صادرات ٧٠٠ میلیون دلاری از مرز مهران به عراق

چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ 624 0
صادرات ٧٠٠ میلیون دلاری از مرز مهران به عراق مدیرکل گمرکات استان گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون در مجموع نزدیک یک میلیون و هفتصد و سی و شش هزار تن کالا به ارزش ۸۷۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق و سایر کشورها داشته‌ ایم.

به گزارش تجارت بان، روح‌الله غلامی مدیرکل گمرکات استان گفت: به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرز مهران در سال ۱۳۷۹ به عنوان مرز رسمی شناخته شد و پس از آن در سال ۱۳۸۲ با ایجاد زیرساخت‌ها و روند مراودات تجاری آغاز شد.

 

وی افزود: از ابتدای فعالیت گمرک از سال ۸۲ تا کنون مجموعاً بیش از ۲۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تن به ارزش نزدیک ۱۵ میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.

 

مدیرکل گمرکات استان گفت: از ابتدای سال تاکنون در مجموع نزدیک یک میلیون و هفتصد و سی و شش هزار تن کالا به ارزش ۸۷۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق و سایر کشورها داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مرز مهران و توسعه زیرساخت‌ها ۱۱۹ درصد حجم صادرات و به لحاظ ارزی ۱۱۲ درصد رشد در سال جاری داشته‌ایم.

 

غلامی گفت: در سال جاری صادرات از مجموع سه سال قبل از شیوع کرونا افزایش داشته است که گمرک مهران از لحاظ ارزش کالاهای اظهاری شده در هر گمرک در بین ۱۰۵ گروه صادراتی فعال در سطح کشور و برای اولین بار به رتبه نهم کشوری دست یافته است.

 

وی افزود: در بین مرزهای زمینی موجود در کشور هم مرز عراق نیز در این شاخص در رتبه اول قرار داریم.

 

مدیرکل گمرکات استان ایلام ادامه داد: ۸۰ هزار تن کالای ترانزیتی از ابتدای سال تاکنون شش برابر بیشتر از کل سال ‌های قبل از آن(۸۲ تا ۹۷) بوده است که این روند افزایش، رشد و فعال بودن گمرک مهران را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: گمرک علاوه بر صادرات و واردات کالا، بر کالاهای همراه مسافرین و مبارزه با قاچاق نیز فعالیت مداوم دارد در همین راستا مأمورین این گمرک در سال گذشته موفق به کشف اقلام دارویی قاچاق به ارزش یازده و نیم میلیارد تومان شدند که در طول سال گذشته ارزش کل کالاهای کشف شده در گمرک مهران بیش از ۱۵ میلیارد تومان بوده است؛ در سال جاری تاکنون ۲۴ پرونده قاچاق کالا تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

 

غلامی ادامه داد: علاوه بر امر مراودات تجاری که توسط کارکنان گمرک به عنوان مرزبانان اقتصادی صورت می‌گیرد در بحث کارهای معنوی و خصوصاً در ایام اربعین گمرک مهران با کمک دستگاه‌های پیشرفته موجود در گمرک، پای ثابت خدمات رسانی به زائرین است که در سال ۱۳۹۸، ۴۴۶۰ کامیون حامل مواکب خدمت رسانی به زوار از طریق این گمرک به عراق ارسال شده است.

 

وی افزود: در حوزه پدافند غیرعامل و نظارت بر کالاهای صادراتی خطرناک و خطرساز نیز نظارت مستمر داشته و داریم.

 

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: ایجاد پارکینگ بزرگ در کنار گمرک توسط بخش خصوصی که با توجه به نیاز سازماندهی خودروهای سواری در دستور کار قرار گرفت.

 

 وی افزود: شرکت گیری یگان حفاظت این گمرک با همکاری یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه صورت گرفته که بی‌نظمی‌های سابق ساماندهی شده است.

 

مدیرکل گمرک استان ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه ورودی گمرک نامناسب بود اعتبارات خوبی که از طریق استانداری و از محل اعتبارات اربعین تخصیص داده که این ورودی دو بانده و آسفالت شد.

 

غلامی افزود: در تعطیلات میان هفته‌ای که تجارت با این کار هستند، گمرک مهران در این روزها نیز فعال است در سنوات گذشته و در ایام اربعین مرز تا ۳۵ روز هم تعطیل می‌شد که با کم کردن این تعطیلات، مرز به فعالیت‌های اقتصادی خود با ایام اربعین با حداقل تعطیلی ادامه می‌دهد.

 

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های خوب اقتصادی در مرزهای استان و بازارچه‌های مرزی است که خوشبختانه پس از تصویب و بازارچه‌های مرزی، اغلب زیرساخت آماده شده‌اند.

 

غلامی افزود: مرزهای چیلات، چنگوله و هلاله شمالی با سه استان کشور عراق هم مرز هستند که با رایزنی با مقامات عراقی می‌توان زمینه فعالیت‌های اقتصادی این بازارچه‌ها که دو مرز آن به تصویب هیئت دولت رسیده‌اند و نقش بی‌بدیلی در رونق و اشتغال دارند را فراهم ساخت.

 

وی ادامه داد: با عضویت عراق در کنوانسیون تیر می‌توان روند ترانزیت به کشورهای همسایه عراق از جمله سوریه را از طریق مرز مهران هموار کرد./فارس

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه