صادرات گاز اقلیم کردستان عراق به ترکیه در سال ۲۰۲۵

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ 579 0
صادرات گاز اقلیم کردستان عراق به ترکیه در سال ۲۰۲۵ «علی حمه صالح»، رئیس کمیسیون انرژی پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق تاکید کرد آغاز صادرات گاز از اقلیم به ترکیه در سال ۲۰۲۵ میلادی خواهد بود.

به گزارش تجارت بان، شفقنا به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز نوشت: صالح با بیان اینکه اقلیم کردستان ۳ درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، گفت: این امر فاکتور قوی در تحقق رفاه و آسایش برای ساکنان اقلیم کردستان است.

 

رئیس کمیسیون انرژی پارلمان اقلیم کردستان گفت: ذخایر گاز طبیعی موجود در اقلیم ۵.۷ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود و ۸۵ درصد از این ذخایر در شش میدان اصلی در منطقه کرمیان و جمجمال قرار دارد که بزرگترین و مهم‌ترین این میادین خرومله و کورمور است.

 

وی افزود: خط صادرات گاز اقلیم کردستان به ترکیه از طریق لوله‌ها وجود دارد و مرحله نخست و دوم این پروژه آغاز شده است اما در حالی که اقلیم کردستان برای تولید برق، مصارف خانگی و گرمایشی به گاز نیاز دارد نمی تواند آن را در سایه کمبود داخلی کنونی به ترکیه بفروشد.

 

حمع صالح در پایان اظهار داشت: با فرا رسیدن سال ۲۰۲۵ میلادی قرار است صادرات گاز به ترکیه آغاز شود، در آن هنگام جمعیت عراق ۵۰ میلیون نفر خواهد بود و نیاز به گاز افزایش خواهد یافت لذا اگر به توافقی با بغداد دست نیابیم، دولت فدرال پیش روی اقلیم کردستان برای صادرات گاز مانع تراشی خواهد کرد.

 

پیش از این، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که این کشور احتمال دارد از عراق گاز وارد کند.

 

اردوغان گفت: در سفر «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان به آنکارا درباره امکان صادرات گاز به ترکیه توسط اقلیم کردستان رایزنی کردیم.

 

رئیس جمهوری ترکیه گفت: بارزانی اعلام کرد که تمام تلاش خود را خواهد کرد و این موضوع را دولت فدرال در بغداد مورد رایزنی و گفت وگو قرار خواهد داد.

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه