صدور مجوز برقراری حمل یکسره کالا از مرز خسروی

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ 688 0
صدور مجوز برقراری حمل یکسره کالا از مرز خسروی ناظر گمرکات استان کرمانشاه از صدور مجوز از سوی کشور عراق برای راه‌اندازی حمل یکسره کالا در برخی از مرزها از جمله مرز "خسروی" خبر داد.

به گزارش تجارت بان، خلیل حیدری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پیوستن عراق به کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی "تیر"، افزود: این موضوع باعث شد عراق مجوز ترانزیت و حمل یکسره کالا از تعدادی از مرزهای بخش عربی خود از جمله مرز خسروی را صادر کند.

 

وی با بیان اینکه این موضوع فعلا در حد صدور مجوز است و هنوز عملیاتی نشده، تاکید کرد: زمان دقیق آغاز حمل یکسره به طرف عراقی بستگی دارد ،اما ما در ایران چندین سال است آمادگی لازم برای این کار را داریم.

 

ناظر گمرکات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همین صدور مجوز هم در مرحله اول گام مهمی است، زیرا تا کنون کشور عراق همین مجوز اولیه را هم صادر نکرده بود.

 

حیدری با اشاره به اینکه صدور این مجوز فعلا برای مرزهای عربی عراق بوده، عنوان کرد: بخش کردی و مرزهای آن معمولا قوانین و شرایط مستقل خود را دارند و فعلا برنامه‌ای برای حمل یکسره از مرزهای بخش کردی نیست.

 

وی درباره اینکه آیا ممکن است در آینده مجوز حمل یکسره به سایر مرزهای عربی از جمله سومار هم داده شود نیز گفت: ابتدا باید این کار در مرز خسروی به صورت عملیاتی انجام شود و بعد درخواست دهیم که طرف عراقی این مجوز را به مرزهای دیگر عربی هم تعمیم دهد که این موضوع نیازمند پیگیری و رایزنی‌های دو طرف است.

 

ناظر گمرکات استان کرمانشاه از مزیت‌های برقراری حمل یکسره کالا از مرزها نیز یاد کرد و با اشاره به اینکه در گذشته تخلیه و بارگیری پیامدهای متعددی به همراه داشت، افزود: یکی از مهمترین مشکلات تخلیه و بارگیری روند کند کارها و کاهش سرعت خروج کامیون‌ها از مرز بود.

 

حیدری اظهار کرد: از سوی دیگر با برقراری حمل یکسره هزینه‌های تمام شده هم برای صادرکنندگان کاهش می‌یابد.

 

وی کاهش ضایعات را نیز از دیگر پیامدهای مهم راه‌اندازی حمل یکسره دانست و ادامه داد: وقتی تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد خصوصا برای کالاهایی که فسادپذیری بالایی دارند، شاهد ضایعات زیادی هستیم که با برقراری حمل یکسره این ضایعات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 

ناظر گمرکات استان کرمانشاه تعداد کامیون‌هایی که در حال حاضر روزانه از مرز خسروی خارج می‌شوند را حدود 50 کامیون اعلام کرد و گفت: اینکه بعد از برقراری حمل یکسره این تعداد کامیون عبوری تا چه اندازه افزایش می‌یابد، به شیوه اجرای این بخشنامه از سوی طرف عراق و ملاحظات آن بستگی دارد.

منبع: ایسنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه