه نفت به دولت مرکزی تحویل بدهد یا بهای معادل آن براساس نرخ تعیین شده توسط سومو را تحویل دولت مرکزی بدهد.

 

یاسری تصریح کرد: پیش نویس قانون بودجه سال 2021 اقلیم کردستان را به تحویل روزانه 250 هزار بشکه به شرکت سومو ملزم می کند. اما تاکنون، به طور رسمی تحویل هیچ گونه مقدار نفتی، اعلام نشده است.

 

این مسئول عراقی همچنین اعلام کرد: مقدار نفت صادراتی اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه، روزانه 430 هزار بشکه است و از وجود روش های فروش دیگر اطلاعی نداریم. اما ممکن است اقلیم از طریق تانکر یا سایر روشها نیز اقدام به فروش نفت نماید.

 

علا یاسری درباره فروش نفت عراق همچنین گفت: عراق به توافق درباره پیش فروش نفت دست یافته است و در حال حاضر بازارهای آسیا برای فروش نفت وضعیت بهتری دارند و به همین دلیل 70 درصد نفت عراق به آسیا صادر می شود.

منبع: کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه