تقاضا برای واردات برنج در کردستان عراق افزایش یافت

سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ 1770 0
تقاضا برای واردات برنج در کردستان عراق افزایش یافت به دنبال تحریم کالاهای ترکیه ای از سوی مردم اقلیم کردستان عراق، تقاضا برای واردات برنج از کشورهای دیگر افزایش یافت.

به گزارش تجارت بان، تقاضا برای برنج سهمیه ای در کردستان عراق تا چند ماه پیش کاهش یافته بود، تا جایی که برخی از دریافت آن خودداری می کردند. یکی از مسئولان توزیع مواد خوراکی می گوید خریدارهایی که در بخش برنج فعالیت دارند، طی چند تماس اعلام کردند که در صورت دریافت نکردن برنج سهمیه ای از سوی مردم،  آماده دریافت آن با دو برابر نرخ هستند؛ اما در حال حاضر مردم همه سهمیه برنج را دریافت کردند.

 

سایت «دواروژ» در گزارشی به نقل از همین مقام مسئول نوشت که در ماه های گذشته تناژ زیادی از برنج سهمیه ای به دلیل خودداری مردم از دریافت آن، باقی می ماند؛ اما در ماه جاری همه برای دریافت آن مراجعه کردند. حاجی سعید سوفی می گوید درحال حاضر نرخ این برنج به دو برابر قیمت و درخواست برای آن افزایش پیدا کرده است.

 

پس از سقوط رژیم گذشته عراق در سال 1991 و ایجاد بحران در معیشت مردم، پس از چند سال برنامه نفت در برابر غذا از سوی شورای امنیت ملی اجرا شد. این برنامه تا کنون ادامه پیدا کرده و و مردم ماهانه سهمیه غذا دریافت می کنند.

 

کامران نجیب مالک، یکی از مغازه های خواروبارفروشی در شهر اربیل می گوید:  تعداد زیادی از مردم به برنج سهمیه ای روی آورده اند و سخن همه آنها این است که برنج ترکیه ای را که مشتمل بر 11 نوع است، تحریم کرده اند. ما نیز از کشورهایی مانند مالزی، ویتنام و هند درخواست واردات بیشتر داشته ایم تا جایگزین برنج ترکیه شود؛ چون مردم از خرید برنج این کشور خودداری می کنند.

 

وی می گوید تا پیش از این وضعیت به نوعی بود که در روز، انواع برنج فروخته می شد، بدون آن که خریدار از مبدا کشور تولیدکننده برنج سوال کند؛ اما اکنون مردم روزانه سوال می کنند و اگر برنج ترکیه ای باشد آن را نمی خرند. همچنین مقدار زیادی برنج سهمیه ای می خرند و تقاضا برای آن بالا رفته است.

 

یکی از خریداران برنج در بازار می گوید من به همراه خانواده خود تعهد کرده ایم که کالاهای ترکیه ای را خریداری نکنیم و برنج سهمیه ای هم بهترین جایگزین برای حذف محصولات ترکیه ای است.

 

این خریدار می گوید من از مبدا برنج سهمیه ای پرس و جو کرده ام، این محصول از کشورهای ایرلند، هند و ویتنام وارد می شود. بسیاری از آشنایان من هم چنین کاری انجام می دهند.

 

بیشتر برنج های وارداتی به عراق و اقلیم کردستان از کشور هند است. بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی و صنایع در سال گذشته 550 هزار تن برنج از هنند، 180 هزار تن از ویتنام، 95 هزار تن از اروگوئه و 33 هزار تن از روسیه، پاکستان، قزاقستان، ایتالیا، اسپانیا و هلند وارد شده است.

 

به گفته «نوزاد ادهم» مدیر کل وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان، هر نفر در ماه 3 کیلو سهمیه برنج دارد. این برنج ها مورد آزمایش قرار گرفته و بهترین نوع آن میان مردم توزیع می شود.

 

وی می گوید برنج سهمیه ای ماهانه و در موعد مقرر تامین شده و هر گونه وارد نشدن آن تکذیب می شود.

 

برنج وارداتی به اقلیم کردستان دو نوع است، برنج دانه بلند که هندی است و به 11 و 12 شناخته شده است. بر اساس کیفیت آن قیمتش بین هزار و 250 تا هزار و 350 دلار برای هر تن است. نوع برنج دیگر شرتی، شوکنده و ذهبی است دلار برای هر تن است.

انتهای پیام/

 

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه