شرایط برگزاری جشن‌ نوروز در کردستان عراق

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ 656 0
شرایط برگزاری جشن‌ نوروز در کردستان عراق یک مقام مسئول اقلیم کردستان نحوه و شرایط برگزاری جشن های نوروز را اعلام کرد.

به گزارش تجارت بان، منابع عراقی، مسئولان اقلیم کردستان  روز (پنجشنبه) اعلام کردند مردم این منطقه در صورتی مجاز به برگزاری جشن و آیین های نوروزی هستند که پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت کنند.

 

در همین راستا، «امید خوشناو» استاندار اربیل در نشست مطبوعاتی گفت که دولت اقلیم کردستان عراق امسال تصمیم گرفته است که جشن های نوروزی برگزار شود.

 

وی تاکید کرد که شهروندان اقلیم در صورتی می توانند نوروز را گرامی بدارند و در جشن شرکت کنند که در چارچوب پروتکل ها و اقدام های پیشگیرانه از همه گیری ویروس کرونا رفتار کنند.

 

استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق گفت که جشن نوروز مطابق با شرایط بهداشتی و ایمنی در مقابل ویروس کرونا برگزار خواهد شد.

 

خوشناو تاکید کرد که در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، «ماسک زدن و حفظ  فاصله اجتماعی» تنها راه اساسی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است.

 

مقام های اقلیم کردستان عراق سال گذشته برگزاری جشن های نوروزی را به سبب انتشار ویروس کرونا و در اوج همه گیری ممنوع اعلام کردند.

 

«فرست صوفی» استاندار وقت اربیل اسفند ماه ۹۸ در نشست خبری اعلام کرده بود که لغو جشن های نوروزی بخشی از اقدام های پیشگیرانه دولت اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است.

 

حزب دمکرات کردستان عراق نیز اسفند پارسال در بیانیه ای اعلام کرد که به سبب شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کووید - ۱۹ در منطقه، کشورهای همسایه عراق و برخی مناطق جهان به منظور حفظ سلامت مردم یادواره بزرگداشت «ملا مصطفی بارزانی» لغو خواهد شد.

 

نوروز جشن باستانی و ملی کردهای عراق به جا مانده از دوران ایران باستان، جایگاه ویژه‌ای در میان کردهای سراسر منطقه و جهان دارد.

 

کردهای عراق هر سال همزمان با ایران و آغاز سال جدید خورشیدی با برپایی آیین های ویژه ای مشعل نوروز را روشن می کنند و این عید را جشن می گیرند.

 

بر این اساس در سال های اخیر نه تنها در استان های شمالی ( اقلیم کردستان عراق) بلکه از سراسر عراق و از قومیت های مختلف عید نوروز را گرامی می دارند و مشعل نوروز را روشن می کنند.

 

بسیاری از کشوهای خاورمیانه و حوزه تمدن نوروز از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و عراق عید باستانی نوروز را جشن می گیرند./ایرنا

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه