پایانه صادراتی گل و گیاه محلات نیازمند پروانه بهره‌برداری دائمی

سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ 489 0
پایانه صادراتی گل و گیاه محلات نیازمند پروانه بهره‌برداری دائمی صدور مجوز پایانه صادراتی گل و گیاه محلات، اخیراپیش رسانه ای شد، نکته قابل توجه این است که پایانه صادراتی گل و گیاه این شهرستان حدود ۱۰ سال است که پایه گذاری شده و در طول سال های اخیر نیز فعال بوده، اما ..

به گزارش تجارت بان، مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه محلات، در خصوص فعالیت این پایانه گفت: پروانه بهره برداری از این پایانه در سال ۱۳۹۱ صادر شد، اما از همان زمان تاکنون درخواست فعالان صنعت گل و گیاه محلات صدور پروانه دائم برای این پایانه بوده است که همچنان این امر محقق نشده و حتی در اقدام اخیر، پروانه یک ساله برای پایانه صادر شده است.

 

ابراهیم علیپور با تاکید بر اینکه تا امروز دلیل عدم صدور پروانه دائم برای پایانه صادراتی گل و گیاه محلات را نمی دانیم، افزود: پایانه صادراتی گل و گیاه محلات در واقع تنها پایانه فعال این حوزه در کشور است، دیگر پایانه های مشابه با وجود دریافت منابع مالی، هنوز فعال نشده اند، ولی پایانه محلات با وجود همه کم و کاستی ها فعال است و عملیات بسته بندی گل و گیاه، صادرات و ... در آن انجام می گیرد. حتی سردخانه آن نیز در حال استفاده است، به طوری که پیاز گل وارداتی در این سردخانه نگهداری می شود تا در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد، در واقع این پایانه در حال حاضر مزیت های بسیاری برای صنعت گل و گیاه و شهرستان محلات دارد.

 

وی با اشاره به فعال بودن فروش و استقرار گمرک در پایانه افزود: به عنوان مثال صفر تا صد عملیات آماده سازی تا صادرات بید قرمز در پایانه انجام می گیرد و در واقع این زیرساخت برای صادرات بید قرمز بسیار اثربخش بوده است. در این میان تنها چیزی که مورد اعتراض گلکاران است، مدت پروانه پایانه است که باید دائمی باشد.

 

به گزارش ایسنا؛ میزان گردش مالی صنعت ارزآور گل و گیاه در جهان به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد و حتی برخی اقتصاددانان ۱۰۰ شاخه گل رز را با یک بشکه نفت به لحاظ اقتصادی برابر می‌دانند.

 

۱۹ هزار نفر در صنعت گل و گیاهان زینتی در سطح کشور فعالند و سالانه حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات گل و گیاه از کشور انجام می گیرد، هر چند که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا این رقم کاهش یافت و گلخانه داران متحمل خسارت بالایی شدند، اما همچنان برای تولید گل حتی اگر به لحاظ اقتصادی صرفه ای نداشته باشند، با جان و دل تلاش می کنند.

 

سابقه گلکاری در شهرستان محلات در استان مرکزی به حدود ۱۰۰ سال می‌رسد. این شهر با تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان آپارتمانی و گل و گیاه زینتی و استقرار پژوهشکده ملی گل و گیاه، به عنوان قطب گل و گیاه کشور شهره است. ۳۰ درصد از اهالی این شهرستان در این صنعت فعالند و از حدود ۹۹۰ هکتار اراضی زیر کشت گل و گیاه زینتی، ۹۰ درصد آن در اختیار محلاتی‌هاست و مسلما فعالیت جدی پایانه صادراتی گل و گیاه در محلات می تواند این صنعت را رونق بیشتری ببخشد.

 

مجتبی ابراهیمی یکی از فعالان صنعت گل و گیاه محلات پیش از این در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرده بود که نبود استانداردهای لازم، عدم بسته بندی صحیح، برداشت نادرست گل و گیاه، بازار سنتی، نداشتن زیرساخت حمل و نقل مخصوص گل و گیاه و نبود تولید استاندارد از مهمترین عوامل ضایعات بالای گل در کشور است.

 

در واقع تلاش برای رفع نواقصی که این فعال صنعت گی و گیاه از آن سخن گفته می تواند سهم ایران را از بازار پرسود گل و گیاه دنیا چندین برابر کند و وجود این پایانه قطعا در این حوزه تاثیرگذار است و حتی می تواند به ساختارمند شدن این صنعت کمک کند.

 

مسلما زمانی که زیرساخت های صادراتی در یک منطقه فراهم باشد، گلکار برای کسب درآمد بیشتر و جلب بازارهای جهانی تلاش بیشتری می کند و رونق پایانه صادراتی گل و گیاه محلات در این شرایط می تواند نقطه عطفی در صنعت گل و گیاه این شهرستان باشد، این نکته ای است که رییس اداره صمت شهرستان محلات نیز بر آن تاکید دارد.

 

جمال عباسی در اینباره به ایسنا گفت: اقدامات لازم برای فعالیت پایانه صادراتی گل و گیاه محلات و زیرساخت های لازم در سال های گذشته انجام گرفته است و در واقع این پایانه در شهرستان محلات یک پایانه کاملا تخصصی است.

 

تصریح کرد: تا پیش از این، صادرات گل محلات از گمرکات مختلف انجام می گرفت و در واقع این امر باعث شده بود که آمار واقعی صادرات گل محلات ثبت نشود، اما قطعا به کمک این پایانه می توان میزان صادرات دقیق و واقعی گل و گیاه اعم از گل های شاخه ای، گلدانی، آپارتمانی و ... را از مبدا محلات ثبت و میزان ارزآوری و مقصد این صادرات را مشخص کرد.

 

وی گفت: با تمدید مجوز این پایانه عملا همه امور در پایانه انجام خواهد گرفت و این امر روند کاری گلکاران را تسهیل می بخشد و به راحتی می توانند تمامی امور خود را از صفر تا صد در پایانه انجام دهند و نیازی به مراجعه به گمرکات شهرستان ها و استان های دیگر نیست.

 

به گزارش ایسنا، صنعت گل و گیاه در دوران کرونا آسیب و خسارت بالایی را متحمل شد، امیدواریم در این روزها که پیک ششم را پشت سر می گذاریم و در آستانه نوروز ۱۴۰۱ هستیم، این صنعت جانی دوباره گیرد و بتواند با صادرات، روند ارزآوری را رونق ببخشد./ایسنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه