راه اندازی ایکس‌ری کامیونی مرز تجاری شلمچه ضروری است/ایکس ری چیست؟

جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ 528 0
راه اندازی ایکس‌ری کامیونی مرز تجاری شلمچه ضروری است/ایکس ری چیست؟ راه اندازی ایکس‌ری کامیونی مرز تجاری شلمچه با کشور عراق یکی از مشکلات این مرز زمینی شده و باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

به گزارش تجارت بان، سید نوراله حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، اظهار داشت: برای ساماندهی مرز شلمچه جلسات متعددی برگزار و مصوبات آن اجرایی نشد و امروز قرار شد مصوبات جلسات قبلی بررسی و در راستای آن مسایل و مشکلات مرز شلمچه برطرف شود.

 

وی افزود: در بحث ایکس‌ری با توجه به این که بیش از یک سال راه اندازی شده ولی بلااستفاده مانده،  امروز مصوب شد مسیر تردد کامیون‌های تجاری با مسئولیت فرماندار ویژه خرمشهر مشخص شود و ورود و خروجی کامیون‌های عراقی از طریق ایکس‌ری کامیونی انجام تا دغدغه امنیتی وجود نداشته باشد.

 

حسن‌زاده بیان داشت: منطقه آزاد اروند برای ۱۰۰ متر جاده منتهی دستگاه ایکس‌ری تا مرز نداشتن هیات مدیره را بهانه کرده است و این قابل قبول نیست لذا برای رفع این مشکل به استاندار خوزستان در این زمینه گزارشی ارائه خواهد شد تا در استان تصمیمی برای رفع این مشکل اتخاذ شود.

 

وی ادامه داد: اگر منطقه آزاد نمی‌تواند هزینه این جاده را تقبل کند اعتبار مورد نیاز را از منابع دیگری تامین خواهیم کرد چرا که ما نمی‌توانیم صادرات کشور را برای یک جاده ۱۰۰ متری معطل کنیم.

 

حسن‌زاده با اشاره به ساماندهی آژانس‌های مسافری پایانه مرز شلمچه گفت: راننده‌های آژانس‌های مسافری مرز شلمچه گاها مشکلاتی را برای مسافران و مسئولان ایجاد می‌کنندکه قرار شد فردا جلسه‌ای با حضور مسئولان نیروی انتظامی و مرزبانی برگزارشود تا راهکارهای لازم بررسی شود و تمامی درهای ورود مسافر بسته شود و تنها یک در برای تردد افراد تعیین شود.

 

وی در ادامه گفت: همچنین برای استقرار گارد گمرک قرار است پنج نفر از نیروهای متخصص گمرک و ۱۰ نفر از سوی منطقه آزاد اروند در اختیار پایانه تجاری شلمچه قرار گیرد.

 

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص استقرار گارد در مرز شلمچه گفت: بر اساس دستور العمل دبیرخانه شورای امنیت کشور صدور کارت الکترونیکی برای کنترل تردد افراد شاغل، شرکتی و خدماتی در محدوده مرزهای مجاز زمینی با تعیین محدوده تردد از زمان استقرار یگان حفاظت گمرک بر عهده گمرک خواهد بود.

 

جبار سالم‌پور افزود: در صورت عدم استقرار یگان حفاظت گمرک، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کارت تردد را صادر خواهد نمود بنا بر این دستور العمل تکلیف کار  مشخص شده است.

 

وی بیان کرد: در ارتباط با بحث گیت‌ها نیز طبق این دستورالعمل درهای ورودی و خروجی مرز مجاز زمینی تحت کنترل گمرک می‌باشد و هیچ یک از دستگاههای مستقر در مرز حق تعبیه گذرگاه اختصاصی برای ورود و خروج مرز  زمینی را ندارند و این دو مورد هم برای استقرار گذرگاه و صدور کارت تکلیف را مشخص کرده است.

 

دستگاه ایکس‌ری کامیونی در۱۴ بهمن ۱۳۹۸  با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در مرز بین‌المللی شلمچه راه‌اندازی شد.

 

 این دستگاه با ظرفیت اسکن یکهزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در روز با صرف ۲۰۰ میلیارد ریال با همت و تلاش کارشناسان داخلی کشور ساخته شده است.

 

مرز بین المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد./ایرنا

 

ایکس ری چیست؟

 

دستگاه ایکس ری X-Ray که به آن تونل تصویربرداری نیز گفته می شود سطحی مقطعی است که اجسام از داخل آن عبور کرده و با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس ری تصویر برداری انجام می شود. این دستگاه در بازرسی و کنترل لوازم همراه افراد موقع ورود و خرج در اماکنی که کنترل تردد در آن ها ضروری است از قبیل فرودگاه ها ، سالن های اجلاس و کنفرانس، ورودی دفاتر مقامات عالی رتبه، خروجی انبارها و کارگاه ها و … استفاده می شود. در واقع دستگاه ایکسری یک فناوری پیشرفته و بدون خطر برای ردیابی است.

 

ایکس ری در مبادی گمرک کاربرد فراوانی دارد. در گمرک به وسیله ایکس ری انواع چمدان، کانتینر و پالت کالاهای وارداتی اسکن می شود و با تطبیق محتویات با مفاد اظهارنامه کالا، مامور گمرک اصالت مدارک گمرکی مفاد محموله را بررسی و برحسب مورد تایید می کند.

 
 
 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه