صادرات ۱۱ میلیارد دلاری نفت عراق در مارس ۲۰۲۲

سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ 618 0
صادرات ۱۱ میلیارد دلاری نفت عراق در مارس ۲۰۲۲ درآمد عراق از صادرات نفت در ماه مارس به ۱۱ میلیارد دلار رسید که بالاترین مقدار در ۵۰ سال گذشته به شمار می‌آید.

به گزارش تجارت بان، وزارت نفت عراق روز جمعه (۱۲ فروردین‌ماه) اعلام کرد که این کشور بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت صادر کرده و درآمدی معادل ۱۱ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار داشته است که بالاترین رقم در ۵۰ سال گذشته میلادی به شمار می‌آید، زیرا قیمت نفت خام در پی تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافت.



صادرات بی‌سابقه نفت این کشور که بیش از ۹۰ درصد درآمد بغداد را تشکیل می‌دهد، رشد بزرگی برای خزانه دولت است.



این وزارتخانه اعلام کرد که دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در این ماه ۱۰۰ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۹۹۹ بشکه نفت با درآمد ۱۱ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار صادر کرد که بالاترین درآمد عراق از سال ۱۹۷۲ میلادی است.



یک مقام وزارت نفت عراق در این باره گفت: رقمی که منتشر شد، داده‌های اولیه هستند، اما داده‌های نهایی به‌طور کلی تفاوت چندانی ندارند.



درآمدهای نفتی این کشور در ماه فوریه، با صادرات روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، به بالاترین رقم در هشت سال گذشته یعنی ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده بود.



درآمدهای نفتی برای دولت عراق حیاتی است زیرا این کشور در بحران مالی غرق شده است و پس از دهه‌ها جنگ برای بازسازی زیرساخت‌ها به بودجه بالایی نیاز دارد.



عراق با جمعیتی حدود ۴۱ میلیون نفر همچنین با بحران بزرگ انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از قطعی برق دائمی رنج می‌برد.



این کشور با وجود داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز، همچنان برای تأمین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است.



قیمت نفت خام پس از حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، به‌دلیل ترس از کمبود عمده عرضه افزایش یافت، روسیه پس از عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است./ وزارت نفت

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه