بازار مهم کردستان عراق برای صادرات و توسعه گردشگری کرمانشاه

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ 332 0
بازار مهم کردستان عراق برای صادرات و توسعه گردشگری کرمانشاه استاندار کرمانشاه اقلیم کردستان را یک بازار هدف بسیار مهم برای کرمانشاه دانست و گفت: کشور ایران و اقلیم کردستان عراق باید به بهترین شکل از اشتراکات در راستای گسترش مناسبات و پیشی گرفتن از رقبای تجاری و اقتصادی ایران در منطقه استفاده کنند.

به گزارش تجارت بان، به نقل از روابط عمومی استانداری، محمدطیب صحرایی در دیدار با نصرالله رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق و هیئت همراه که در دفتر استاندار کرمانشاه برگزار شد از اراده جدی مدیریت ارشد استان برای گسترش مناسبات با اقلیم کردستان خبر داد و اظهار داشت: مزیت مرز مشترک با کشور عراق برای کرمانشاه، مانند دریای خزر برای گیلان و مازندران است و می‌توان با یک برنامه ریزی مناسب از این فرصت بزرگ برای مردم استان ثروت، رفاه و آسایش به ارمغان آورد.

وی گردشگری، تجارت و بازرگانی را اولویت‌های اصلی و جدی برای پیشرفت کرمانشاه دانست و گفت: اگر خواهان یک تغییر مثبت در وضعیت بیکاری و معیشت مردم کرمانشاه هستیم باید به دنبال تقویت محورهای تحول آفرینی مانند گردشگری، تجارت و بازرگانی باشیم و حتما برای رونق این حوزه‌ها تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

صحرایی اقلیم کردستان را یک بازار هدف بسیار مهم برای کرمانشاه دانست و گفت: کشور ایران و اقلیم کردستان دارای ریشه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی هستند و باید به بهترین شکل از این اشتراکات در راستای گسترش مناسبات و پیشی گرفتن از رقبای تجاری و اقتصادی ایران در منطقه بهره بگیریم.

وی از نگاه مثبت سر کنسول ایران در اربیل برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری میان استان کرمانشاه و اقلیم کردستان تقدیر کرد و افزود: تمام توان خود را برای گسترش و پویایی بیشتر مناسبات اقتصادی، گردشگری و فرهنگی با اقلیم کردستان به کار خواهیم گرفت و امیدواریم هر چه سریع‌تر این ارتباطات در قالب یک روال اجرایی مناسب و در چهارچوب قوانین دو کشور برقرار شود. 

استاندار کرمانشاه به قدمت طولانی مراودات تجاری و اقتصادی از طریق مرز خسروی با کشور عراق اشاره کرد و گفت: تکمیل زیرساخت‌ها، گسترش امکانات، بهبود مدیریت گمرکات و ساماندهی پنج مرز رسمی مبادلاتی استان از اولویت‌هایی است که با جدیت آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های استان، برنامه‌ریزی برپایی نمایشگاه‌های فصلی و دائمی در اقلیم کردستان است و در گام بعدی تلاش می‌کنیم کرمانشاه را به سطح یک استان معین و هماهنگ کننده برای فعالیت‌های نمایشگاهی دیگر استان‌ها در عراق ارتقا دهیم.

نصرالله رشنودی سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق نیز اظهار داشت: بازار عراق و به ویژه اقلیم یک بستر مناسب برای توسعه صادرات است که متاسفانه طی سال‌های گذشته استفاده مناسبی از آن صورت نگرفته است.

وی وجود مجموعه‌های توانمند تولیدی و صنعتی در استان کرمانشاه را فرصتی برای گسترش مناسبات با اقلیم کردستان دانست و گفت: کرمانشاه برای تثبیت جایگاه خود در بازار عراق نیازمند تدبیر بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر برای افزایش توان رقابتی خویش است تا رقبا نتوانند به آسانی این بازار را از دست آن‌ها خارج کنند.

رشنودی از انگیزه و اراده جدی مدیریت ارشد استاندار کرمانشاه برای حضور بیشتر در بازار اقلیم کردستان تجلیل کرد و گفت: مجموعه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان، توان و امکانات خود را در راستای تسهیلگری در مسیر برقراری این مناسبات و حضور بیشتر کرمانشاه در نمایشگاه‌های تجاری و بازرگانی به کار خواهد گرفت.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه