وزن رقبای ایران در بازار انرژی عراق + فایل صوتی

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ 374 0
وزن رقبای ایران در بازار انرژی عراق + فایل صوتی سیدحمید حسینی / عضو اتاق مشترک ایران و عراق: با سفر فواد حسین، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن و دریافت مجوز واردات گاز و برق از ایران، در کنار کسب اجازه برای پرداخت بدهی بغداد به تهران (به گفته او، حدود ۱۷میلیارد دلاری) به نظر می‌رسد روابط اقتصادی دو طرف وارد مرحله جدیدی شده است. این تحلیل را می‌شنوید.

به گزارش تجارت بان به نقل از فردای اقتصاد: با این حال اخباری مبنی بر انعقاد قراردادهای برق عراق با جنرال الکتریک، زیمنس و آلستوم به گوش می‌رسد که نگرانی‌هایی را درباره حذف بازار برق عراق برای ایران ایجاد کرده است. همچنین رایزنی‌ها و امضای تفاهمنامه‌هایی با جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید گاز، دیگر نگرانی است که ایران نسبت به حذف بازار خود در این کشور دارد.

البته باید در نظر داشت که در صورت وجود تولید مازاد گاز می‌توان در آینده به صادرات گاز به دیگر کشورها فکر کرد، اما در هر حال وجود زمینه صادرات گاز و برق به این کشور در تلاش برای رسیدن به توسعه صنعتی برای ایران حائز اهمیت است.

سیدحمید حسینی، عضو اتاق مشترک ایران و عراق در تحلیلی برای «فردای اقتصاد» نگاهی داشته به کیفیت بازارهای برق و گاز ایران در عراق و همچنین وجود رقبای جدید برای ایران در این کشور. ازسویی او نکات جالبی را درباره تناقض‌گویی اعلام آمار بدهی عراق به ایران مطرح می‌کند که لازم است دولتمردان ایرانی در این زمینه پاسخگو باشند. او همچنین در این تحلیل، به چالش‌های ایجاد محدودیت ارائه خدمات ارزی عراق به ایران  برای تجار ایرانی نیز نیم‌نگاهی دارد.

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه