بازار عراق فرصتی برای توسعه مبادلات اقتصادی با منطقه آزاد اروند

سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ 606 0
بازار عراق فرصتی برای توسعه مبادلات اقتصادی با منطقه آزاد اروند بازار کشور عراق به عنوان بزرگترین شریک اقتصادی ایران فرصتی برای تحول اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند به شمار می‌رود.

به گزارش تجارت بان، حسین گروسی دوشنبه در نشست اهداف سرمایه گذاری ایران و عراق که با حضور مسوولان استانی و سرکنسول ایران در عراق برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه تاکنون از مزیت‌های خدادادی منطقه آزاد اروند بهره‌مند نشده‌ایم، این منطقه به واسطه همسایگی با کشور عراق می‌تواند به عنوان هاب تجاری ایران مطرح شود.

 

وی افزود: منطقه آزاد اروند از حمل و نقل ترکیبی بهره می‌برد که این مزیت در هیچکدام از مناطق آزاد کشور دیده نمی‌شود و وجود فرودگاه بین المللی، بندر، راه آهن و راه های زمینی امکان ترانزیت مناسب اقتصادی را برای این منطقه فراهم کرده است.

 

گروسی بیان کرد: اتصال خط ریلی خرمشهر  به بصره و مدیترانه زمینه گسترش تجاری، اقتصادی و گردشگری را فراهم خواهد کرد.

 

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند گفت: همجواری با استانهای جنوبی عراق بخصوص بصره فرصتی برای تحول اقتصادی منطقه به شمار می‌رود و این همجواری تاثیر مثبتی در جذب توریست سلامت و بنگاه‌های تولیدی منطقه دارد.

 

وی با تاکید بر توجه به گردشگری سلامت در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: منطقه آزاد اروند به لحاظ امکانات پزشکی ظرفیت تبدیل شدن به قطب درمانی کشورهای منطقه را دارد. 

 

گروسی با بیان اینکه تبدیل منطقه آزاد اروند به منطقه آزاد علمی ضروری است افزود: علمی شدن این منطقه باعث می‌شود تا دانشگاه‌های خارجی با دانشگاه علوم پزشکی آبادان همکاری بیشتری داشته باشند و در منطقه حضور تاثیرگذاری پیدا کنند.

 

 سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: نواقص برای صادرات به کشور عراق وجود دارد که برای گسترش روابط اقتصادی با عراق باید این نواقص برطرف شود.

 

رضا نجاتی افزود: دوگانگی دستورالعمل‌ها یکی از نواقص در راه تجارت به کشور عراق است که این دوگانگی باعث ایجاد مشکل و عقب افتادن کارها در منطقه آزاد اروند شده است که نیاز به بازنگری دارد.


وی اظهار داشت: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوان پیگیر رفع مشکلات منطقه آزاد اروند شد.

 

نجاتی بیان کرد: نقطه اشتراک و پیوستگی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بین ایران و عراق زمینه شراکت در تمامی زمینه‌ها بین این ۲ کشور را فراهم کرده است.

 

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در چند سال گذشته میزان صادرات به کشور عراق و همچنین برگزاری راهپیمایی اربعین نشان از عزم ۲ کشور برای ارتباط اقتصادی و سیاحتی است.

 

وی اظهار داشت: در استان خوزستان اقدامات زیادی برای رفع نواقص اقتصادی با کشور عراق صورت گرفته است، دولت با حساسیت خاص در پی رفع نواقص صادرات بخصوص در مرز شلمچه بوده و با ایجاد زیرساختهای لازم تا حدودی این نواقص رفع شده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در این نشست گفت:باید به کشور عراق به دید یک فرصت برای رونق اقتصادی در منطقه نگاه کرد و با برطرف کردن موانع  از این فرصت استفاده کرد.


حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی فر افزود: مصوبات این نشست‌ها می‌تواند از مشکلات در توسعه گردشگری منطقه گره گشایی کند.

 

وی افزود: عراق فرصتی برای تحول اقتصادی منطقه را در اختیار قرار داده و نباید با بروکراسی اداری این فرصت را از دست داد، رونق اقتصادی در منطقه ایجاد اشتغال خواهد کرد و باید این فرصت را در اختیار بومیان منطقه قرار داد.

 

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 


این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است./ ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه