وعده مسئولان اقلیم کردستان برای رفع مشکلات مرز پرویزخان

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ 449 0
وعده مسئولان اقلیم کردستان برای رفع مشکلات مرز پرویزخان فرماندار قصر شیرین و قائم مقام اداره کلار در یک نشست به بررسی مشکلات مرز پرویزخان مانند؛ترمیم ناوگان حمل و نقل اقلیم، اعتصاب رانندگان عراقی، نبود سیستم بانکی در عراق برای انتقال پول بین تجار و... پرداختند.

به گزارش تجارت بان، «مرادعلی تاتار» روز چهارشنبه در دیدار با هیات عراقی به سرپرستی قائم مقام اداره گرمیان اقلیم کردستان در محل پایانه مرزی پرویزخان گفت: مردم استان کرمانشاه و به ویژه شهرستان مرزی قصرشیرین از دیرباز دارای مراودات تاریخی فرهنگی و اقتصادی با منطقه اقلیم کردستان عراق هستند.

 

وی اظهار داشت: مردم شهرستان مرزی قصرشیرین دارای قرابت های زیاد فرهنگی، دینی و قومی با مردم اقلیم کردستان عراق هستند و این روابط حسنه از دیرباز بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق وجود داشته است.

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: مرز رسمی و بین المللی پرویزخان حجم زیادی از صادرات جمهوری اسلامی ایران را به عراق دارد از این رو باید با هم اندیشی با مسوولان اقلیم کردستان عراق صادرات کالا با سهولت بیشتری از این مرز انجام شود.

 

تاتار اضافه کرد: با توجه به حجم بالای کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان دیدار امروز در راستای حل مشکلات موجود در این مرز با مسوولان اقلیم کردستان عراق صورت گرفت.

 

وی اضافه کرد: کالاهای برگشتی و مرجوعی کشورمان از سوی عراق زیاد است و این در حالی است که این کالاها از نظر قرنطینه و بهداشت و استاندارد در ایران کنترل می شود.

 

او یکی دیگر از مشکلات را نارضایتی تجار و بازرگانان به جهت معطلی در روند صادرات اعلام کرد.

 

تعریض پل ورودی پرویزخان، ترمیم ناوگان حمل و نقل اقلیم که هنوز به شیوه سنتی انجام می شود، اعتصاب رانندگان عراقی که منجر به تعطیلی مرز می شود، نبود سیستم بانکی در عراق برای انتقال پول بین تجار ۲ طرف، خرید غیر قانونی گازوئیل توسط رانندگان عراقی و خرید کالاهای اساسی رانندگان عراقی که خروج آن ها از مرز قاچاق است از مهم ترین مواردی بود که فرماندار قصرشیرین در این جلسه مطرح کرد.

 

جمهوری اسلامی ایران همواره پیشتیبان و حامی مردم اقلیم کردستان عراق بوده است

 

قائم مقام اداره گرمیان (کلار) کردستان عراق نیز در این نشست ضمن قدردانی از استقبال گرم مسوولان شهرستان قصرشیرین گفت: جمهوری اسلامی همواره و طی سال های گذشته پشتیبان و حامی مردم اقلیم کردستان بوده است.

 

"نجم الدین عبدالله" افزود: در این نشست مشکلاتی که توسط فرماندار قصرشیرین و دیگر مسوولان مرز مطرح شده است را پیگیری می کنیم و درصدد برطرف کردن آن ها خواهیم بود.

 

وی گفت: در این نشست مسوولان امور مرزی در منطقه گرمیان حضور دارند و هر مسوول نسبت به پیگیری امور مربوطه اقدام خواهد کرد.

 

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

 

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

 

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

 

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

 

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود./ ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه