سبقت بی سابقه دلار از یورو/ سقوط یورو به پایین ترین سطح 20 سال اخیر

چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ 379 0
سبقت بی سابقه دلار از یورو/ سقوط یورو به پایین ترین سطح 20 سال اخیر ارزش یورو در روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر رسید.

به گزارش تجارت بان به نقل از دنیای اقتصاد، ارزش یورو در روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر رسید. این اسکناس اروپایی که در روز‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته بود، سرانجام در روز گذشته با سقوط مواجه شد و دلار آمریکا ۰۰۷/ ۱ واحد یورو معامله شد. مشابه این روند در ۲ اوت ۲۰۰۲ مشاهده شد.

دلار که در رقابت با یورو به سر می‌برد توانست در این مبارزه از یورو پیشی بگیرد. شاخص دلار روز گذشته رقم ۹۸۰/ ۱۰۸ واحد را به ثبت رساند و به نظر می‌رسد همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. اما چه عواملی سبب شد یورو ارزش ۲۰ ساله خود را در برابر دلار از دست بدهد؟ در پاسخ به این سوال چند عامل اصلی مورد بررسی قرار گرفت.

 
عامل اول کاهش ارزش یورو

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز گذشته قیمت گاز با رشد ۱۳ درصدی همراه بوده است، زیرا روسیه در روز‌های گذشته اعلام کرده بود که در روز‌های پایانی ماه اوت قصد توقف صادرات گاز به اروپا را دارد. با توجه به این موضوع، در ۲۲ اوت خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا با آسیب رو‌به‌رو شد که به نظر می‌رسد این اتفاق برنامه‌ای از سوی روسیه برای کاهش آرام صادرات گاز به اروپا باشد. این موضوع در نهایت توانست قیمت گاز در اروپا را با صعودی یک شبه مواجه کند. به دنبال این موضوع مقامات اقتصادی اروپا درصدد سهمیه‌بندی گاز این منطقه برای فصل زمستان هستند.

 

عامل دوم کاهش ارزش یورو

عامل دوم برای کاهش ارزش یورو، انتشار گزارش شاخص مدیران خرید بود. فعالیت‌های تجاری در اروپا برای دومین ماه متوالی با کاهش رو‌به‌رو بوده است. شاخص مدیران خرید «PMI» نشان‌دهنده رونق و رکود کسب‌و‌کار‌ها است.

اگر رقم این گزارش بالای ۵۰ واحد شود نشان از رونق آن کشور و اگر به زیر ۵۰ واحد برود احتمال وقوع رکود در آن کشور را نشان می‌دهد. گزارش شاخص مدیران خرید اروپا در روز گذشته منتشر شد و نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های اقتصادی اروپا در ماه اوت بود؛ زیرا شاخص مدیران خرید دو کشور آلمان و فرانسه به ترتیب به ۶/ ۴۷ و ۸/ ۴۹ واحد رسیده که هر دو به زیر ۵۰ واحد کشیده شده‌اند که برای هر دو کشور در حدود دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است. البته این موضوع برای آلمان می‌تواند نشانه خوبی باشد؛ زیرا با احتمال ورود آلمان به فصل جدید رکود، برخی از تحلیل‌گران در انتظار کاهشی بیش از ۶/ ۴۷ واحد بودند.

با توجه به عوامل مذکور و همچنین احتمال تورم دو رقمی در ماه اوت که در نهایت بانک مرکزی اروپا را تحریک به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که آلمان هر روز گامی در جهت ورود به رکود بر می‌دارد. علاوه بر این فرانسه نیز با کاهش تولید و خدمات توانست نگاه رکودآمیز تحلیل‌گران را به خود جلب کند. با توجه به گزارش‌های پیش‌رو، اروپا برای بهبود شرایط اقتصادی و جلوگیری از رکود به آلمان و فرانسه باید در انتظار سیاست‌های بانک مرکزی بنشیند.

 

چرا دلار تقویت شد؟

جنبه دیگر گذر دلار از یورو، در کنار تضعیف ارز اروپایی، تقویت شاخص دلار است که در هفته‌های اخیر قوت گرفته است. مهم‌ترین عاملی که باعث شده دلار در هفته‌های اخیر تقویت شود، افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین تداوم این روند در ماه‌های آینده است.

افزایش نرخ بهره در آمریکا، سیاستی است که به علت تاکید فدرال رزرو بر کاهش نرخ تورم روی داده است. در حال حاضر نرخ تورم آمریکا، ۵/ ۸ درصد گزارش شده است، اما برای سیاستگذاران پولی آمریکا، این نرخ بالا محسوب می‌شود و نیاز است که با سیاست‌های پولی انقباضی، مسیر کاهشی تورم تسریع شود. البته افزایش شاخص دلار در مقابل یورو و سایر ارز‌های جهانی، برای اقتصاد آمریکا می‌تواند یک نقطه ضعف نیز محسوب می‌شود، زیرا افزایش قیمت دلار، یک سیگنال برای واردات بیشتر به آمریکا و سخت‌تر شدن صادرات تولیدکنندگان آمریکایی است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص دلار در روز‌های گذشته با رشد ۵/ ۲ درصدی خود به بالاترین سطح در ۳ ماه گذشته رسیده و توانسته بار دیگر به قله ۱۰۹ واحدی نزدیک شود. مشابه این روند را در ماه ژوئن مشاهده کردیم.

در این بازه تاریخی دلار توانست قله تاریخی ۲۰ ساله را فتح کند. اسکناس آمریکایی در ساعاتی از روز ۳ ژوئن ۲۰۲۲ به ۱۰۹ واحد رسید، اما نتوانست از آن حمایت کند و روند کاهشی به خود گرفت؛ زیرا فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره برای درمان تورم بهره گرفت که این موضوع با استفاده از ترس سرمایه‌گذاران از احتمال وقوع رکود توانست شاخص دلار را با روند نزولی مواجه کند. از نگاه کارشناسان، عاملی که در تقویت دلار نقش مهمی ایفا کرده، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه آینده توسط فدرال رزرو است که بازار‌های جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

به دنبال این موضوع بازار رمزارز‌ها و طلا در وضعیت قرمز قرار گرفتند. بر این اساس قیمت هر اونس طلا در روز گذشته در میانه کانال ۱۷۰۰ دلار در بازار معامله می‌شد.


بازار‌های ریسکی نیز همزمان با تقویت دلار از روز چهاردهم اوت با روند نزولی مواجه شدند. بیت‌کوین به عنوان لیدر بازار رمز‌ارزها، با افت ۸ درصدی وارد کانال ۲۱ هزار دلاری شد. علاوه بر کاهش قیمت بیت‌کوین، اتریوم نیز که دومین رمزارز مهم در سطح جهان است با کاهش قیمت ۶ درصدی مواجه شد. بر این اساس باید به اهمیت بانک‌های مرکزی در حفظ ارزش پول ملی هر منطقه اشاره کرد.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه