تبادلات تجاری 4 تریلیون دیناری در اقلیم کردستان عراق

یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ 770 0
تبادلات تجاری 4 تریلیون دیناری در اقلیم کردستان عراق به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان گفت در سال جاری، 4 تریلیون دینار تبادلات بازرگانی در اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

به گزارش تجارت بان : مصطفی شیخ عبدالرحمان گفت: تنها در سال گذشته میلادی، تعداد ثبت شرکت در اقلیم کردستان به  813 مورد رسیده است. به گفته وی افزایش تعداد شرکت های داخلی و خارجی در کردستان عراق موجب جنب و جوش در بازارهای اقلیم کردستان شده به گونه ای که امسال به میزان 4 تریلیون دینار ترانزیت بازرگانی انجام شده است.


مصطفی شیخ عبدالرحمان در ادامه اظهار کرد: به دلیل تسهیل شرایط در وزارت بازرگانی در زمینه صدور مجوز برای شرکت ها، روند افزایش تعداد شرکت ها در کردستان عراق ادامه دارد. برای مثال در سال های پیش به دلیل این که زمینه مناسبی برای توسعه بخش اقتصادی فراهم شده بود، 30 هزار و 223 شرکت داخلی و خارجی در اقلیم کردستان ثبت شده بودند که از این تعداد 3 هزار و 314 شرکت خارجی و 26 هزار و 906 شرکت داخلی هستند. در مجموع هم 24 هزار و 114 هزار فرصت کاری برای جوانان توسط این شرکت ها فراهم شده بود.


عبدالرحمان گفت: در سال 2020 به تعداد 8 هزار و 95 فرصت شغلی برای جوانان سلیمانیه فراهم شده است و یک هزار و 21 واحد تولیدی مجوز فعالیت دریافت کرده اند که 555 مورد از این کارگاه ها در حال فعالیت هستند و 466 کارگاه دیگر نیز مشغول کارهای خود هستند. این آمار به غیر از 361 کارگاه دهوک است که در سال 2020 مجوز دریافت کرده اند.


به گفته وی در صورتی که بحران اقتصادی و مشکل کرونا پیش نمی آمد، اقلیم کردستان یکی از مناطق پیشرفته در جهان در بخش اقتصادی بود. خوشبختانه در حال حاضر همه نشانه ها گویای این هستند که در آینده، جغرافیای اقتصادی اقلیم کردستان در حال تبدیل شدن به یک شهر بازرگانی برای کشورهای منطقه است؛ ورود شرکت های آمریکایی و چینی بهترین نشانه ها در این باره هستند.

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه