دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق:

مصرف کالاهای ایرانی در کردستان عراق افزایش یافت

یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ 771 0
مصرف کالاهای ایرانی در کردستان عراق افزایش یافت با توجه به حساسیت‌هایی که نسبت به مصرف کالاهای ترک در اقلیم کردستان از سوی کمپین‌ها و گروه‌های مردمی بعد از جنگ اخیر سوریه با کردهای سوریه بوجود آمده مصرف کالاهای ایرانی در اقلیم کردستان افزایش یافته است.

به گزارش تجارت بان، سیدحمید حسینی، ضمن اشاره به کاهش صادرات به عراق گفت: صادرات کالا در جریان است اما کسادی بازار عراق و ناامنی روی صادرات تاثیر گذاشته و صادرات ایران به این کشور همسایه کاهش یافته است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان آماری به کاهش 540 میلیون دلاری صادرات به عراق در 7 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و تصریح کرد: روند کاهشی صادرات ناشی از ناآرامی‌های اخیر در عراق بوده است.

 

این در حالی است که به گفته حسینی صادرات به اقلیم کردستان افزایش یافته است و این به دلیل حساسیت های به وجود آمده در خصوص استفاده از کالاهای ترکیه است.

 

به گفته حسینی در 7 ماهه سال 1397 میزان صادرات ایران به عراق 5 میلیارد و 760 میلیون دلار بوده در حالی که میزان صادرات ایران به عراق در 7 ماهه ابتدای امسال به 5 میلیارد و 117 میلیون دلار کاهش یافته و این موضوع ناشی از نابسامانی‌های اخیر در عراق بوده است زیرا روند صادرات ما در 6 ماهه ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش بوده است. 

 

وی افزود: صادرات به عراق  در 7 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 540 میلیون دلار کاهش یافته است. 

 

لازم به ذکر است پس از حمله ترکیه به شمال سوریه، گروه های مردمی در کردستان عراق با راه اندازی کمپین تحریم کالاهای ترکیه، نسبت به حمله نظامی واکنش نشان دادند.

 

کمپین تحریم کالای ترکیه در کردستان عراق تا جایی پیش رفت که سفیر ترکیه در بغداد ضمن برگزاری نشست هایی با استانداران مناطق کردنشین، خواستار تاثیرگذاری مسئولان دولتی اقلیم کردستان برای کاهش آثار تحریم ها شد.

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه