تلاش بغداد و اربیل برای رسمی کردن یک مرز با ایران

جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ 497 0
تلاش بغداد و اربیل برای رسمی کردن یک مرز با ایران به منظور رسمی کردن و چگونگی مدیریت امور گمرکی، یک هیئت ازسوی  وزارتخانه های داخلی و بازرگانی عراق از مرز کیله بازدید کردند.


به گزارش تجارت بان، «بکر بایز» فرماندار منطقه پشدَر درباره این بازدید توضیح داد: این کمیته به منظور ارزیابی کردن موارد در این مرز حضور پیدا کرده اند تا از میزان حجم بازرگانی و چگونگی اجرای امور اطلاع یابند و گزارش خود را به نخست وزیر ارائه دهند.


حدود 3 سال است که اربیل و بغداد در حال گفت و گو برای رسمی کردن مرز کیله هستند. این برای سومین بار است که هیئتی از سوی دولت عراق از این مرز بازدید می کند. از سال 1991 در این مرز تبادلات تجاری میان اقلیم کردستان و ایران انجام می شود.


«جوهر رسول» مدیر گذرگاه کیله می گوید: بیشتر نظرات این هئیت درباره سیستم اجرایی و سطح صادرات و واردات بود. این برای سومین بار است که هیئتی از این مرز بازدید می کند و اکنون تنها مرحله اظهار رضایت نخست وزیر برای رسمی شدن این مرز باقی مانده است.


روزانه تنها به مدت 8 ساعت این مرز برای امور تجاری فعال است.  در این مرز 98 درصد کار واردات به اقلیم کردستان انجام می شود و تنها 2 درصد صادرات به ایران صورت می گیرد. در روز حدود 150 کامیون کالا در این مرز جابجا می شود. کالاهایی که وارد اقلیم کردستان می شوند شامل انواع نوشیدنی و مواد غذایی، مصالح ساختمانی، نایلون، مواد شوینده و چند نوع مواد اولیه صنعتی هستند.


به گفته «محمد علی» یکی از بازرگانان این مرز، با رسمی شدن این گذرگاه محدودیت های صادرات و واردات رفع می شود و موجب گشایش تعدادی شعبه از شرکت های بزرگ می شود و تجارت رونق خواهد گرفت. ما نیز از این موضوع بهره مند شده و منطقه نیز رونق خواهد گرفت.


با رسمی شدن این مرز، فعالیت های تجاری به صورت شبانه روزی انجام خواهد گرفت و بخش پاسپورت و مراکز قرنطینه و همه بخش های اجرایی در آن فعال خواهند شد. همچنین خط ترانزیت برقرار می شود و محدودیت صادرات و واردات نیز مرتفع خواهد شد./روداو

 

مرز کیله از سمت ایران در شهر سردشت در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

 

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه