ظرفیت سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات کالا از مرز مهران

سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ 1021 0
ظرفیت سالانه ۲ میلیارد دلار  صادرات کالا از مرز مهران مدیرکل گمرکات استان ایلام با اشاره به ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیارد دلار کالا در مرز مهران، گفت: زمینه صادرات کالاهای تولیدی در استان فراهم است.

به گزارش تجارت بان، مرز مهران از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود رو آغاز کرده و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار کالا از این مرز به کشور عراق صادر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری ۴۴۳ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شده است، گفت: این میزان کالا به ارزش ۲۰۸ میلیون دلار بوده است.

 

غلامی بیان کرد: در سال جاری ۷۱ هزار و ۳۰۰ تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از مرز مهران به عراق صادر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کالاهای صادر شده شامل محصولات پتروشیمی، کاشی، سرامیک، شیشه، محصولات پلاستیکی و… است، افزود: خوشبختانه در سال جاری صادرات کالا با روال طبیعی و بیشتر از سال گذشته در حال انجام است.

 

ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیارد دلار کالا در مرز مهران

 

مدیرکل گمرکات استان ایلام با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیادی اقتصادی در مرز مهران، گفت: ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیارد دلار کالا در مرز مهران است.

 

وی گفت: پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار خوبی در مرز مهران برای صادرات کالا مهیا شده، استقبال تجار ایرانی و عراق هم نشان می‌دهد می‌توان از این ظرفیت برای اشتغال و رونق تولید در منطقه استفاده کرد.

 

غلامی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ایلامی از ظرفیت مرز مهران برای صادرات کالای خود استفاده کنند، افزود: هیچ محدودیتی برای صادرات کالاهای تولیدکنندگان ایلامی نداریم و حتی آماده همکاری برای صادرات کالاهای آنها هستیم.

 

گمرکات استان پشتیبان تولیدکنندگان ایلامی

مدیرکل گمرکات استان ایلام افزود: خود تولیدکنندگان با همکاری اتاق بازرگانی استان برای صادرات کالا پیش قدم باشند، گمرکات استان قطعاً پشتیبان تولیدکنندگان استان برای صادرات است.

 

وی گفت: به عنوان مثال هیچ محدودیتی برای صادرات کالاهایی مثل صنایع دستی استان نداریم، در زمینه صادرات کالاهای استان قطعاً گمرکات استان حمایت‌های ویژه انجام خواهد داد.

 

غلامی تصریح کرد: در حال حاضر تره بار، محصولات پتروشیمی، سیمان، نوشیدنی از جمله کالاهای تولیدی استان است که در مرز مهران به عراق صادر می‌شود، با این حال بستر لازم برای صادرات دیگر کالاهای تولیدی استان نیز فراهم است.

 

مدیرکل گمرکات استان ایلام با اشاره به مزیت‌های مرز مهران برای رونق اشتغال در استان و منطقه، افزود: بیش از ۵۰۰ تاجر، ترخیص کار و کارگر در این گمرک فعالیت می‌کنند.

 

وی گفت: تردد روزانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کامیون کالا از مرز مهران، ظرفیت بزرگی را برای کسب و کارهای مختلف در شهرستان مهران ایجاد کرده است.

 

برگزاری ۱۲ ملاقات مرزی در مهران و زرباطیه عراق

مدیرکل گمرکات استان ایلام با اشاره به برگزاری ۱۲ ملاقات مرزی در مهران و زرباطیه عراق، افزود: این ملاقات و جلسات در راستای حل مشکلات و موانع صادرات کالا بوده است.

 

غلامی بیان کرد: خوشبختانه طی سه سال گذشته تمامی مشکلات موجود در راه صادرات کالا، توسط مسئولان گمرکات استان و زرباطیه عراق در محل گمرک دو منطقه حل و فصل شده است.

 

مدیرکل گمرکات استان ایلام بیان کرد: مسئولان عراقی توجه ویژه و خاصی به مرز مهران دارند، حتی مسئولان زرباطیه عراق در حال توسعه زیرساخت‌های گمرک خود برای توسعه تجارت در مرز مهران هستند.

 

وی گفت: در گمرک استان نیز تغییرات بسیار خوبی در بحث آسفالت جاده برای تردد کامیون‌ها، ساماندهی محوطه گمرک صورت گرفته است، البته مرز مهران نیازمند اجرای طرح جامع گمرک است.

 

تاثیرات شگرف راه اندازی منطقه آزاد مهران بر اقتصاد منطقه

 

مدیرکل گمرکات استان ایلام با اشاره مصوب شدن منطقه آزاد تجاری مهران، گفت: این منطقه به میزان هفت هزار هکتار به تازگی تصویب شده و در آینده‌ای نزدیک باعث تحولات بسیار عظیم اقتصادی در استان می‌شود.

 

غلامی بیان کرد: با توجه به اینکه در مناطق آزاد معافیت‌های مالیاتی تا ۱۵ سال وجود دارد و عوارضی نیز برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و تکنولوژی پرداخت نمی‌شود، قطعاً با احداث واحدهای تولیدی زمینه رونق اشتغال، توسعه و صادرات در مهران فراهم می‌شود.

 

مدیرکل گمرکات استان ایلام عنوان کرد: منطقه آزاد فرصت بی نظیری برای حضور سرمایه گذاران بومی و غیربومی است، قطعاً با توجه به امتیازات مناطق آزاد، سرمایه گذاران رغبت زیادی برای سرمایه گذاری در این مناطق دارند.

 

وی گفت: ایجاد واحدهای تولیدی و صادرات تولیدات این واحدها در مناطق آزاد می‌تواند منجر به اشتغال هزاران جوان جویای کار در کل استان شود./ مهر

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه