قیمت شمش فولاد در بازار داخل از نرخ جهانی سبقت گرفت

سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ 596 0
قیمت شمش فولاد در بازار داخل از نرخ جهانی سبقت گرفت امروز شمش فولاد در بورس کالا با قیمت پایه 12 هزار و 500 تومان بر روی تابلو آمد که با توجه به ابلاغیه بورس کالا در خصوص تلورانس یا دامنه نوسان 3 درصدی برای معاملات و تعیین قیمت پایه بر مبنای مبادلات دو هفته گذشته ، قیمت شمش فولادی با رشد مواجه شد، این در حالیست که با توجه به ریزش قیمت فولاد در بازار های جهانی و همچنین رکود بازار داخلی انتظار آن میرفت قیمت ها نزولی باشد.

 

به گزارش تجارت بان، گرچه تولید کنندگان از این اقدام حمایتی بورس کالا در ممانعت از ریزش قیمت ها استقبال کرده و اظهار رضایت داشتند اما این اقدام را  در کوتاه مدت مفید دانستند.

 

در همین خصوص آیدین فتحی مدیر عامل پرشیان فولاد اظهارداشت: این اقدام بورس کالا در ممانعت از ریزش قیمت فولاد اقدام مثبت و قابل تقدیری بود اما این اقدام در بلند مدت باعث ایجاد شکاف قیمتی بین بازار داخلی و صادراتی شده و باعث می شود تا صادرات فولاد صرفه اقتصادی خود را از دست داده و کاهش یابد.

 

وی تصریح کرد: اگر دولت میخواهد از تولید کنندگان در برابر ریزش قیمت ها با توجه به شرایط اقتصادی حمایت کند راه های پایدار تری نیز وجود دارد میتواند با بازگشت سریعتر ارزش افزوده صادرات و یا ایجاد مشوق های صادراتی از تولید کنندگان حمایت کرد.

 

وی افزود: دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که حمایت بدون پشتوانه از تولید کنندگان فولاد باعث می شود تا دیگر صادرات صرفه خود را از دست داده و از همین رو کاهش یابد و در نتیجه بازار های صادراتی خود را در بلند مدت از دست می دهیم و ما هنوز تبعات اقدام دولت در ابتدای سال و وضع عوارض بر صادرات را پشت سر نگذاشتیم .

 

فتحی خاطر نشان کرد:در صورتی که دولت قصد دارد از تولید کنندگان و بازار داخلی حمایت کند می تواند راهکاری را اجرا کند که به حفظ صادرات پایدار نیز منجر شود از جمله اینکه با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا علاوه بر اینکه بستر های صادراتی نیز مشخص و شفاف می شود می تواند قیمت اظهارنامه های صادراتی را نیز بر مبنای نرخ معاملات صادراتی تعیین کرده و علاوه بر آن بر مبنای میزان صادراتی که از سوی هر شرکت انجام میشود شمش را در بازار داخلی با احتساب فاصله قیمتی 11 درصدی به تولید کننده تعلق گیرد.

 

علاوه بر آن با توجه به اینکه صادرات از طریق بورس کالا انجام میشود رفع تعهد ارزی نیز کاملا قابل پیگیری می شود.

 

امروز سه شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، 126 هزار و 800 تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شد که ازاین میزان 117 هزار و 260 تن ، مورد معامله قرار گرفت.

 

بر این اساس ، امروز شمش بلوم با قیمت پایه ۱۲ هزار و  تومان 494 عرضه شد که از این میزان، ۱۱۷ هزار و  ۲۶۰ تن با قیمت 12هزار و 838 تومان مورد معامله قرار گرفت.

 

که در حال حاضر قیمت های جهانی با احتساب نرخ فروش صادراتی شمش فولاد ایران در حدود 450 دلار در هر تن و احتساب نرخ دلار نیمایی 26 هزار و 450 تومانی پایین تر از 12 هزار تومان در هر کیلو است که بدین ترتیب قیمت های ثبت شده در رینگ داخلی بورس کالا از نرخ شمش صادراتی ایران بالاتر رقم خورده است که این اقدام حاصل ابلاغیه حمایتی بورس کالا و وضع تلورانس 3 درصدی بر مبنای معاملات دو هفته گذشته هر تولید کننده بود./فردای اقتصاد

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه