چرا اقلیم کردستان و قطر به دنبال توسعه روابط هستند؟

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ 456 0
چرا اقلیم کردستان و قطر به دنبال توسعه روابط هستند؟ موقعیت مثبت اقلیم کردستان و سیاست حکیمانه و محیط مناسب آن برای سرمایه گذاری از یک طرف و موقعیت سیاسی محوری قطر در منطقه و روابط متوازن آن و امکان تاثیرگذاری در پرونده عراق از سویی دیگر، موجب توجه بسیار دو طرف به توسعه روابط فیمابین شده است.

به گزارش تجارت بان به نقل از میدل ایست نیوز: روابط بین قطر و اقلیم کردستان عراق از ویژگی قدرت، همکاری و هماهنگی مبتنی بر اصل مشارکت به ویژه در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری برخوردار است.

 

در همین راستا، «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، در 16 اکتبر 2021 و در چارچوب تقویت روابط دوجانبه سفری به دوحه داشته است.

 

خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد که بارزانی و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر با یکدیگر دیدار کرده و روابط و همکاری دوجانبه و راه های تقویت آن علاوه بر مسائل دارای اهمیت مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

 

بارزانی سپس با «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی»، نخست وزیر قطر درباره احیای سرمایه گذاری قطر در اقلیم کردستان و سراسر عراق رایزنی کرد.

 

نهاد ریاست اقلیم کردستان در بیانیه ای درباره این دیدار توضیح داد که دو طرف درباره انتخابات پارلمانی عراق، آینده فرآیند سیاسی در عراق، تقویت روابط اقلیم کردستان و عراق با قطر به ویژه در زمینه های اقتصاد، تجارت، کشاورزی و گردشگری و پرواز مستقیم خطوط هوایی قطر به اقلیم کردستان و عراق گفت وگو کردند.

 

بارزانی و نخست وزیر قطر در این دیدار با تاکید بر تقویت روابط اقلیم کردستان با قطر، درباره احیای سرمایه گذاری قطر در اقلیم کردستان و سپس سراسر عراق به عنوان یک بازار بزرگ به ویژه در زمینه هایی که اقلیم کردستان و عراق به آن نیاز دارند، علاوه بر گشایش کنسولگری قطر در اربیل نیز رایزنی کردند.

 

آخرین تحولات مربوط به مقابله با تروریسم، تهدیدها و خطر داعش، راه های مقابله با تروریسم و فکر افراطی و وضعیت پناهندگان در اردوگاه الهول سوریه از دیگر محورهای گفت وگوی دو طرف بود.

 

توجه بسیار
«کفاح سنجری»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که اقلیم کردستان روابط خوبی با اکثر کشورهای عضو شورای همکاری دارد و مقامات بلندپایه، سرمایه داران، شرکت ها و تاجران، سفرهای متقابلی به اربیل و کشورهای عضو شورای همکاری دارند.

 

وی که مشاور رسانه ای «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دموکرات کردستان است در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: سفر رئیس اقلیم کردستان به قطر نیز در همین راستاست چرا که رهبران قطر توجه بسیاری به روابط با اقلیم کردستان دارند و علت آن موقعیت مثبت، سیاست حکیمانه، محیط مناسب اقلیم کردستان برای سرمایه گذاری از سوی شرکت ها و تاجران قطری است.

 

سفر بارزانی به دوحه پس از آن انجام می شود که وی در سال 2019 به قطر رفته بود و سپس وزیر امور خارجه قطر به اربیل سفر کرده و در دیدار با سران اقلیم کردستان درباره زمینه های مختلفی مذاکره کرده است.

 

بارزانی در این سفر نیز به محض ورود به دوحه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط و همکاری دوجانبه بین قطر و عراق و توسعه آن علاوه بر آخرین تحولات در اقلیم کردستان رایزنی کرده است.

 

سنجری علت توجه دو طرف به توسعه روابط فیمابین را از یک طرف جنبه سیاسی و گشایش کنسولگری قطر در اربیل و از طرفی دیگر جنبه اقتصادی و سرمایه گذاری می داند چرا که اقلیم کردستان منطقه ای مناسب و دارای جذابیت اقتصادی برای سرمایه گذاری با توجه به وضعیت امنیتی ایده آل و قانون سرمایه گذاری متمایز است.

 

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان و دیدار با امیر قطر، به نفع تقویت روابط و تحکیم آن در دو جنبه سیاسی و اقتصادی آن است.

 

وی تاکید کرد که قطر جایگاه سیاسی محوری در منطقه و روابط متوازن و موثر در پرونده عراق به ویژه با ایران و ترکیه و همچنین امریکا دارند و این مساله مهم است که قطر تاثیر متمایزی در رابطه با این روابط و میزان تاثیر آن بر عوامل ثبات در عراق و کردستان داشته باشد.

 

گشایش کنسولگری
دو طرف امیدوارند گشایش کنسولگری قطر در اربیل، به زودی انجام شود؛ از آنجا که مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان و وزیر امور خارجه قطر در 24 مارس نسبت به نزدیگی گشایش کنسولگری قطر در اربیل که زمینه را برای فرصت های سرمایه گذاری خوب در اقلیم کردستان فراهم می کند، ابراز خرسندی کردند.

 

دو طرف در منطقه صلاح الدین اربیل دیدار کرده بودند و وزیر خارجه قطر، سلام امیر قطر را به بارزانی ابلاغ کرد و گفت اقلیم کردستان فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر گشایش کنسولگری قطر در اربیل را برای فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری در اقلیم کردستان مناسب دانست و آرزو کرد روابط بین قطر و اقلیم کردستان، شاهد شکوفایی و پیشرفت باشد.

 

سرمایه گذاری
روند روابط بین اقلیم کردستان و قطر پس از سفرهای متقابل مسئولین دو طرف، سرعت گرفته و تاثیر مثبتی بر سرمایه گذاری های مشترک دارد و امید به تقویت این شراکت در کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت که در 28 اوت برگزار شده بود، بیشتر شده است.

 

در همین راستا «صالح بن حمد الشرقی»، مدیرکل اتاق تجاری قطر گفت که این اتاق به دنبال تقویت روابط همکاری بین بخش های تجاری بین دو طرف است و اشاره کرد که توافقنامه ای که بین اتحادیه اتاق تجاری عراق و اتاق تجاری قطر در سال 2019 امضا شده، در پی تقویت روابط تجاری و همکاری اقتصادی بین طرفین است.

 

الشرقی در گفت وگویی با الجزیره نت اشاره کرد که عراق فرصت های سرمایه گذاری زیادی دارد و تاجران قطری می توانند از این فرصت استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد که کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت به حمایت از ثبات عراق و بازسازی این کشور و فراهم کردن محیط مناسب برای سرمایه گذاری کمک کرده است.

 

از طرفی دیگر «سعد آل تواه الهاجری»، از تاجران قطری گفت که تاجران قطر به سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت های شمال عراق و به طور مشخص اقلیم کردستان به علت ثبات و امنیت آن در آینده ای نزدیک امید دارند.

 

مبادله تجاری
اقلیم کردستان درصد زیادی از مبادله تجاری بین عراق و قطر را به خود اختصاص داده است. رئیس اتاق تجاری قطر در 8 سپتامبر گفت که مبادله تجاری بین دو کشور به خصوص پس از افتتاح خط دریانوردی در آوریل 2018 رشد قابل توجه ای داشته و به حدود 472 ریال قطر (130 میلیون دلار) رسیده است.

 

«عمر البرزنجی»، سفیر عراق در قطر نیز اظهار داشته که کشورش به دنبال از سرگیری مبادله تجاری با قطر پس از کاهش قابل توجه آن در پی انتشار ویروس کرونا، است.

 

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مصطفی شیخ عبدالرحمن»، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندکان اقلیم کردستان در سلیمانیه گفت: شیوع کرونا در مسیر صادرات کالا از اقلیم کردستان و عراق به قطر مانع تراشی می کند و ما تلاش می کنیم تا مبادله تجاری بین دو کشور به وضعیت گذشته بازگردانیم.

 

سفیر عراق در قطر از اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان خواست در زمینه فعالیت های تجاری با قطر با دولت فدرال عراق هماهنگ باشند چرا که کمیته مشترکی بین دو کشور وجود دارد.

 

وی تاکید کرد که قطر به همه محصولات کشاورزی اقلیم کردستان و عراق نیاز دارد زیرا بازار این کشور برای تامین محصولات وابسته به خارج است.

 

البرزنجی گفت عراق و اقلیم می توانند نیازهای قطر به محصولات کشاورزی را تامین کنند، روزانه 8 پرواز به قطر انجام می شود اما امکان صادرات هوایی همه کالاها به دلیل گرانی وجود ندارد بنابراین باید راه های دیگری نظیر دریا ایجاد شود.

 

وی اشاره کرد که حجم مبادله تجاری بین قطر و عراق طی سال های گذشته به 226 میلیون ریال قطر رسیده و در سال 2018 به 72 میلیون دلار افزایش داشته است اما به دلیل کرونا جریان تجاری بین دو کشور متوقف شده و باید دوباره از سرگرفته شود.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه