ضرورت گسترش همکاری‌های تهران و بغداد در حوزه محیط زیست و آب

جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ 410 0
ضرورت گسترش همکاری‌های تهران و بغداد در حوزه محیط زیست و آب رییس جمهوری عراق پیشنهاد داد تا ایران و عراق به صورت ویژه در طرح‌های اقتصادی استان‌های خوزستان و بصره اقدام کنند و همکاری‌های خود را در حوزه محیط زیست و آب و گردشگری را گسترش دهند.

به گزارش تجارت بان، از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، برهم صالح رییس جمهوری عراق که برای شرکت در مراسم تحلیف آیت الله ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است امروز - پنج شنبه با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل دبیرخانه مجمع دیدار و گفت و گو کرد.

 

رییس جمهوری عراق در دیدار امروز بر پیوند و دوستی ملت‌های ایران و عراق و توجه ویژه به همکاری‌ها در استان‌های خوزستان و بصره تاکید کرد.

 

صالح با ابراز خوشنودی از سفر به ایران، از حسن نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش روابط ۲ کشور قدردانی و آرزو کرد در دولت جدید جمهوری اسلامی، مبادلات و همکاری‌ها توسعه پیدا کنند.

 

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با استقبال از پیشنهاد رییس جمهوری عراق برای همکاری ویژه ۲ کشور در استان‌های جنوبی دو کشور برای رفع مشکلات موجود گفت: ما از هر نوع تلاش مشترک بویژه در موضوعات اقتصادی و نیز بیابان‌زدایی و حل بحران ریزگردها استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم در سایه همکاری ایران و عراق، استان های خوزستان ایران و بصره در عراق، شکوفا خواهند شد.  

 

وی با خوش آمدگویی به رییس جمهوری عراق گفت: ملت‌های ایران و عراق پیوند ریشه دار خونی و اعتقادی دارند و تاریخ تمدن این دو کشور گواه عظمت و دوستی‌های مردم ایران و عراق است. ایران و عراق تاریخ و دین مشترک دارند و می توانند محور فعالیت های اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی قرار گیرند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: استقلال، امنیت و پیشرفت عراق برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد و خون شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گواه صدق این است که ما می خواهیم مردم عراق در امنیت و صلح به پیشرفت و اعتلا برسند. ما در این راه از شما حمایت خواهیم کرد و امیدواریم که همکاری های ما در همه امور گسترش پیدا کند.

 

رضایی با تاکید بر ضرورت خروج نیروهای خارجی از عراق یادآور شد: آرامش، ثبات و امنیت دو کشور ایران و عراق بر ثبات و امنیت کل منتطقه تاثیر گذار است. یکی از عوامل تنش در منطقه، حضور نیروهای بیگانه است.  

 

در ادامه این دیدار که مسایل مهم منطقه و گسترش همکاری های ایران و عراق  مورد بررسی و دو طرف تاکید کردند: همکاری های دو کشور می تواند در استقلال، امنتیت و اقتصاد یک الگوی جمعی برای روابط در منطقه باشد.

 

در این دیدار، فواد حسین وزیر امور خارجه و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق و صادق حسینی معاون بین الملل و اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد نظری مدیر کل بین الملل مجمع حضور داشتند./ ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه