برگزاری نشست تجاری ایران و اقلیم کردستان / 6 میلیارد دلار تبادلات تجاری در سال

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ 823 0
برگزاری نشست تجاری ایران و اقلیم کردستان / 6 میلیارد دلار تبادلات تجاری در سال کیفیت و قیمت محصولات صادراتی ایران به کردستان عراق مناسب است. ۸۰ درصد شرکت‌های ایرانی از طریق اقلیم کردستان عراق به بازار عراق ورود کردند.

به گزارش تجارت بان، این کنفرانس در هتل پارسیان آزادی از روز دوشنبه 11 آذر 1398 آغاز شد و به مدت 2 روز ادامه دارد.

 

موضوع این نشست مواد غذ ایی و محصولات سوپر مارکتی است که در آن ۵۰ فعال و بازرگان مطرح عراقی حضور دارند.

 

کردستان عراق برای سرمایه گذاری امنیت دارد

مصطفی شیخ عبدالرحمان رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، از افزایش ارتباطات تجاری میان ایران و کردستان عراق خبر داد به گونه ای که میزان تبادلات تجاری در سال به 6 میلیارد دلار می رسد.


به گفته این فعال بازرگانی، کیفیت و قیمت محصولات صادراتی ایران به کردستان عراق مناسب است و این دلیلی برای افرایش مبادلات تجاری میان ایران و اقلیم کردستان است.


 شیخ عبدالرحمان از کنسولگری ایران درخواست کرد زمینه لازم را برای معرفی و آشنایی بازرگانان و سرمایه داران ایران و کردستان عراق مهیا کند تا سطح روابط تجاری میان طرفین افزایش پیدا کند.


رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان اظهار امیدواری کرد تا واردات کالاها صرفا به ایران منحصر نشود.


وی افزود: در تلاشیم تا اقلیم کردستان عراق نیز تولیداتی داشته باشد و تولیدکنندگان و کارخانجات ایرانی به صورت مشترک در اقلیم کردستان حاضر شوند.


به گفته عبدالرحمن کردستان عراق دارای امنیت لازم برای احداث کارخانه و فعالیت های اقتصادی است. همچنین اقلیم کردستان به عنوان نماینده حکومت عراق آماده همکاری با صادرکنندگان ایرانی است.

 

صادرات به اقلیم کردستان تا یک هزار کامیون افزایش یابد

واحد مرکزی خبر در گزارش دیگری به نقل از سید حمید حسینی دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نوشت: امسال بنا داریم به جای همایش‌های تجاری، نشست‌های تخصصی و دیدار‌های رو در رو برگزار کنیم تا بتوانیم از دیدگاه‌های بنکداران و توزیع‌کنندگان اقلیم کردستان عراق به صورت مستقیم استفاده کنیم.

 

حسینی گفت: ۸۰ درصد شرکت‌های ایرانی از طریق اقلیم کردستان عراق به بازار عراق ورود کردند و هم اکنون نیز برای حضور و توسعه فعالیت در عراق و یا حضور در بازار سوریه از اقلیم کردستان استفاده می‌کنند.

 

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: امیدواریم صادرات روزانه ۸۰۰ کامیون محصولات و کالا‌های ایرانی به اقلیم کردستان به هزار کامیون افزایش یابد.

 

باشماق و پرویز خان، دو دروازه شناخت کالاهای ایرانی

همچنین یاسین رحیم فرج معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه در این نشست، مرز‌های پرویزخان و باشماق را دو دروازه شناخت کالا‌های ایرانی در اقلیم کردستان و بازار عراق دانست و گفت: ما به عنوان اتاق بازرگانی سلیمانیه برای احیا روابط و بنیان نهادن روابط اقتصادی با ایران پیش قدم بوده ایم.

 

وی با بیان اینکه ما همیشه ایران را در اولویت کار‌های اقتصادی خود داریم افزود: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی هم باید سطح استاندارد بین المللی را در تولیدات خود رعایت کنند ضمن اینکه کمیسیون مشترک نیز برای پیگیری مسائل میان بازرگانان اقلیم و ایران تشکیل شود.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه