تجارت با کردستان عراق مختل است / معطلی 750 کامیون

یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ 510 0
تجارت با کردستان عراق مختل است / معطلی 750 کامیون بر اساس اعلام مسئولان گمرک ایران با وجود اقدامات صورت گرفته برای تسهیل شرایط در مرزهای تجاری برای تبادل کالا، همچنان به دلیل حجم سنگین بارش برف و سرمای شدید، تجارت در مرزهای غربی با کردستان عراق با اختلال روبرو است.

به گزارش تجارت بان، در جریان بارش‌های سنگین و سرمای ناشی از آن، تبادل کالا از  مرزهای تجاری غرب و شمال‌غرب با مشکلاتی مواجه شد و کامیون‌ها در برف مانده و چه از سمت ایران و یا طرف‌ مقابل در اقلیم کردستان عراق امکان عبور و مرور و یا تخلیه بار وجود نداشت.

 

 طی سه روز گذشته گمرک‌های باشماق نیمه تعطیل، تمرچین و  کیله سردشت تعطیل بوده و امکان تبادل کالا نداشتند. با این حال گمرک اعلام کرده بود که اقداماتی از سوی راهداری، نیروهای نظامی و حتی بومی منطقه در راستای برف روبی و پاکسازی مناطق برای به جریان افتادن تجارت در حال اقدام است.

 

از باشماق چه خبر؟

پیگیری آخرین وضعیت مرزها از گمرک ایران نشان داد که همچنان وضعیت تجارت به حالت عادی برنگشته اما در برخی مرزها تا حدودی امکان تبادل کالا فراهم شده است.

 

طبق گفته لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - به ایسنا، در مرز باشماق که وضعیت بارش‌ها بسیار سنگین بود، حدود ۷۵۰ کامیون منتظر ورود و یا تحویل کالا به عراق هستند که از این تعداد ۲۵۰ دستگاه کامیون ترانزیتی از ترکیه بوده و منتظرند تا راه‌ها باز شده و تردد کنند، ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز از گمرکات اجرایی دیگر حامل محموله تجاری هستند که نزدیک به نیمی از آنها بومی‌های این منطقه هستند که در مریوان قرار داشته و تعدادی از آنها نیز در تیرپارک یعنی محوطه‌ای خارج از گمرک قرار دارند. بخشی نیز در مسیر بین مریوان و تیرپارک در جاده متوقف شدند که نیازمند اقدام سازمان راهداری برای ر سیدگی و عبور و مرور هستند.

 

وی با بیان اینکه مسیر ایران به سمت مرز باشماق باز است و  در مورد محصولاتی مثل میوه و تره بار و سبزیجات هماهنگی‌هایی با طرف عراقی صورت گرفت تا بتوانند این کالاها تخلیه و تحویل عراق شود، افزود: این در حالی است که در آن سوی مرز در اقلیم کردستان عراق در مسیر پنجوین و سلیمانیه  یخ‌زدگی وجود داشته و امکان تردد در حال حاضر نیست. در عین حال طی روزهای گذشته از سمت ایران نیز محموله‌های نمک و ماسه در اختیار طرف مقابل قرار گرفته تا ۱۵ کامیون ایرانی که در این مسیر مانده بودند، بتوانند حرکت کنند و تحویل ماسه و نمک امروز نیز در دستور کار سازمان‌های مستقر در مرز قرار گرفت.

 

اوضاع در شوشمی ، شیخ صله و ...

اما در رابطه با سایر مرزها نیز در سیران بند کردستان گمرک تعطیل نیست و روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون تبادل کالا دارند اما به معنی برگشت شرایط به حالت عادی نیست. در شوشمی کرمانشاه هم روال همین‌طور است.

 

 مرز شیخ صله از سمت ایران باز است اما در طرف عراق تردد کامیون امکان نداشته و کالاهای صادراتی  ایران در مرز تخلیه می شوند تا با ورود کامیون های عراقی این محموله ها برای ادامه مسیر بارگیری شوند.

 

در کیله سردشت هم به دلیل بارش بیش از دو متری برف فعلا تعطیل بوده و امکان تبادل کالا ندارد. لطیفی در این باره تاکید کرد: از گمرکات اجرایی خواسته شده تا بهبود شرایط از ارسال محموله‌های صادراتی یا ترانزیتی به مرزهای تمرچین در آذربایجان‌ غربی و باشماق در کردستان خودداری کنند.

 

تمرچین امروز باز شد

اما بر اساس اعلام سخنگوی گمرک ایران، در استان آذربایجان غربی مرز تمرچین عصر امروز باز شده و تبادل کالا صورت می‌گیرد. /ایسنا

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه