التهاب بازار میلگرد تا هفته آینده رفع می‌شود/ حذف امضاهای طلایی

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ 552 0
التهاب بازار میلگرد تا هفته آینده رفع می‌شود/ حذف امضاهای طلایی  وزیر صمت از وضع عوارض بر صادرات میلگرد در ستاد تنظیم بازار و کاهش قیمت آن در بازار تا هفته آینده خبر داد.

به گزارش تجارت بان،سید رضا فاطمی‌امین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: تورم بیماری مزمن و دامنه‌دار اقتصاد ۵۰ ساله ایران است اما در ۵۰ سال اخیر در سه مقطع تورم‌های بسیار بالا داشتیم؛ یکی سال ۷۳ و ۷۴ بود که تورم به ۳۹ و حتی ۴۵ درصد رسید اما سال‌های قبل و بعد از آن تورم کاهش یافت.

 

وی ادامه داد: مورد دوم سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود که تورم به ۳۵ درصد رسید ولی باز هم سال‌های قبل و بعد از آن تورم کاهش یافت اما در چهار سال اخیر بی‌سابقه است که در طول چهار سال تورم بالای ۳۰ درصد داشته باشیم یعنی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: اوج تورم در سال جاری بود که به ۵۰ درصد رسید هم به لحاظ مدت طولانی تورم و هم به لحاظ مقادیر تورمی که سبب شد تا این چهار سال، سال‌های ویژه‌ای در اقتصاد کشور باشند.

 

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: در تحلیل تورم گفته می‌شود که سه عامل در ایجاد تورم مؤثر است؛ یکی نقدینگی که باید آن را مدیریت کنیم، دوم قیمت‌های خارجی که از طریق نرخ ارز به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود و سوم تولید؛ هر چه تولید بیشتر شود، تورم کمتر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اگرچه باید برای کنترل تورم، نقدینگی را کاهش دهیم و نرخ ارز را کنترل کنیم اما نکته‌ای که همیشه نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ایم، اصلاح ساختار بازارها است. اگر ساختار بازارها را اصلاح کنیم، اثرات تورمی نقدینگی، نرخ ارز و کمبود تولید کنترل خواهد شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بیش از ۶ ماه اخیر تمرکز ما در این وزارتخانه بر اصلاح ساختار بازار بوده البته به دنبال افزایش تولید هم بودیم.

 

فاطمی‌امین تأکید کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند در کنترل قیمت‌ها در بازار مؤثر باشد، کنترل قیمت کالاهای پایه مانند سیمان و فولاد است. اگر بتوانیم موارد اثرگذار در قیمت تمام شده کالا مانند مواد اولیه مثل فولاد، ورق، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و … را مدیریت کنیم، مواد اولیه ارزان‌تر به دست تولیدکننده می‌رسد و قیمت‌ها کنترل می‌شود.

 

وی یادآور شد: اگرچه در روزهای اخیر به لحاظ درگیری‌های روسیه با اوکراین، قیمت مواد اولیه افزایش یافته که سبب افزایش نرخ میلگرد شده، اما راه‌حل کنترل قیمت میلگرد، اعمال عوارض بر صادرات است؛ مراحل آن در ستاد تنظیم بازار به پایان رسیده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که به مرور به رفع التهاب بازار میلگرد منجر می‌شود.

 

درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه در ماه‌های اخیر را درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها عنوان و اظهار کرد: سال‌هاست که قیمت مصرف‌کننده بر روی کالاها درج می‌شود درحالی‌که در بسیاری از کشورها درج قیمت مصرف‌کننده، تخلف بوده و قیمت باید بر روی قفسه تعیین شود البته وزارت جهاد کشاورزی هم اقدامات خوبی برای ثبات قیمت مرغ و تخم‌مرغ انجام داده است.

 

فاطمی‌امین گفت: تاکنون برخی از محصولات را برای تولیدکننده ملزم به درج قیمت تولید کرده‌ایم که باعث ایجاد رقابت و کاهش قیمت‌ها شده است. نرخ ۵۰۰۰ قلم کالا با این کار کاهش یافته است. این طرح تا اواخر تیر یا مرداد آینده تکمیل می‌شود.

 

وی تورم را بیماری مزمن، عمیق و ادامه‌دار اقتصاد ایران دانست و گفت: در سال جاری حدود ۱۰ درصد نرخ تورم کاهش یافت و به ۳۵ درصد رسید البته هنوز هم بالاست و باید تک‌رقمی شود اما کاهش ۹ درصدی نرخ تورم در ۶ ماه کار بزرگی است.

 

اقدامات وزارت صمت در راستای اجرای شعار سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه را در سال جاری رفع موانع تولید و افزایش صادرات معرفی کرد و افزود: تصویب مقررات صادرات در این راستا بود که سبب شد تا ابتدای اسفند صادرات بدون نفت از ۴۵ میلیارد دلار و احتمالاً تا آخر سال از ۴۶ میلیارد دلار بگذرد درحالی‌که کل سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

 

فاطمی‌امین اقدام دیگر در این راستا را تغییر روش رفع مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی دانست و گفت: قرار است برای سال آینده پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مبتنی بر فعالیت‌های تولید باشد که از طریق سامانه جامع تجارت این فعالیت‌ها برداشت خواهد شد؛ با این اقدام شاهد انحراف تسهیلات از تولید به بازارهای ارز، سکه و مسکن نخواهیم بود.

 

به گفته عضو دولت سیزدهم، در حال حاضر بروکراسی شدیدی برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی شاهدیم اما بانک مرکزی دستورالعمل جدید را ابلاغ کرده و بر اساس آن، اگر بانک ببیند هر واحد تولیدی فروش داشته و مواد اولیه تهیه می‌کند، بلافاصله به آن تسهیلات خواهد داد.

 

حذف امضاهای طلایی

وی در پایان گفت: در دو ماه گذشته روش دریافت کارت بازرگانی که یکی از منافذ فساد بود و می‌دیدیم که مثلاً به اسم یک سالمند روستایی یا یک کودک کارت بازرگانی گرفته و اقدام به واردات می‌کردند، حذف شده و تمام مراحل صدور آن الکترونیکی است. با این اقدام همه مفاسد کارت بازرگانی از بین رفته است./مهر

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه