صدور مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ 550 0
صدور مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق جلوگیری از ازدحام و معطلی رانندگان، سهولت در تردد مسافران، تسهیل حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از اهداف اجرای طرح ساماندهی در این مرز است.

به گزارش تجارت بان، خبرگزاری فارس گفت و گویی را با مدرس‌گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، انجام داده است که بخش های مرتبط با مرز باشماق را در ادامه می خوانید.

 

 موضوع ساماندهی مرز باشماق به کجا رسید؟

 

مرز باشماق جز مرزهای مهم و رسمی کشور و تنها معبر ترانزیتی است، اراضی در اختیار این مرز در حال حاضر 7 هکتار است که پس از ساماندهی به 27 هکتار می‌رسد.

 

20 هکتار افزایش اراضی از سوی استانداری کردستان به راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان واگذار شده با توجه به اینکه 7 هکتار قبلی طبق استانداردهای بین المللی است ساماندهی در اراضی جدید اجرا می‌شود.

 

با پیگیری‌های انجام شده از سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کشور، مجوز آغاز مرحله اول طرح ساماندهی مرز باشماق صادر شده و حدود ۴۵۰ میلیارد ریال برای آن تامین اعتبار کرده است.

 

برای فاز نخست این طرح 60 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که البته براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اتمام این فاز نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار دارد.

 

از اول سال جدید وارد فاز اجرا خواهیم شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بازه زمانی 3 ساله باید به سرانجام برسد.

 

خروجی اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق 

 

 

جلوگیری از ازدحام و معطلی رانندگان، سهولت در تردد مسافران، تسهیل حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از اهداف اجرای طرح ساماندهی در این مرز است.

 

با توجه به اهمیت ترانشیپمنت سوخت، مرحله اول ساماندهی به این مساله اختصاص پیدا کرده است که همراه محوطه احداث و به دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز برای ارائه خدمات واگذار می‌شود.

 

 در طرح ساماندهی مرز باشماق چهار کریدور به طول یک تا سه کیلومتر به همراه محوطه مربوطه آن احداث می‌شود که شامل کریدورهای ترانزیت، سوخت، مسافر و ترانشیپمنت است.

 

برداشتن محدود سوخت‌گیری نفت گاز

 

یکی از موضوعات دیگری که طی سالجاری تا حدودی موجب اعتراض رانندگان شده بود موضوع کم بودن سهمیه سوخت کردستان نسبت به استان‌های همجوار بود این موضوع به کجا رسید؟

 

همانطور که اشاره کردید کردستان جز 5 استان اجرای طرح منطقه‌ای سوخت بود که نسبت به استان‌های همجوار سهمیه کمتری داشت.

 

برای مثال سهمیه کردستان در نفتگاز در مقایسه با استان کرمانشاه که هر دو استان مرزی هستند به صورت برابر عمل نشده بود خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت توانستیم این مشکل را حل کنیم و از آذرماه امسال محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود داشت برداشته شد و الان مشکلی در این زمینه نداریم./ فارس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه