مستند دف به کارگردانی «شبنم قلی خانی» در سنندج ساخته می‌شود

یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ 548 0
مستند دف به کارگردانی «شبنم قلی خانی» در سنندج ساخته می‌شود به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فیلم مستند دف به کارگردانی «شبنم قلی خانی»، از سینماگران مطرح کشور در استان کردستان ساخته می‌شود.

به گزارش تجارت بان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در حاشیه فیلمبرداری این مستند گفت: مستند دف در راستای معرفی میراث فرهنگی ناملموس کشور به کارگردانی «شبنم قلی خانی» از بازیگران و کارگردانان کُرد سینمای ایران، در سنندج در حال فیلمبرداری است.

 

یعقوب گویلیان افزود: از ۲ سال پیش قرار بود مستندهایی برای معرفی میراث فرهنگی ناملموس (پنهان) کشور تهیه شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این پروژه به تعویق افتاد اما با توجه به اهمیت این پروژه، اخیرا از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار کلید خورده و قرار است میراث فرهنگی ناملموس شاخص هر استان در قالب ۳۰ مستند تهیه و برای عموم پخش شود.

 

وی اظهار کرد: در استان کردستان دف نوازی و دف سازی به عنوان یک میراث فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گرفته، چون یکی از شاخصه‌های اصلی این استان دف نوازی و دف سازی است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: در همین راستا مستند دف به کارگردانی خانم «شبنم قلی خانی» در استان کردستان ساخته می‌شود که در این مستند به ساز دف از جنبه‌ گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی پرداخته خواهد شد.

 

گویلیان یادآور شد: این مستند در ۲ بخش دف نوازی و دف سازی تهیه می‌شود که اجرای گروه‌های دف نوازی و پیشکسوتان دف نواز، مصاحبه با کارشناسان موسیقی و حضور در کارگاه دف سازی را در آن شاهد خواهیم بود.

 

تا کنون ۱۵ فیلم کوتاه و مستند ساخته‌ام

کارگردان مستند دف نیز بیان کرد: مستند دف یکی از ۳۰ مستندی است که به درخواست وزارت میراث فرهنگی به عنوان میراث ناملموس کشور ساخته می‌شود که در استان کردستان با توجه به اینکه دف به عنوان یک میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده و آوازه جهانی نیز دارد، به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

شبنم قلی خانی گفت: خانواده مادری من کُرد سنندج هستند، به همین دلیل با فرهنگ و زبان کُردی آشنا هستم و زمانی که پیشنهاد کارگردانی این مستند به من شد از آن استقبال کردم و بایت این موضوع بسیار خرسندم.

 

وی اظهار کرد: در این مستند به ۲ مقوله دف نوازی و دف سازی پرداخته‌ایم و تعدادی از اساتید موسیقی مقابل دوربین ما قرار گرفتند و در مورد دف صحبت کردند که برای خود من هم همچون یک کلاس درس بود و چیزهای بسیاری یاد گرفتم.

 

کارگردان مستند دف افزود: مستند دف قرار است در ۲۵ دقیقه از شبکه‌های ۲ سیما و مستند پخش شود و علاوه بر اینکه یک نسخه از آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می‌گیرد، یک نسخه نیز به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.

 

قلی خانی ادامه داد: این مستند تجربه بسیار خوبی برای من بود و بار دیگر در جمع مردم خونگرم، مهمانواز و اصیل کردستان حضور یافتم و این چند روز ما را بسیار مورد لطف خودشان قرار دادند که از آنها تشکر می‌کنم.

 

حضور در کارگاه دف سازی «حیدر محمدی» از اساتید خبره دف سازی، اجرای گروه دف نوازی آبیدر به سرپرستی «فرید زندی»، اجرای پیشکسوتان دف نوازی کردستان از جمله «سید علاءالدین یاسینی» و مصاحبه با «سید بهاالدین حسینی» و «فرشید حسامی» از کارشناسان دف نوازی و موسیقی از جمله بخش‌های این مستند بوده که بخش‌هایی از آن در محل عمارت خسروآباد و خانه کُرد از اماکن تاریخی شهر سنندج فیلمبرداری شده است./کردپرس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه