آخرین اخبار تردد به اقلیم کردستان و عراق

دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ 37358 6
آخرین اخبار تردد به اقلیم کردستان و عراق آخرین وضعیت و شرایط تردد به عراق و اقلیم کردستان عراق را در این مطلب بخوانید.

به گزارش تجارت بان، بر اساس اهمیت اخبار مسافرت به اقلیم کردستان و عراق، گروه رسانه ای تجارت بان اخبار وضعیت سفر از مرزهای اقلیم کردستان و عراق را به روز رسانی کرده و آخرین اخبار را  بر اساس تاریخ  در همین صفحه منتشر می کند.
 

کانال تلگرام تجارت بان

واتس اپ تجارت بان

 

لغو روادید برای تردد از مرز پرویزخان (جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱)

لغو روادید برای تردد از مرز پرویزخانسرپرست فرمانداری قصرشیرین از لغو روادید(ویزا) برای تردد از مرز پرویزخان به اقلیم کردستان عراق خبر داد.

محمد حیدری با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای تسهیل تردد از مرز پرویزخان، اظهار کرد: با حذف ویزا برای تردد از این مرز موافقت شده و به نظر می‌رسد از ابتدای هفته آینده اجرایی شود.

همه مرزهای ایران با عراق بسته شدند | صدور گذرنامه ویژه اربعین و حرکت اتوبوس‌ها متوقف شد (18 شهریور 1401)


رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی از بسته شدن همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ایرانی به عراق خبر داد.

 سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهای مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت./همشهری آنلاین

بازگشایی مرزهای ایران و عراق برای زائرین (9 شهریور 1401)

سخنگوی گمرک گفت: از ساعت 8 صبح امروز همه مرزهای ایران با عراق برای ورود زائرین  به سمت عراق باز شد.

سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک اظهار داشت: پس از بروز نا آرامی های چند روز گذشته در کشور عراق و توقف پذیرش زوار به این کشور، از صبح امروز همه مرزهای ایران و عراق برای خروج زوار از ایران به سمت عراق باز شد.

وی افزود: با وجود توقف ورود زوار در روز گذشته به عراق، تبادل کالا ادامه داشت و تجارت بین دو کشور تعطیل نشده بود.

لطیفی در پایان گفت : همه مرزهای  به سمت عراق در حوزه اقلیم و عربی این کشور از جمله شلمچه، مهران، خسروی، سومار، چذابه، پرویز خان، شیخ صله، شوشمی، باشماق، سیرانبند، تمرچین و سردشتدر حوزه های  مسافری و تجاری باز هستند.

 

مرز مهران برای زوار باز شد؟ | واکنش استانداری ایلام (8 شهریور 1401)

پس از بازگشت شرایط به حالت عادی در کشور عراق مرز بین المللی مهران به روی زوار باز شد.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، بر اساس این گزارش زوار اسکان داده شده در استان می توانند هم‌اکنون با مراجعه به مرز بین المللی مهران به کشور عراق جهت سفر به عتبات عالیات اقدام کنند.
 

برخی از مرزهای ایران به عراق بسته شد (8 شهریور 1401)

با ایجاد ناآرامی در برخی از شهرهای عراق مرزهای مهران، شلمچه و خسروی بسته شد.

همچنین سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از پرواز ایرلاین های ایرانی به مقصد شهرهای بغداد و نجف تا اطلاع ثانوی خبر داد.

بنا به اطلاعیه روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قطار ترکیبی تهران - کربلا که مقرر بود روز سه‌شنبه ۸ شهریور ساعت ۱۱ صبح از تهران به مقصد کربلا حرکت کند، تا اطلاع ثانوی لغو شد.

 

تردد زائران اربعین از مرز تمرچین و باشماق باید گروهی باشد (27 مرداد 1401)
 

پیش از این سفر بدون روادید زایران به عتبات عالیات ، تنها از گذرگاه‌های مرزی شلمچه و مهران میسر بود.

 

امسال مرزهای تمرچین و باشماق نیز در کنار چهار مرز خروجی دیگر به روی زائران اربعین، بازگشایی می‌شود. البته با توجه به لزوم امنیت، زائران باید به صورت گروهی و کاروانی از این مرزها عبور کنند و سفر انفرادی از این ۲ مرز ممنوع است./فاری

 

عبور بدون روادید زایران به عراق از مرز چذابه آزاد شد (07 مرداد 1401)


فرماندار دشت آزادگان گفت: زایران عتبات عالیات از هشتم مرداد مصادف با اول ماه محرم، می‌توانند بدون روادید از مرز چذابه به عتبات عالیات سفر کنند.

 

به نقل از روابط عمومی  فرمانداری دشت آزادگان، حمید سیلاوی فرماندار و رییس ستاد اربعین حسینی شهرستان دشت آزادگان بیان کرد: زایران و مسافران با در دست داشتن گذرنامه شخصی و کارت حداقل ۲ دوز واکسن کرونا و انجام مراحل قانونی، بدون داشتن روادید می توانند از پایانه مرزی چذابه به عراق سفر کنند.
 

3 شط تردد عبور از مرز برای زائرین اربعین حسینی (30 تیر 1401)


مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: شرط عبور زائران ما از مرزها ثبت‌نام در سامانه سماح، داشتن گذرنامه رسمی و تزریق ۲ دز واکسن است.

 

او همچنین تاکید کرد که برای کسانی که ۶ ماه از آخرین زمان تزریق واکسن‌شان گذشته است، باید دُز یادآور تزریق کنند و در این خصوص باید توجه داشت که سامانه "ایران من" به سامانه سماح متصل است.

 

------

پایگاه اطلاع رسانی تجارت بان به منظور معرفی کالا و خدمات شرکت های ایرانی به بازار اقلیم کردستان عراق، امکان ایجاد صفحه اختصاصی معرفی محصولات را به 2 زبان فارسی و کردی فراهم کرده است.

 

برای ثبت نام و ایجاد صفحه اختصاصی اینجا را کلیک کنید.

-----

امکان سفر انفرادی به عتبات فراهم شد | داشتن گذرنامه و کارت واکسن الزامی است (13 تیر 1401)


سخنگوی فراجا با اعلام آمادگی پلیس برای خدمت‌رسانی به زوار عتبات عالیات در روز عرفه از امکان تردد زمینی زائران از مرزهای شلمچه و مهران برای حضور در مراسم دعای عرفه در عتبات عالیات خبر داد.

 

 

سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا گفت:‌ از امروز با هماهنگی‌های به عمل آمده با دولت عراق، امکان تردد زائران عزیز از مرزهای زمینی شلمچه و مهران به صورت انفرادی و جمعی برای حضور در عتبات عالیات فراهم شده است.

 

وی با اشاره به اینکه پلیس با تمامی امکانات و آمادگی کامل در این مرزها آماده خدمات‌رسانی به زائران خواهد بود، گفت: داشتن گذرنامه معتبر و کارت واکسن الزامی است.

 

 

امکان ورود بدون روادید گردشگران عراقی به ایران از مرز چذابه (31 خرداد 1401)

امکان ورود بدون روادید(ویزا) گردشگران و زایران عراقی به جمهوری اسلامی ایران از مرز بین‌المللی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز فراهم شده است.


 حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان گفت: بر اساس تفاهم انجام شده اخیر با مقام‌های عراقی، هر شبانه روز حداکثر یک هزار و ۲۵۰ زایر و گردشگر عراقی می‌توانند از مرز چذابه وارد کشور شوند.

 

وی گفت: رعایت شیوه‌های نامه بهداشتی، تزریق ۲ مرحله واکسن کرونا، انجام آزمایش منفی پی.سی.آر برای ورود گردشگران و زایران عراقی به کشورمان ضروری است./ایرنا

 

راه زمینی کربلا بدون اخذ ویزا باز شد (29 خرداد 1401)

مدیرکل برنامه ریزی پذیرش اعزام عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از بازگشایی راه زمینی کربلا بدون اخذ ویزای سفر به روی زائران ایرانی خبر داد.

 

حمیدرضا محمدی با تاکید بر مجوزهای اخذ شده مبنی بر اعزام ۲۵۰۰ نفر به صورت روزانه برای سفر به عراق افزود: با توجه به امکانات و زیرساخت های موجود در حال حاضر تردد زائران عتبات عالیات از طریق دو مرز شلمچه و مهران امکان پذیر است./ایرنا


بازگشایی مرزهای ایران و عراق از هفته آینده (24 خرداد 1401)

 

رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشایی مرزهای ایران و عراق از هفته آینده خبر داد.
 

 سیدصادق حسینی پس از دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری عراق گفت: از هفته آینده روزانه ۲۵۰۰ زائر می‌توانند به عراق سفر کنند که این تعداد به مرور افزایش خواهد یافت.  

 

سفر از مرز سیرانبند باته آزاد شد (13 خرداد 1400)

 

فرمانداری بانه:  در راستای تسهیل مسافرین محترم در عزیمت به کشور عراق، روز شنبه مورخه 1401/3/14 از ساعت 10صبح الی ساعت 13 بعدازظهر تردد مسافرین از مرز سیرانبند با مدارک قانونی و لازم صورت می گیرد.

 

لذا کسانی که قصد سفر به کشور عراق را دارند در این ساعات با در دست داشتن مدارک مربوطه میتوانند از مرز سیرانبند خارج شوند.تدابیر لازم(حضور پرسنل و...) جهت تسهیل در امورات سفر مسافرین نیز در مرز سیرانبند شهرستان تعبیه شده است."/همشهری آنلاین 

 

وضیعت بازگشایی مرزهای عراق در اربعین (4 خرداد 1400)

 

 پس از اعلام معاون وزیر کشور درباره آمادگی چهار مرز زمینی ایران برای پذیرش زائران اربعین، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: مرزهای زمینی عراق هنوز به روی زائران ایرانی که ویزا ندارند، بسته است.

 

تردد مسافر از مرز باشماق و ارسال بار در شرایط هوایی آلوده (سه شنبه 27 اردیبهشت 1401)

 

بر اساس خبرهای دریافتی از مرز باشماق مریوان و با وجود گرد و غبار شدید در هوا، اما ورود و خروج مسافر و همچنین تبادلات تجاری به روال عادی در جریان است


وضعیت هوایی در شهر مریوان بسیار آلوده بوده و افق دید را تا 200 متر کاهش داده است.

وضعیت هوایی شهر مریوان

خروج زمینی از مرز مهران بدون روادید ممنوع است (8 اردیبهشت 1401)

سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا با بیان اینکه خروج زمینی از مرز مهران و دیگر مرزها نیازمند صدور روادید از طرف کشور عراق است، از  شهروندان درخواست کرد تا بدون داشتن روادید به مرزها مراجعه نکنند./مهر

 

سفر به عراق و بالعکس با تزریق 2 دوز واکسن کرونا (31 فروردین 1401)

 

افرادی که 2 دوز واکسن کرونا تزریق کرده و یا تست PCR داشته باشند، امکان سفر به عراق و بالعکس را دارند.

تردد از مرز مهران فقط با ویزای عراق (31 فروردین 1401)


فرماندار مهران گفت: در حال حاضر مرز مهران باز است و داشتن ویزا برای تردد از این مرز الزامی است.

 

علی‌عباس شفیعی فرماندار مهران گفت: در حال حاضر مرز مهران بر روی زائران کربلا باز است اما داشتن ویزا برای تردد از این مرز الزامی است.

 

وی تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند از مرز مهران وارد کشور عراق شوند باید حتما علاوه بر پاسپورت، ویزای کشور عراق را هم داشته باشند تا بتوانند از مرز مهران عبور کنند و صرف داشتن پاسپورت برای عبور از این مرز کافی نیست.

 

فرماندار مهران در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین آمار ترددهای پایانه بین المللی شهید سلیمانی مهران گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰، حدود ۴۰ هزار نفر از مرز مهران وارد کشور شده‌اند که از این میزان ۳۰۷۶۱ نفر اتباع ایرانی، و ۹۲۶۷ نفر هم اتباع غیر ایرانی بوده‌اند./فارس

 

آخرین وضیعت تردد از مرزهای خسروی و پرویزخان (9 فروردین 1400)


فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه مرز خسروی بر روی زوار ایرانی بسته است، گفت: مسافران ایرانی که در عراق هستند می‌توانند از مرز خسروی برای بازگشت به کشور استفاده کنند.


مرادعلی تاتار اظهار کرد: هم اکنون تردد مسافر از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

 

فرماندار قصرشیرین از مردم کشورمان تقاضا داریم به هیچ عنوان به مرز خسروی مراجعه نکنند، زیرا در شرایط کنونی امکان حضور زائران از طریق زمینی در این مرز در عراق مهیا نیست.

 

وی اضافه کرد: در رابطه با تردد مسافر و زائر از مرز رسمی خسروی هنوز دولت هیچ ابلاغی صادر نکرده و منتظر ابلاغ و اعلام دولت و طرف عراقی نیز هستیم.

 

تاتار گفت: تردد مسافران ایرانی از مرز رسمی خسروی به عراق ممنوع است، ولی مسافران ایرانی که در عراق هستند می‌توانند از مرز خسروی برای بازگشت به کشور استفاده کنند.

 

وی عنوان داشت: مبادلات تجاری از مرز‌ها نیز طبق روال گذشته انجام از مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی این کشور صادر می‌شود.

 

شرایط سفر اتباع عراق و اقلیم کردستان به ایران (6 فروردین 1401)

برابر اعلام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، اتباع عراقی كه دو دوز واكسن كرونا را دريافت کرده باشند (و حداقل دو هفته از تاریخ نوبت دوم  آن گذشته باشد) و كارت واكسن QR CODE (کارت دیجیتال) را در اختيار داشته باشند، برای تردد (ورود و خروج) به ايران نيازی به ارائه گواهی تست PCR ندارند.


افرادی که فاقد شرایط مذکور باشند، باید حتما تست PCR با اعتبار ۷۲ ساعته ارائه نمایند.


مرز خسروی برای مسافران بسته و مرز پرویزخان باز است (1400 اسفند 28)

 فرماندار قصرشیرین با اعلام اینکه مرز خسروی در این شهرستان برای عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بسته است، گفت: هم اکنون تنها تردد برای افراد ۲ تابعیتی (عراقی- ایرانی ) و مسافران عراقی از این مرز مجاز است.

 

«مرادعلی تاتار» افزود: از مردم به هیچ عنوان به این مرز رسمی مراجعه نکنند زیرا در شرایط کنونی امکان حضور زائران از طریق زمینی در این مرز در عراق مهیا نیست.

 

وی اظهار داشت: در رابطه با تردد مسافر و زائر از مرز رسمی خسروی هنوز دولت هیچ ابلاغی صادر نکرده و منتظر ابلاغ و اعلام دولت و طرف عراقی نیز هستیم.

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: تردد مسافران ایرانی از مرز رسمی خسروی به عراق ممنوع است ولی مسافران ایرانی که در عراق هستند می توانند از مرز خسروی برای بازگشت به کشور استفاده کنند.

 

تاتار افزود: هم اکنون تردد مسافر از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق با رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود./ ایرنا


مرز مسافری شلمچه بسته است  (1400 اسفند 28)


معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه مرز مسافری شلمچه همچنان بسته است گفت: تنها گروه هفتگانه اجازه تردد از مرز شلمچه به عراق را دارند.

 

نادر عمیدزاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا تردد افراد از مرز زمینی شلمچه امکان‌پذیر نیست و مجوزی برای زیارت عتبات عالیات در نیمه شعبان صادر نشده است.

 

وی با بیان اینکه تردد مسافران ایرانی از مرز شلمچه مجاز نیست و تنها گروه هفتگانه می‌توانند از این مرز عبور کنند افزود: تنها گروه‌های هفتگانه از جمله بیماران اتباع خارجی،  دانشجویان، گروه خدمات فنی و مهندسی کشور عراق، تجار و بازرگانان، مقامات سیاسی و افراد غیر زائر مجاز به تردد از این مرز هستند.

 

فرماندار خرمشهر گفت: مرز مسافری شلمچه از سمت عراق نیز بسته است و این کشور اجازه ورود مسافر از این گذرگاه مرزی را نمی دهد.

 

برابر قوانین عراق ورود غیرقانونی به این کشور تا سه سال زندانی دارد.

 

مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد./ایرنا

 

 لغو ویزای زمینی میان ایران و عراق (23 بهمن 1400)


مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق اعلام کرد که از اواسط ماه آینده ویزای ورود زمینی برای زوار ایرانی لغو می‌شود.

 

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق از قول مصطفی کاظمی مبنی بر لغو ویزا زمینی میان ایران و عراق در اسفند ماه آینده خبر داد.

 

اکنون سفر هوایی میان ایران و عراق بدون ویزا امکان دارد.

 

فیلم اعلام آخرین وضعیت تردد در مرز باشماق (1 بهمن 1400)

 

«فرید حق پناه» مدیر کل گمرک باشماق مریوان آخرین وضعیت این مرز برای تردد را تشریح کرد.

 

 

بارش برف سنگین در گذرگاه باشماق (30 دی 1400)

فیلم پایین را مشاهده کنید

 

وضعیت تردد در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان (چهارشنبه 29 دی 1400)

 

در روزهای اخیر و با توجه به بارش سنگین نزولات آسمانی، تردد در بیشتر مرزهای زمینی ایران و اقلیم کردستان به دشواری انجام می شود.

 

«سیروان حسین» سخنگوی گذرگاه حاج عمران از کُندی رفت و آمد در این مرز خبر داد. وی گفت: جاده ها یخ زده اندو  خودروهای سواری نیز تنها با زنجیر چرخ امکان تردد را دارند.


همچنین «اسماعیل علی» از بسته بودن مرز باشماق در بخش ایران خبر داد.


در خصوص تردد از مرز پرویزخان نیز، «عباس اسماعیل» نیز از باز بودن این مرز خبر داد و گفت: شرایط آب و هوایی در این مرز آرام بوده و بارش برف وجود نداشته است.  

 

از مرز حاج عمران سفر نکنید (26 دی 1400)

مدیریت گذرگاه مرزی حاج عمران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل بارش برف شدید و ناهموار شدن مسیرها از همه مسافرانی که قصد عبور از این گذرگاه مرزی را دارند درخواست می‌شود به غیر از موارد بسیار ضروری به طور موقت از انجام سفر خودداری کنند.

 

از سرگیری صدور روادید ایران برای شهروندان اقلیم کردستان (22 دی 1400)


سرکنسولگری ایران در سلیمانیه عراق اعلام کرد که صدور روادید رایگان برای ساکنان اقلیم کردستان که قصد سفر به ایران را دارند از امروز ( چهارشنبه ) از سرگرفته شد.

بر اساس اعلام سرکنسولگری ایران در سلیمانیه، صدور انواع روادید جمهوری اسلامی ایران برای اتباع عراقی کاملا رایگان بوده و شرکت‌های گردشگری فعال در این زمینه جز هزینه ثبت اطلاعات متقاضیان در سامانه روادید الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران ( حداکثر به مبلغ ۵ هزار دینار)، حق دریافت هیچ گونه مبلغ اضافه‌ای را ندارند.

مرز مهران برای مسافران بسنه است (18 دی 1400)

 

فرماندار مهران گفت: با هدف کاهش آمار مبتلایان به کرونا و جلوگیری از ورود سویه جدید اومیکرون، مرز مهران همچنان به روی زائران بسته است.

 

 علی ‌عباس شفیعی افزود: بر اساس مصوبه چهارم دی ماه ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور،مرز بین المللی مهران از این تاریخ کماکان بسته است و از سوی ستاد ملی مبارزه مرز مهران همچنان به روی زائران بسته استبا کرونای کشور و ستاد استانی هیچ گونه ابلاغیه و مصوبه‌ای برای بازگشایی مرز ابلاغ نشده است./خبرگزاری صدا و سیما

 

شروط سفر به اقلیم کردستان عراق (15 دی 1400)

 

بنا به تصمیم ستاد عالی مباره با کرونای اقلیم کردستان، انجام تست کرونا در همه گذرگاه‌های مرزی برای گردشگرانی که به اقلیم کردستان سفر می‌کنند اجباری است، حتی اگر افراد کارت واکسن به همراه داشته باشند. البته گردشگرانی که گواهی ٤٨ ساعته تست کرونا را به همراه داشته باشند، مشمول این آزمایش نمی شوند.

 

امکان سفر اتباع عراقی به جمهوری اسلامی ایران از طریق هوایی ( 8 دی 1400)

 

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با انتشار اطلاعیه ای از سفر بدون روادید اتباع عراق به ایران خبر داد. متن این اطلاعبه به شرح زیر است.

 

 پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص اعمال محدویت در صدور روادید جهانگردی به مدت دو هفته از روز شنبه ۴ دی ۱۴۰۰، به اطلاع می‌رساند کلیه اتباع عراقی کماکان می توانند با در دست داشتن کارت تزریق دو دوز واکسن کرونا (که از  تزریق دوز دوم حداقل ۱۵ روز گذشته باشد) و همچنین پاسخ منفی تست PCR با اعتبار ۹۶ ساعته و بدون نیاز به دریافت روادید، از طریق مرزهای هوایی وارد جمهوری اسلامی ایران شوند و مهر ورود در گذرنامه، به مثابه روادید با امکان اقامت ۳۰ روزه است. 

 

محدودیت سفرهای زمینی از کشورهای همسایه (6 در 1400)

 

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: ما در مورد مرزهای زمینی که با کشورهای همسایه داریم محدودیت ۱۵ روزه‌ای را در نظر گرفته‌ایم. این محدودیت شامل ۷ گروهی که دارای ضرورت هستند کمافی‌السابق نمی‌شود. ورود این ۷ گروه نیز براساس رعایت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی صورت می‌گیرد و برای سایر گروه‌ها نیز در حال حاضر ممنوعیت ورود در نظر گرفته شده است.

 

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی  و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: در مورد ورود مسافران از سایر کشورها نیز مقرر شد همراه داشتن کارت واکسیناسیون و تست پی‌سی‌آر منفی برای آنها الزامی باشد. همچنین رعایت پروتکل‌ها و بهداشت فردی و اجتماعی نیز الزامی است و افراد مشکوک شناسایی شده و از آن‌ها تست فوری اخذ می‌شود همچنین در صورت نیاز از این افراد تست پی‌سی‌آر اخذ خواهد شد و در نهایت اگر مشکلی داشتند به قرنطینه منتقل خواهند شد./همشهری

 

محدودیت سفر شهروندان اقلیم کردستان به ایران (2 دی 1400)

 

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با انتشار اطلاعیه ای از محدودیت تردد اتباع خارجی به ایران به مدت دو هفته به استثنای 7 گروه خبر داد.

 

برای اطلاع از گروه های مجاز سفر به ایران، اینجا را گلیک کنید.

 

 محور پیرانشهر به تمرچین بسته شد (1 دی 1400)

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پیرانشهر گفت: به دنبال بارش شدید برف و کولاک، محور پیرانشهر_تمرچین مسدود شد و تا اطلاع ثانوی پلیس راه و مرکز مدیریت کنترل راه‌های پیرانشهر اجازه تردد خودروها را در این محور نخواهند داد.

 

از کلیه رانندگان درخواست می‌شود تا اعلام خبر باز شدن این محور، از تردد به مرز تمرچین خودداری کنند.

 

شرایط تردد از مرز مهران با وجود سویه جدید کرونا (دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰)

 

 فرماندار مهران گفت: زائران و مسافران عراقی باید دو دوز واکسن و تست پی. سی. آر خود را به همراه داشته باشند.

 

وی افزود: زوار کشورمان نیز بر اساس نظام مراقبت مورد بررسی قرار گرفته، اگر تست پی. سی. آر همراه نداشته باشند از آنان تست به عمل خواهد آمد./فارس


آخرین وضعیت تردد مسافران از مرزهای زمینی (
(شنبه06 آذر 1400)


سخنگوی گمرک گفت: در حال حاضر تردد در مرزهای کشور عادی است و همانند گذشته با انجام پروتکل‌هایی مانند تست pcr و در دست داشتن کارت واکسیناسیون می‌توان از مرز عبور کرد.

 

در روزهای گذشته با توجه به شناسایی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی، گمانه زنی‌ها از بسته بودن مرزهای ایران با کشورهای همجوار شدت گرفته است. در این زمینه سید روح الله لطیفی افزود: تصمیم برای محدودیت یا توقف تردد مسافر با ستاد ملی کرونا است و در حال حاضر تردد در مرزهای کشور عادی است و همانند گذشته با انجام پروتکل‌هایی مانند تست pcr و در دست داشتن کارت واکسیناسیون می‌توان از مرز عبور کرد.

 

وی ادامه داد: در این مدت نه تنها مرزهای کشور به روی مسافران بسته نشده، بلکه نزدیک به دو هفته است که به همت وزیر میراث فرهنگی ویزای گردشگری نیز در حال فعال شدن است.

 

لطیفی در خصوص ویزای گردشگری توضیح داد: در مدت بیش از یکسال و نیم گذشته که بیماری کرونا وارد کشور شده، بحث ورود گردشگری به ایران با اختلال مواجه شده است، تا جایی که در برهه‌ای از زمان ورود مسافران به داخل کشور به طور کامل ممنوع بود و پس از آن نیز صرفاً با ویزای خاص مانند تحصیل و درمان و…، تردد برقرار بود. لذا گردشگران با ویزای گردشگری وارد ایران نمی‌شدند. اما اکنون چند وقت است که مرزها برای ورود و خروج از ترکیه باز شده و برای کشورهای دیگر نیز بحث ویزای گردشگری جدی شده است.

 

سخنگوی گمرک تاکید کرد: این ویروس جدید می‌تواند موجب ایجاد تغییراتی در وضعیت مرزی ما شود ولی باید منتظر ماند تا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم خود را اعلام کند. هرچند که در ماه‌های گذشته بحث موج ششم نیز مطرح شده بود اما آمارها نشان می‌دهد که در این خصوص اتفاق ناخوشایندی رخ نداده است.

 

وی گفت: هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اخذ کند و به گمرکات و سازمان‌های مستقر در مرز ابلاغ کند، بلافاصله اجرا خواهد شد./مهر

 

سفر شهروندان عراق و کردستان عراق به ایران (شنبه 29 آبان 1400)

 

شهروندان عراق و اقلیم کردستان که از گذرگاه مرزی باشماق به ایران سفر می کنند؛ چنانچه هر دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند، یا تست کرونا را به همراه داشته باشند، هیچ مبلغی از آنها دریافت نمی شود. (اتاق بازرگانی سلیمانیه)

 

 تردد مسافر در مرزهای زمینی و هوایی عراق و اقلیم کردستان (شنبه 22 آبان 1400)

 

لطیفی سخنگوی گمرک ایران: در مرز عراق همچنان محدودیت‌ها وجود دارد و  ورود به بخش عربی این کشور صرفا به صورت  هوایی مجاز است، در مسیر زمینی مسافران برای ورود فقط می توانند  به بخش اقلیم کردستان عراق تردد کنند اما باید مجوز لازم را دریافت کنند.

 

در حال حاضر مرز ترکیه به طور کامل باز است و مسافران می‌توانند از طریق زمینی وارد یا خارج شوند. همچنین مرز افغانستان، پاکستان، ارمنستان و همچنین مرز کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکلی در حد تردد مسافر مواجه نیست، البته داشتن تست پی سی آر و کارت واکسیناسیون برای ورود در اکثر این کشورها اجباری است./ایسنا

 

آغاز تردد تردد مسافر از مرز رسمی پرویزخان (دوشنبه 10 آبان 1400)

 

ممنوعیت تردد مسافری از این مرز پیش‌تر به دلیل مقابله با ویروس کرونا توسط کشورمان اعمال شده بود که این ممنوعیت طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا برداشته شده است.

 

وی اظهار داشت: مسافرانی که قصد عزیمت به اقلیم کردستان عراق را دارند و همچنین مسافران خارجی که می‌خواهند از مرز رسمی پرویزخان وارد کشورمان شوند باید هر ۲ دُز واکسن را تزریق کرده و با در دست داشتن کارت واکسن و همچنین پاسخ تست پی. سی. آر (PCR )منفی از این مرز تردد کنند.

 

فرماندار قصرشیرین گفت: تمام مسافران در نقطه صفر مرزی و قبل از تردد از نظر بیماری ویروسی بویژه کرونا پایش شده و از ورود افراد بیمار به کشور جلوگیری می‌شود./ایرنا

 

ممنوعیت تردد مسافر از مرزهای پرویزخان و خسروی (19 مهر 1400)

فرماندار قصرشیرین با اعلام خبر از سرگیری مبادلات تجاری از طریق مرزهای پرویزخان و خسروی، گفت: تردد مسافر از مرزهای۲گانه پرویز خان و خسروی همچنان ممنوع است./مهر

 

بسته شدن 33 ساعته همه گذرگاه های تجاری و مسافرتی اقلیم کردستان (پنجشنبه 15 مهر 1400)

در این اطلاعیه آمده است: نظر به دستور وزارت امور داخله در خصوص برگزاری انتخابات پیش روی مجلس عراق، اعلام می‌دارد تمامی مرزهای زمینی و هوایی از ساعت ۲۱ شنبه مورخ ۲۰۲۱/۱۰/۰۹ (17 مهر 1400) تا ساعت ۶ صبح روز دوشنبه مورخ۲۰۲۱/۱۰/۱۱(19 مهر 1400) در دو بخش مسافری و تجاری مسدود هستند./تجارت بان
 

تردد مسافر از مرز باشماق مریوان تا پایان انتخابات عراق ممنوع شد (چهارشنبه 14 مهر 1400)

 تردد مسافر از مرز بین‌المللی باشماق این شهرستان تا پایان انتخابات پارلمانی عراق ممنوع شد.

 

آرتیکاس اقبال روز چهارشنبه اظهار داشت: تردد مسافر از مرز بین‌المللی باشماق مریوان تا دهم اکتبر مصادف با ۱۸ مهرماه سال جاری به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی کشور عراق از سوی طرف عراقی ممنوع اعلام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بعد از پایان انتخابات تردد مسافر از این مرز دوباره برقرار می‌شود، اضافه کرد: شرط تردد مسافر از این مرز بعد از انتخابات ارائه کارت واکسیناسیون کرونا خواهد بود و افرادی که واکسن ترزیق نکرده باشند حق تردد از این مرز را نخواهند داشت.

 

فرماندار شهرستان مریوان یادآور شد: پیش از این تردد مسافر از این مرز برای افرادی هم چون تجارو فعالان اقتصادی و کارگران امکان پذیر بود که بعد از پایان انتخابات عراق تردد این افراد هم مشروط به زدن واکسن کرونا خواهد بود.

 

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است روز دهم اکتبر برابر با ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ برای انتخاب ۳۲۰ نماینده پارلمان این کشور برگزار شود.

 

پایانه مرزی باشماق مریوان در سال ۱۳۸۵ به عنوان مرز رسمی شناخته شده است و در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید؛مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

 

شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد./ایرنا

 

اعلام تاریخ بازگشایی مرز تمرچین برای تردد مسافران (سه شنبه 13 مهر 1400)

استاندار آذربایجان غربی از بازگشایی مرزهای پنجگانه این استان از جمله مرز  تمرچین پیرانشهر برای تردد مسافران خبر داد.

محمدمهدی شهریاری درباره برقرار تردد از مرزهای این است، گفت: قرار بود که مرزهای کشور طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از اول آبان بازگشایی شود که با هماهنگی وزارت کشور، این مهم ۱۵ روز زودتر در آذربایجان غربی اجرایی خواهد شد.


بر اساس این گزارش مرزها استان آذربایجان غربی از روز شانزدهم مهر برای تردد مسافری با عراق، ترکیه و نخجوان بازگشایی می شود.

 

ممنوعیت فرودگاه‌های کشور از اعزام مسافران بدون ویزا به نجف (شنبه 10مهر 1400)

سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت اعزام مسافر هوایی بدون ویزا به نجف خبر داد.

 

 سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به اتمام عملیات پروازهای اربعین و همچنین عدم پذیرش مسافران بدون ویزا توسط فرودگاه نجف، فرودگاه‌های کشور موظفند جهت جلوگیری از سرگردانی مسافران، از اعزام بدون ویزا خودداری کنند.

 

گفتنی است در چند روز گذشته، مراجعه مسافران بدون ویزا به فرودگاه‌های کشور برای پرواز به فرودگاه‌های کشور عراق، مشکلاتی را برای عملیات پروازی و اعزام و پذیرش مسافران در فرودگاه‌ها به وجود آورده بود./ایرنا

 

تردد مسافری در مرز خسروی تنها برای افراد شاغل در اقلیم کردستان امکان پذیر است (شنبه 03 مهر 1400)

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: از پایانه های مرزی خسروی و پرویزخان اجاره تردد به هیچ مسافری داده نمی‌شود، فقط مسافرانی که در اقلیم کردستان مشغول به‌کار هستند اجازه تردد دارند.
 

مسیر رفت سفرهای زوار اربعین حسینی(ع) صرفا” از طریق هوایی انجام می‌شود و بازگشت زائران از پایانه مرزی مهران انجام می شود.وی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد اربعین حسینی(ع) اداره کل، جلساتی با انجمن های صنفی و مدیران شرکت های حمل‌ و نقل مسافر در راستای تأکیدات لازم برای جابجای زائرین اربعین از طریق ناوگان حمل و نقل اتوبوسی و جابجایی مسافران برگزار شده است. 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در خصوص تهییه بلیت برگشت و شرایط خرید آن و بازگشت زائران توضیح داد: شرایط پیش‌فروش بلیت به استان ابلاغ شده است و شرکت‌های حمل‌ و نقلی، پیش‌فروش بلیت سفرهای اربعین را نیز انجام می دهند.

 

وی افزود: با توجه به تجربه جابجایی زوار اربعین حسینی (ع) در سال ۹۸ ، این اداره کل آمادگی کاملی جهت جابجایی مسافران به اقصی نقاط کشور را  دارد و از مسافران خواست درصورت داشتن هرگونه سؤال، مشاهده تخلف و كوتاهي در امر خدمات رساني مراتب را از طريق ۱۴۱ سامانه مرکز مدیریت راه ها و حمل و نقل جاده ای به اين اداره كل اطلاع دهند./کردپرس

 

موافقت دولت عراق با بازگشت زمینی زائران/ تنها مرز باز ایران و عراق، «مهران» است (دوشنبه 29 شهریور 1400)

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از موافقت عراق برای بازگشت زائران مراسم اربعین به صورت زمینی به کشور خبر داد.

حسین قاسمی، درباره وضعیت مرزها در روزهای اربعین و همچنین این‌که گفته می‌شود تعدادی از افراد که به صورت پیاده و یا با خودرو شخصی به سمت کربلا در حرکت بودند از مرز مهران برگشت داده‌ شده‌اند، گفت: ورودی از مرز مهران برای مراسم اربعین نداریم یعنی تمام افرادی که ویزای اربعین دریافت می‌کنند، می‌بایست برای برگزاری مراسم به صورت هوایی به فرودگاه‌های بغداد و نجف پرواز کنند.

 

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور درباره این‌که آیا امکان دارد زائرانی که هوایی به نجف یا کربلا رفته‌اند به صورت زمینی به کشور بازگردند، عنوان کرد: بله، ما این موافقت را از دولت عراق گرفته‌ایم در صورتی که زائران ایرانی بخواهند از مرز زمینی بازگردند دولت این کشور مانع ایجاد نکند که دولت عراق هم موافقت کرد.

 

قاسمی تاکید کرد: البته زائرانی که بخواهند زمینی به کشور بازگردند، صرفا از مرز مهران این امکان برای‌شان فراهم می‌شود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که هنگام بازگشت زائران به صورت زمینی آیا همه مرزهای ما با کشور عراق باز است، اظهار داشت: خیر، تنها مرزی که باز است مهران خواهد بود./ایلنا

 

 ادامه ممنوعیت تردد مسافران در مرز باشماق مریوان/ مسافران به هیچ وجه مراجعه نکنند (یکشنبه 28 شهریور 1400)

مدیرکل گمرک باشماق مریوان از ادامه ممنوعیت تردد مسافران در این مرز خبر داد و گفت: مسافران به هیچ وجه مراجعه نکنند.


فرید حق‌پناه، از ادامه ممنوعیت تردد مسافران در مرز باشمقاق مریوان به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و اظهار داشت: تنها ورود و خروج افراد ایرانی که اقامت کار، ازدواج و تحصیل را داشته ممنوعیتی نداشته در غیراین‌صورت کسی اجازه تردد ندارد.

 

وی با بیان اینکه تردد مسافران به عراق تا اطلاع ثانوی و اعلام مصوبه ستاد مقابله با کرونا ممنوع است، افزود: از افراد ورودی و خروجی، تجار فعال، کارگران و همه افرادی که به مرز باشماق مراجعه کرده، تست PCR و رپید انجام و در صورت مثبت شدن تست، افراد تبعه عراقی به عراق برگردانده و افراد ایرانی نیز قرنطینه می‌شوند.

 

مدیرکل گمرک باشماق مریوان با اشاره به اعمال محدودیت‌ها تصریح کرد: در این مرز هر لحظه با سیستم‌های الکترونیکی و حضور فیزیکی رصد کنترلی و اطلاعاتی انجام می‌شود تا هیچ ترددی انجام نشود، بنابراین انتظار می‌رود مسافران به هیچ وجه مراجعه نکنند.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از فعالیت بخش تجاری مرز باشماق خبر داد و گفت: خوشبختانه در این حوزه و روابط اقتصادی با عراق هیچ مشکلی نداشته و روزانه فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد.

 

حق‌پناه به مشکلات زیرساختی مرزباشماق مریوان اشاره کرد و یادآور شد: ساماندهی مشکلات این حوزه آغاز شده اما تا پیشرفت فیزیکی صورت نگیرد و کارها منتج به نتیجه نشود، ضعف‌های این بخش همچنان ماندگار است./تسنیم

 

مرز تمرچین به روی زائران اربعین بسته است  (یکشنبه 28 شهریور 1400)

 ایرج آزادی در خصوص تردد زائران اربعین از مرز تمرچین پیرانشهر، افزود: اخیراً در فضای مجازی تصاویری با مضمون باز بودن مرز تمرچین به روی زوار پخش شد که منجر به ازدحام جمعیت در این پایانه شد.

 

وی ادامه داد: یک سری از زائرین هم بعد از عبور از مرز تمرچین بعد از صرف هزینه از کشور عراق برگشت داده شده‌اند که این موضوع موجب نارضایتی زائرین شد.

 

آزادی اعلام کرد: برابر اعلام ستاد ملی اربعین، زائران مشتاق به حضور در مراسم اربعین امسال فقط از طریق هوایی می‌توانند به کشور عراق سفر کنند و از این رو هیچ امکانی در مرز تمرچین برای تردد و سفر زائران پیش بینی نشده است و امکان سفر از این مرز نیز وجود ندارد./مهر

 

جزئیاتی از بازگشت زمینی زائران اربعین از مهران  (یکشنبه 28 شهریور 1400)

جواد هدایتی درباره بازگشت زمینی زائران اربعین از مرز مهران اظهار کرد: در حال حاضر تردد زمینی به عراق ممنوع نیست، اما فقط مختص کسانی است که دارای ویزای خاص مانند تحصیلی، تجاری و... هستند، اما بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور و اعلام ستاد مرکزی اربعین، زائران تنها از مرز‌های هوایی می‌توانند به عراق سفر کنند.

 

وی افزود: زائرانی که در مسیر رفت به عراق از مرز‌های هوایی و هواپیما استفاده کرده‌اند برای بازگشت الزامی به استفاده از حمل‌ونقل هوایی ندارند و می‌توانند از طریق مرز مهران به کشور وارد شوند.

 

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته احتمالا از روز اربعین مسیر برگشت زائران از مرز مهران فعال خواهد شد و هم اکنون نیز ورود زمینی به کشور از مرز‌های مشترک با عراق بسته نیست، اما تنها کسانی می‌توانند به ایران بازگردند که به صورت رسمی از کشور خارج شده باشند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تمهیداتی برای بازگشت زائران از نظر پروتکل‌های بهداشتی یا سیستم حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های برای بازگشت زمینی زائران از طریق مرز مهران صورت گرفته، ولی اینکه چه تعداد از زوار مسیر زمینی را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاه‌های متولی به چه صورت خواهد بود باید منتظر ماند و شرایط را بررسی کرد.

 

هدایتی گفت: باید ببینیم چه تعداد از زائران ایرانی به عراق سفر خواهند کرد و چه تعداد از آن‌ها می‌خواهند به صورت زمینی به کشورشان بازگردند تا برای آن‌ها امکاناتی

امتیاز مطلب: 65%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
reza جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
سلام لطفا به گروه واتسپ تجارتبان اد كنید. ارسال پاسخ
تجارت بان جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
سلام
لینک واتس اپ تجارت بان: https://chat.whatsapp.com/GJndKqAIvZp5qj1lJ6KMcb ارسال پاسخ
سارا چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اگه واكسن نزده باشيم هيچ راهى نداره كه به عراق سفر كنيم؟؟؟و يا اينكه با تزريق دوز اول واكسن ميشه وارد عراق شد؟؟ ارسال پاسخ
انصاری شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰
سلام اقا ویزا میزنن برا اربیل یا نه کسی اطلاع داره؟ ارسال پاسخ
ف چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰
سلام لطفا بگیدکی افراد از کرکوک (شناسنامه صادره کرکوک) میتوانند به ایران سفر کنند ؟ لطفا جواب بدید ارسال پاسخ
مسعود پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
من واکسن نزدم ایرانی هستم برا ورود به ایران از اقلیم مشکلی ندارم ارسال پاسخ