عسل سبلان برای صادرات ثبت جهانی شد

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ 303 0
عسل سبلان برای صادرات ثبت جهانی شد عسل سبلان به عنوان یکی از ۱۰ محصول راهبردی کشور برای صادرات، ثبت جهانی شده است.

به گزارش تجارت بان، محمد حسنی افزود: شهرستان سرعین در دامنه کوه سبلان به دلیل تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و شرایط مساعد اقلیمی یکی از قطب‌های تولید عسل در استان اردبیل بوده و محل کوچ بسیاری از زنبوردارهای کشور در فصل بهار و تابستان می‌باشد.


وی بیان کرد: عسل سبلان شامل عسل گون، عسل آویشن و عسل بابونه از جمله مرغوب‌ترین گونه‌های عسل طبیعی برداشت شده از دامنه کوه سبلان بوده و هر یک خواص منحصر بفردی دارند.


حسنی گفت: در حال حاضر علاوه بر زنبورداران مهاجر، ۹۳ زنبوردار با بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ کندو با تولید سالانه بیش از ۹۸ تن و اشتغال‌زایی ۷۵ نفر در محدوده شهرستان فعالیت می‌کنند.


مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرعین گفت: در سال‌های اخیر تعامل خوب زنبورداران با اتحادیه مربوطه باعث ارتقای کمی و کیفی محصول عسل تولیدی منطقه شده و جا دارد در زمینه فرآوری و بسته‌ بندی عسل متناسب با نیاز بازار هدف اقدام لازم صورت گیرد، در همین راستا یک واحد بسته بندی عسل به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال اخیرا احداث و فعال شده است.


عسل سبلان برای صادرات ثبت جهانی شدوی بیان کرد: شهرستان سرعین به لحاظ استعداد و قابلیت‌های موجود ظرفیت توسعه صنعت زنبورداری علاوه بر تاثیر در گرده‌افشانی نباتات برای افزایش کمی و کیفی عسل تولیدی و مشتقات آن را داشته و ضرورت سرمایه‌گذاری را بیش از پیش دارد.


استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم تولید عسل در کشور است، سالانه بطور میانگین بیش از هفت هزار تن عسل در استان اردبیل تولید می‌شود، عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌ها بویژه در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه