دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق:

تحریم کالاهای ترکیه‌ای در اقلیم کردستان؛ فرصتی برای حضور ایران

یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ 620 0
تحریم کالاهای ترکیه‌ای در اقلیم کردستان؛ فرصتی برای حضور ایران به دلیل تحریم کالای ترکیه‌ای در کردستان عراق و عراق، تقاضا برای کالای ایرانی بسیار بهتر از گذشته شده شده است.

به گزارش تجارت بان، سیدحمید حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار صادرات کالایی (با در نظر گرفتن صادرات گاز و بدون لحاظ صادرات برق) به عراق داشتیم، گفت: خوش بینی‌هایی در این زمینه وجود داشت که در سال جاری رقم صادرات کالای ایران به عراق به ۱۲ میلیارد دلار برسد؛ اما قطعا به دلیل شرایط پدید آمده در عراق، این هدف محقق نخواهد شد، ولی سعی بر این است که رکورد صادرات کالا در سال گذشته به عراق را بشکنیم.

 

از آنجا که عراق بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران به یکی از سه کشور اول واردکننده محصولات ایرانی تبدیل شده بود با این برهم ریختگی اوضاع داخلی عراق، این نگرانی برای مردم و فعالان اقتصادی وجود داشت که حالا وضعیت صادرات ایران به عراق چه خواهد شد؟ همچنین این پرسش مطرح است با توجه به مشکلاتی که در روابط ترکیه با کرد‌های عراق به وجود آمده است ایران چگونه می‌تواند از این فرصت برای کسب سهم ترکیه در بازار عراق استفاده کند؟


به گزارش تابناک، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در هفت ماهه نخست سال گذشته، ارزش صادرات ایران به عراق حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین باید گفت، با توجه به اینکه به لحاظ تناژی صادرات ایران به عراق در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، بخشی از این کاهش ارزش صادرات به عراق را می‌توان با موضوع کاهش ارزش پایه صادراتی ۱۱۰۰ قلم کالا به میزان ۳۵ درصد، مرتبط دانست.
 اگر این مورد پیش نمی‌آمد شاید ارزش صادرات کالای ایران به عراق در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یافت. وی با اشاره به اتفاقات اخیری که بین ترکیه و کرد‌های سوریه رخ داد، افزود: به همین دلیل کالای ترکیه‌ای در کردستان عراق تحریم و بازار و تقاضا برای کالای ایرانی در کردستان عراق بسیار بهتر از گذشته شد.
 

حسینی گفت: قبل از ماجرا‌های ترکیه با کرد‌های سوریه، تعداد کامیون‌هایی که از مرز‌های ایران روانه کردستان عراق می‌شد، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه بود که بعد از مواضع ترکیه در قبال کرد‌های سوریه، این میزان به روزانه  ۸۰۰ دستگاه کامیون افزایش یافته و این روند در حال توسعه نیز هست.
 

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در سال گذشته به دلیل بازسازی مختصری که در عراق آغاز شده بود، بسیاری از کالا‌ها برای بازسازی موصل صادر شد و با توجه به اینکه رفته رفته بازسازی اولیه به پایان رسید و دولت عراق نیز بازسازی جدی تری را آغاز نکرد، این تصور به وجود آمد که صادرات ایران به عراق کاهش خواهد یافت، اما اتفاقات اخیر باعث شد تا تقاضای عراق برای کالا‌های ایرانی افزایش یابد و با توجه به اینکه برخی از اقلام مورد نیاز بغداد از طریق کردستان عراق تامین می‌شد، بنابراین صادرات کالای ایرانی به کردستان عراق افزایش یافت.

 

حسینی در مورد فرصت‌های پیش آمده به دلیل اتفاقات اخیری که بین کرد‌ها و ترکیه پیش آمده است، گفت: گاهی فرصت‌هایی مانند همین فرصتی که به دلیل درگیری بین هند و پاکستان ایجاد شده است در منطقه ایجاد می‌شود که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. این روز‌ها جو شدیدی علیه ترکیه در کردستان عراق ایجاد شده و کمپین‌هایی مبنی بر تحریم کالا‌های ترک چه در کردستان عراق و چه در سرزمین اصلی عراق به راه افتاده و حضور فیزیکی ترک‌ها در بازار‌های عراق کاهش یافته است. هم اکنون فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی ایران است تا سهم بازار ترکیه در عراق را در اختیار بگیرند، مخصوصاً در بازار‌های فنی و مهندسی و پزشکی موقعیت مناسب‌تر است.
 
حسینی در پاسخ به این پرسش که اگر بتوانیم سهم ترکیه را در عراق به دست آوریم، آیا وضعیت ارزش صادرات کالایی ایران به عراق می‌تواند به هدف ۱۲ میلیارد دلار برسد، گفت: سهم صادرات ترکیه در عراق همواره هم وزن ایران بوده است و حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار صادرات کالایی به این کشور داشته و هم اکنون می‌توانیم در بازار‌هایی مانند کیف، کفش، چرم و مبلمان که در گذشته حریف ترک‌ها نبودیم، حضور فعال تری پیدا کنیم و البته این موضوع بستگی به همت صادرکنندگان نیز دارد.

 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق  گفت: معتقدیم اگر عراق قوانین خود را اصلاح کند و موضوع ترانزیت عراق حل شود به راحتی می‌توان حجم تجارت دو کشور را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش داد. این نکته را نیز باید اشاره نمود که در این موضوعات تجارت ایران با عراق، حجم و ارزش ترانزیت کالا از مرز‌های ایران به مرز‌های عراق یا برعکس لحاظ نمی‌شود و این در حالی است که این موضوع در تجارت ترکیه با عراق لحاظ می‌شود.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه