نمایشگاه تابلوها و مجسمه‌های مسروقه هنرمندان بزرگ عراقی در بغداد

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ 478 0
نمایشگاه تابلوها و مجسمه‌های مسروقه هنرمندان بزرگ عراقی در بغداد 2300 اثر از میان هفت هزار اثر هنری است به سرقت رفته بود و پس از سال 2003 به کشور عراق بازگردانده شده است.

به گزارش تجارت بان، به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، علاقه مندان به هنرهای تجسمی در بغداد می توانند بار دیگر از نقاشی ها و آثار مجسمه سازی که بخشی از میراث هنری و تجسمی عراق است و در اثر سرقت و غارت پس از حمله به عراق در سال 2003 از دست رفته بود، لذت ببرند در نمایشگاهی که شامل حدود صد اثر است که دولت در طول سال های گذشته به کشور بازگردانده است.

 

این نمایشگاه که توسط وزارت فرهنگ عراق حمایت می شود، آثار هنرمندان پیشگام در نقاشی و مجسمه سازی را که در سال 2003 از بزرگ ترین مراکز هنری بغداد به سرقت رفته بود، جمع آوری می کند که شامل هزاران نقاشی و مجسمه بوده است که سرنوشت آنها هنوز مشخص نیست.

 

این سالن نمایشگاه به نام « فائق حسن»، مشهورترین هنرمند پیشگام عراق نام گذاری شده است و شامل نزدیک به 100 اثر نقاشی و مجسمه است که از کشورهای ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، سوئیس، اردن و قطر به عراق بازگردانده شده است.

 

به گفته «فاخر محمد»، مدیر کل هنرهای عمومی وزارت فرهنگ عراق و هنرمند تجسمی، این آثار به نمایش گذاشته شده متعلق به معلمان، پیشگامان و نخبگان هنرهای تجسمی در عراق است.

 

این آثار در زمان سرقتشان در سال 2003 آسیب دیده اند و آنها بخشی از تاریخ هنر معاصر عراق را به نمایش می گذارند و در زمان بی سابقه ای نگهداری و بازسازی شده اند.

 

این آثار در دوره های مختلف از اوایل دهه چهل خلق شده اند و قدمت برخی از آنها به دهه پنجاه و شصت می رسد و سبک ها و مکاتب هنری آنها متفاوت است، ولی بیشتر آنها برگرفته از واقعیت و محیط اجتماعی هستند.

 

تابلوی مردابهای عراق بیش از دیگر آثار رئالیستی در نمایشگاه خودنمایی می‌ کند و الهام ‌گرفته از تالابهای سحرانگیز در جنوب کشور عراق است که در آن، خانه های ساخته شده از نی و قایقهای ویژه معروف به مشاحیف شناور هستند.

 

از جمله آثار قابل توجه، تابلوی بزرگی از هنرمند فائق حسن است که قیام مردم ساده علیه محرومیت و فقر را نشان می دهد و در سال 1967 خلق شده و رنگهای تیره بر آن غالب شده است و در آن، چهره های وحشت زده در حال فرار از مکان های آتش گرفته به چشم می خورند.

 

در این نمایشگاه، آثاری از برجسته ترین هنرمندان بزرگ عراق مانند عبد القادر الرسام، کاظم حیدر و جمیل حمودی و نوری الراوی و اسماعیل الشیخلی، حافظ الدروبی، شاکر حسن آل سعید، نوری مصطفی بهجت، عبد الکریم محمود و سعد الکعبی به نمایش گذاشته شده است.

 

همچنین محمد در ادامه به آثاری که هنوز در انبارها نگهداری می شوند و در انتظار مرمت هستند، اشاره می ‌کند و می گوید که بخشی از این آسیب ها به علت روش نامناسب نگهداری این آثار پس از بازگرداندن آنها به کشور در این سال ها بوده است.

 

وی در ادامه می افزاید که در حال حاضر در حال آماده کردن بیش از یک سالن برای به نمایش گذاشتن بقیه آثار هستیم و باید درهای موزه ها به روی مردم باز شود و این آثار در انبارها پنهان نباشند.

 

جنبش هنرهای تجسمی در عراق پیش از سال 2003 ، با وجود تحریم اقتصادی در دهه نود، با گسترش سالن های نمایش عمومی شاهد رونق و شکوفایی بود.

 

با این حال، هنرهای تجسمی پس از آن تاریخ به دلیل حمله به عراق، جنگ فرقه ‌ای و کنترل گروه تروریستی داعش بر بخش‌ هایی از این کشور رو به افول گذاشت و این امر، بسیاری از هنرمندان را به مهاجرت واداشت.

 

«لمیعه الجواری»، هنرمند تجسمی که مسئول به نمایش گذاشتن آثار موزه است، می گوید: تعداد آثار هنری که پس از سال 2003 به کشور عراق بازگردانده شده است، 2300 اثر از میان هفت هزار اثری است که به سرقت رفته است.

 

وی در ادامه افزود که آثار بسیاری آسیب دیدند، آثاری که غیر قابل قیمت گذاری بودند./میدل ایست نیوز

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه