آیا ارزش دینار در برابر دلار تثبیت می شود؟

شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ 362 0
آیا ارزش دینار در برابر دلار تثبیت می شود؟ با فرا رسیدن سال جدید میلادی، عراق با مشکل دیگری روبرو شد، آن هم کاهش ارزش دینار در برابر دلار آمریکایی است، این موضوع علاوه بر افزایش قیمت کالاها در بازار عراق، موجب تضعیف معاملات در بازار هم شده است.


به گزارش تجارت بان، «نبیل مرسومی»، کارشناس اقتصادی در عراق بر این باور است؛ ارزش دینار در برابر دلار تثبیت خواهد شد؛ یعنی هز 100 دلار در کنال 161 هزار دینار خواهد بود دلیل آن هم عملیاتی شدن سکوی الکترونیکی است.

وی گفت: دو راه حل برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار عراقی وجود دارد؛ نخست هماهنگی با اصول و قوانین سکوی الکترونیکی و دوم تاخیر در اجرای آن؛ مشروط بر این که آمریکا با این موضوع موافقت کند.

مرسومی تصریح کرد: فارغ از این دو راهکار، باید منتظر کاهش بیشتر ارزش دینار باشیم و هر راهکار دیگری به غیر از 2 مورد عنوان شده، تفسیرهای غیر اصولی است.

در مدت اخیر و تا رسیدن به توافق با آمریکا در خصوص سیستم سوئیفت برای حوالجات خارجی و سیستم الکترونیکی که به این منظور طراحی شده  و عراق در اواخر سال 2022 به آن پیوسته است؛ دولت عراق و بانک مرکزی این کشور چند راهکار دیگر اتخاذ کردند که نتیجه چندانی در بر نداشته است./وشه

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه