رشد 15 درصدی صادرات ایران به عراق

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ 845 0
رشد 15 درصدی صادرات ایران به عراق ارزش صادرات ایران به عراق در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، با افزایش ۸۰۰ میلیون دلاری، به ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون رسیده و این روند صادراتی در نیمه دوم سال، بیشتر شده است.

به گزارش تجارت بان،حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رشد درآمد‌های نفتی گفت: در مورد دلایل افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته گفت: نوسانات قیمت ارز بیشتر از مؤلفه‌های اقتصادی متأثر از متغیر‌های سیاسی و روانی است. در هفته‌های گذشته، اخبار متراکم سیاسی به‌خصوص درباره مذاکرات هسته‌ای و افزایش تقاضای ارز ناشی از نزدیک شدن به پایان سال میلادی، از عوامل افزایش قیمت ارز در بازار بوده‌اند.

 

وی توضیح داد: با توجه به افزایش درآمد‌های نفتی نسبت به سال گذشته، مشکلی در تأمین ارز نخواهیم داشت. اما عواملی نظیر تورم باعث فشار به بازار ارز و افزایش قیمت آن شده است. وقتی قیمت ارز روند افزایشی داشته باشد و هیجانات ناشی از متغیر‌های سیاسی، تأثیرگذار بر فضای ارزی کشور باشد، مردم برای حفظ ثروت خود میل به سرمایه‌گذاری در این بازار خواهند داشت.

 

وی افزود: در ایام پایانی سال میلادی، مسافرت‌های خارجی افزایش یافته و شرکت‌هایی که تجارت خارجی دارند، برای تسویه حساب‌های خود نیازمند ارز هستند، این عوامل طبق هر سال موجب افزایش تقاضا در بازار ارز و رشد نرخ آن شده است.

 

رشد 15 درصدی صادرات ایران به عراق

 

حسینی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بهبود تراز تجاری ایران و افزایش تجارت با کشور‌های همسایه به‌ خصوص عراق ادامه داد: ارزش صادرات ایران به کشور عراق در 8 ماهه نخست سال 1400، به 6 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده که حاکی از افزایش 800 میلیون دلاری (رشد 15 درصدی) نسبت به مدت مشابه سال‌ گذشته بوده و این روند صادراتی در نیمه دوم سال شدت یافته است.

 

 وی گفت: از طرفی، قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد به عنوان اقلام ارزشمند صادراتی ایران در بازار‌های جهانی افزایش یافته است. معتقدم اگر سهم تأمین کالاهای اساسی کشور از طریق واردات کاهش یابد، دولت و بانک مرکزی راحت‌تر می‌توانند بازار ارز را کنترل کنند. البته افزایش قیمت فرآورده‌های صادراتی ایران به نفع اقتصاد کشور است، اما چون واردکننده کالاهای اساسی هستیم، ارز بیشتری هم به دلیل افزایش جهانی کالا‌های اساسی مصرف خواهد شد./تسنیم

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه