فراهم شدن مقدمات بازگشایی بازارچه مرزی «تیله کوه»

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ 522 0
فراهم شدن مقدمات بازگشایی بازارچه مرزی «تیله کوه» فرماندار سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه مقدمات بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه در این شهرستان از سوی جمهوری اسلامی فراهم شده است، گفت: تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های آن صورت گرفته و اقلیم کردستان عراق نیز اراده جدی بر راه‌اندازی این مرز دارد و طرح و نقشه زیرساختی آن را تهیه کرده است.

به گزارش تجارت بان، «نورالدین فرزادی پور» روز سه‌شنبه در حاشیه دیدار ناظر گمرکات استان کرمانشاه با مدیر اجرایی اقلیم کردستان عراق در خصوص بازگشایی مرز تیله کوه در نقطه صفر مرزی، افزود: امروز توفیقی دست داد که میزبان مدیر اجرایی گمرک اقلیم کردستان به اتفاق هیات همراه باشیم و مذاکرات خوبی انجام شد و اراده هر ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق بر بازگشایی بازارچه تیله کوه است.

 

وی اظهار داشت: اگر بنا باشد مشخصات فنی و اجرایی بازارچه مرزی تیله کوه به مرحله اجرا دربیاید هشت ماه زمان لازم است و با توجه به اینکه ما نیاز داریم سریعتر این بازارچه راه اندازی شود، بنا شد که به طور موقت از طریق کانکس و استقرار عوامل اجرایی زمینه بازگشایی بازارچه فراهم گردد.

 

نماینده عالی دولت در سرپل‌ذهاب گفت: قرار بر این است در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی در مدت ۱۰ روز آینده توافقات و مذاکراتی که صورت گرفته و نتیجه از طرف اقلیم کردستان عراق به طور رسمی به جمهوری اسلامی و استان کرمانشاه اعلام شود تا زمینه اجرای مفاد توافقات در سطح مقامات بالاتر فراهم شود.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون پنج مرز رسمی دارد، گفت: طبق توافق هایی که سالیان گذشته صورت گرفته، امروز هم مدیر اجرایی گمرک اقلیم کردستان به مرز تیله کوه آمده تا از نزدیک شرایط مردم و زیرساخت‌ها را ببینند و اگر مسایل و مشکلاتی دارند پیگیری کنند و از طریق اقلیم کردستان عراق این مشکلات حل شود.

 

«بختیار رحمانی پور» افزود: از نظر گمرک جمهوری اسلامی هم مقدمه های کار فراهم است و اعلام آمادگی می‌کنیم که انشالله بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن  در صورتی که طرف عراقی اعلام آمادگی کنند، در بحث تشریفات کالاهای صادراتی در این مرز  بتواند به عنوان ششمین مرز استان کرمانشاه هم با قسمت عربی و دولت مرکزی و هم با قسمت اقلیم کردستان عراق فعالیت داشته باشند که مردم منطقه شهرستان سرپل ذهاب بتوانند از این مزیت مرز استفاده داشته باشد.

 

مدیر اجرایی اقلیم کردستان عراق نیز گفت: طبق توافق های انجام شده با مسوولان گمرک کشور ایران، تلاش خواهیم کرد نتیجه این توافقات به مقامات بالا دست عراق و حکومت مرکزی ارجاع و در نهایت تا چند روز آینده نسبت به فعالیت و بازگشایی مرز تیله کوه اقدام کنیم.

 

«صابر جلیل» تاکید کرد: در رابطه با این موضوع اقلیم کشور عراق آمادگی کامل را دارد در این زمینه مشکلات مربوطه را بررسی و برطرف خواهد نمود.

 

سال ۷۵ از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی چند بازارچه مرزی در استان کرمانشاه موافقت شد که تیله کوه یکی از این مرزها بود.

 

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق دارد.

 

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه