همایش فرصت‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوبی عراق

شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ 567 0
همایش فرصت‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوبی عراق مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت از برگزاری همایش فرصت‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوبی عراق با هدف آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران با استان‌های جنوبی عراق خبر داد.

به گزارش تجارت بان،فرزاد پیلتن در این همایش با بیان‌ این‌که از مهم‌ترین نیازها و بسترهای لازم برای رسیدن به اهداف تجاری دو کشور، ایجاد زیرساخت‌های تجاری است، گفت: ما باید زیرساخت‌های بانکی و صنعتی را برای تحقق آن فراهم کنیم.



وی با بیان این‌که خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌ها این شرایط فراهم شده است، افزود: ما دو حوزه داریم که حوزه زیرساخت‌های تجاری است و از آن‌جا که استان‌های عراقی و پایانه‌های مرزی در خوزستان متمرکز هستند، امیدواریم اتاق بازرگانی آن استان به تقویت این حوزه‌ها کمک کند.



مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: دولت در تلاش است تا اتصال ریلی بین ایران و عراق تسهیل شود؛ همچنین لازم است که پایانه مرزی چزابه و شلمچه به صورت مدیریت واحد اداره شوند.



پیلتن با بیان این‌که بخش‌های خصوصی دوکشور می توانند با برگزاری نمایشگاه به تقویت روابط کمک کنند، افزود: در تمام نمایشگاه‌های عراق، پاویون‌های ایران وجود دارد و نمایشگاهای خصوصی نیز در عراق خواهیم داشت، همچنین در تلاش هستیم با برگزاری نمایشگاه در کشور عراق، محصولات ایرانی را معرفی کنیم.



به گفته وی، رویکرد این همایش تخصصی‌تر، محدودتر و حرفه‌ای‌تر است و در تلاش هستیم تمرکز بیشتری روی قسمت‌های جنوبی عراق داشته باشیم و همچنین به استان‌های دیگر عراق نیز توجه داشته باشیم.



لزوم شناساندن ایران و محصولات ایرانی به تجار عراقی
عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز با بیان این‌که یکی از علل افزایش نیافتن تبادلات تجاری بین دو کشور، نبود شناخت تجارعراقی از ایران و محصولات ایرانی است، گفت: باید با برگزاری همایش و نمایشگاهای دائمی در زمینه نفت، آب، گاز و تجهیزات کشاورزی و لوازم خانگی به افزایش تبادلات تجاری دو کشور کمک کنیم.



وی در خصوص مشکلات، موانع و راه‌حل‌ها برای ارتباط بیشتر بین دو کشور، بیان کرد: ایران در چند دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، اما مشکلاتی مانند



تعرفه‌های گمرکی، بسته بودن مرزها، محدودیت‌های صادراتی، ترمیم سنجش محصولات در ایران، مشکل تعامل بین تاجرهای ایرانی و عراقی، ترانزیت و حمل‌ونقل نیز وجود دارد که باید برطرف شود.



توجه به رویکردهای جدید برای افزایش صادرات و تجارت بین ایران و عراق
جعفر عباس الوائلی، رئیس اتاق بازرگانی بصره نیز گفت: در زمینه صادرات و تجارت بین دو کشور ایران و عراق باید به رویکردهای جدیدی همچون شناخت بیشتر از کیفیت و پتانسیل محصولات توسط تجار دو کشور، حمایت از بازارهای عراقی، شکل‌گیری پروژه‌های مشترک بین بازرگانان دو کشور، ایجاد زمینه‌های جدید برای تبادل محصولات بین ایران و عراق، توجه کنیم.


باز شدن مرزها لازمه افزایش مبادلات تجاری
فتوحی، معاون اقتصادی استاندار نیز خواستار فعال شدن مرزهای بسته میان دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری شد.



وی با بیان این‌که برگزاری این نوع همایش‌ها می‌تواند گام مؤثری در جهت رفع موانع و مشکلات بین دو کشور باشد، خواستار برگزاری این‌گونه همایش‌ها در استان خوزستان شد.



ربیهاوی، رایزن بازرگانی ایران و عراق نیز در خصوص فرصت‌های توسعه صادرات به عراق و استان‌های بصره، میسان و ذی‌قار، اطلاعاتی ارائه داد./سازمان توسعه تجارت

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه