اهمیت بازارچه‌ کیله سردشت در رشد اقتصادی کشور

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ 808 0
اهمیت بازارچه‌ کیله سردشت در  رشد اقتصادی کشور از میان بازارچه های مرزی آذربایجان غربیبازارچه مرزی کیله سردشت، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند.

به گزارش تجارت بان، استان آذربایجان‌ غربی یکی از استان‌های مرزی کشور است که با داشتن مرزهای مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان،‌ می‌تواند تاثیر بسزایی در عرصه واردات و صادرات داشته باشد و در این میان، مناطق آزاد،گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی و به خصوص بازارچه مرزی کیله سردشت، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند؛ همچنین ارتباط اقتصادی میان کشورهای همسایه به توسعه اقتصادی روابط سیاسی و امنیت پایدار استان کمک می‌کند.

 

در این راستا مرز کیله یک گذرگاه مرزی در شهرستان سردشت است که از طریق آن می‌توان به شهر قلعه دیزه در اقلیم کردستان عراق رسید و  این مرز و گمرک آن در ۱۰ کیلومتری شهر سردشت و ۲۰ کیلومتری شهر قلعه‌دیزه در کردستان عراق قرار دارد و مرز کیله جنوبی‌ترین پایانه مرزی در آذربایجان‌غربی است که با توجه به پتانسیل و ظرفیت موجودی، این مرز می‌تواند تاثیر بسزایی در صادرات محصولات استان و کشور به عراق داشته باشد از اینرو تقویت زیرساخت‌های این مرز بسیار حائز اهمیت است.

 

وجود پایانه‌های مرزی رسمی زمینی متعدد در آذربایجان‌غربی یکی از مهم‌ترین امتیازات و برجستگی‌های آذربایجان‌غربی در مقایسه با سایر استان‌های کشور است در این راستا فعالیت گمرک بازارچهٔ مرزی کیله در سردشت از سال ۱۳۸۲ و با هدف سرعت‌بخشی به صادرات کالا از ایران به کردستان عراق و دستیابی به بازار این منطقه آغاز شد و در اسفند ۱۳۹۵ قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان‌غربی اعلام کرد که در دیدارهایی که با استاندار سلیمانیه و وزیر اقتصاد اقلیم کردستان عراق انجام شده، تصمیم گرفته شده که بازارچهٔ مرزی کیله به مرز رسمی ارتقاء یابد.

 

در مرداد ۱۳۹۷ حسن دانایی‌فر مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در شهرستان سردشت حضور پیدا کرد و در دیدار با مقامات استانی از برنامهٔ دولت برای تقویت این مرز سخن گفت؛ این در حالی بود که در چهار ماههٔ اول سال ۱۳۹۷ میزان صادرات از مرز کیله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۲۱ درصد رشد کرده‌ بود.

 

از مرداد ۱۳۹۸ مرز کیله با ابلاغ هیئت وزیران دولت جمهوری اسلامی به عنوان گذرگاه مرزی رسمی میان ایران و کردستان عراق شناخته شد.

شایان ذکر است در همه جای دنیا وجود مرز یک مزیت اقتصادی محسوب می‌شود و مرز مکانی برای مبادله واردات، صادرات و ترانزیت است که از نظر اقتصادی مزیت مناطق درون سرزمین‌ها و کشورها است و تقویت پایانه‌های مرزی موجب تقویت اشتغال پایدار در مناطق روستای و شهری می‌شود.

 

ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی

 عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی درحاشیه سفر یک روزه اعضای کمیسیون عمرانی  به سردشت اظهار داشت: سردشت با داشتن بازارچه مرزی کیله و مرزی بودن آن و افزایش چند برابری صادرات در این مرز ظرفیت زیادی برای حمل و نقل ترانزیتی دارد.

 

وی افزود: باتوجه به اینکه بارگیری کامیون و خودروهای سنگین دو کشور ایران و عراق در این بازارچه انجام می‌گیرد با احداث پایانه مرزی می‌توان کامیون‌ها در هر دو طرف تردد داشته باشند و این امر از لحاظ اقتصادی برای حمل و نقل توسعه ای بزرگ به همراه خواهد داشت.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی شرایط و الزامات خاص خود را دارند، بیان کرد: برای ساخت پایانه در این بازارچه به ۵ هکتار زمین نیاز است که اگر این زمین تهیه و تحویل راهداری شود سازمان آمادگی کامل و جامع برای سرمایه گذاری دارد.

 

حسن‌نیا عنوان کرد: برای محوطه سازی و ساخت پایانه ۵۰ میلیارد تومان و برای توسعه راه ها نیز ۵۰ میلیارد تومان برآورد و این هزینه‌ها مصوب شده اند.

 

وی با بیان اینکه نقشه طرح اولیه برای انجام کار تهیه و آماده شده است از مسئولان استانی و شهرستانی خواست تا هرچه سریعتر پیگیر مطالبات و موضوع باشند و زمین مورد نیاز را تهیه کنند.

 

افزایش ۱۲۳ درصدی صادرات در بازارچه مرزی کیله سردشت

فرماندار سردشت نیز با بیان اینکه صادرات امسال در بازارچه مرزی کیله افزایش ۱۳۲ درصدی داشته تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۱۸ میلیون دلار صادرات در این بازارچه انجام شده، که با افزایش صادرات و واردات گنجایش و ترافیک نیز دو چندان شده است.

 

اقصی نخشی پور افزود: زیرساخت‌های بازارچه جوابگوی نیاز این حجم از صادرات و واردات نیست و برای توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه نیازمند ساماندهی بازارچه و توجه ویژه به راه های ارتباطی است .

 

وی بیان کرد: ساماندهی بازارچه مرزی کیله ، بهسازی و تعریض جاده سردشت به کیله و خیابان‌های شهری منتهی به بازارچه، اتصال جاده سردشت به بوکان و تجهیز راهداری سردشت به تجهیزات و امکانات جدید و نوین از مطالبات اصلی و مهم شهرستان هستند.

 

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد بازارچه مرزی سردشت گفت: مطالبات مردمی زیاد هستند اما مطالبات اصلی و مهم در دو بخش است بخشی مربوط به صادرات و واردات می‌باشد که در مرز انجام می‌شود و مشکلات زیادی برای پیله وران، مرزنشینان و فعالان اقتصادی به وجود آورده است.

 

حسین پور افزود: بخش دوم مسایل عمرانی است که مهمترین آن مربوط به رفع مشکلات زیرساخت های بازارچه و بهسازی و بهبود راه های مواصلاتی می باشد.

 

گفتنی است، در هفته گذشته با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس و معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان، ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی با اعتبار یک هزار میلیارد ریال کلید خورد./فارس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه