موصل بازاری خوب برای مصالح ساختمانی / ضرورت حضوربیشتر فعالان اقتصادی در اقلیم کردستان

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 200 0
موصل بازاری خوب برای مصالح ساختمانی / ضرورت حضوربیشتر فعالان اقتصادی در اقلیم کردستان رئیس و نائب رئیس اتاق کرمانشاه با سرکنسول ایران در اربیل دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش تجارت بان به نقل از اتاق بازرگانی کرمانشاه، حیدر کدیور رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست آمار تعاملات تجاری کرمانشاه با عراق و خصوصا اقلیم کردستان را خوشایند دانست و گفت: البته هنوز جای کار فراوانی وجود دارد و شرایط همکاری‌های بسیار گسترده‌تر را نیز داریم.

وی از اربیل به عنوان مهمترین  شهر اقلیم عراق یاد کرد که ورود به بازار اربیل دروازه ورود بیشتر به سایر بخش‌های کردستان عراق است و اظهار کرد: برای حضور در عراق نباید صرفا به اقلیم محدود شویم بلکه باید مبادلات تجاری را به سمت بخش‌های مرکزی عراق نیز گسترش دهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه تعامل فعالین اقتصادی دو طرف در قالب هیات‌های تجاری را برای حضور گسترده‌تر در بازار اقلیم ضروری عنوان کرد و یادآور شد: باید در نشست‌های مشترک بین دو طرف ساز و کار توسعه مناسبات تجاری ترسیم شود.

کدیور از مهمترین چالش‌های پیش روی تعامل با اقلیم عراق از جمله ثبت شرکت‌ها، تسهیل در تردد تجار و بازرگانان، روش‌های جابجایی پول و نقل و انتقالات مالی از طریق صرافی‌ها، حل اختلاف قراردادهای بین فعالین اقتصادی دو طرف و ... نیز یاد کرد که باید در این نشست‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

ناصر مرادی نائب رئیس اتاق کرمانشاه نیز از بازار  عراق به عنوان بازاری بکر و بالقوه برای ایران یاد کرد که با توجه به مرز مشترک طولانی که با این کشور داریم باید سهم بیشتر این بازار به ایران اختصاص یابد اما اکنون رقبای ما خصوصا ترکیه در عراق حضور جدی دارند.

وی با اشاره به عواملی که حضور ایران در عراق را کاهش داده، رفع تعهدات ارزی را از  مهمترین آنها برشمرد و گفت: اگرچه عقیده داریم ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد اما شرایط بازگشت ارز نیز باید تسهیل شود.

نائب رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: در حالی که برخی کشورهای رقیب ما از جمله ترکیه به صادرکنندگان جوایز صادراتی می‌دهند، قوانین متعدد دست و پای صادرکنندگان ما را در کشور بسته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه همچنین بر لزوم افزایش تعاملات تجاری با کردستان عراق تاکید کرد و افزود: کرمانشاه با داشتن مرزهای متعدد با این بخش و قرابت تاریخی و فرهنگی که با مردم اقلیم دارد از مزایای فراوانی برای گسترش مناسبات تجاری با این منطقه برخوردار است.

مرادی اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و اقتصادی بین دو منطقه را نیز ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری با اقلیم عراق بخش کشاورزی است که کرمانشاه پتانسیل‌های فراوانی در تولید محصولات کشاورزی دارد.

وی معتقد است با توجه به اینکه اقلیم در تولید برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی نزدیک شده، لازم است به سمت کشت‌های فراسرزمینی در داخل خاک عراق حرکت کنیم.

نصراله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل نیز اشاره‌ای به وضعیت کنونی بازار در اقلیم عراق داشت و افزود: اگرچه در حال حاضر اقلیم مصرف کننده صِرف است اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود زیرا حرکت‌هایی در این منطقه برای خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات آغاز شده است.

او نمونه حرکت به سمت خودکفایی در اقلیم عراق را احداث هفت کارخانه تولید سیمان در این منطقه دانست که باعث شده صادرات سیمان ایران به اقلیم ممنوع شود  و ادامه داد: این در حالی است که زمانی کارخانجات کرمانشاه سه شیفت برای تامین سیمان اقلیم عراق کار می‌کردند.

به گفته سرکنسول ایران در اربیل، اقداماتی برای خودکفایی در سایر محصولات نیز در این منطقه آغاز شده و  تعاملات تجاری ما با این منطقه نیز باید متناسب با این شرایط تغییر کند.

او با بیان اینکه باید افق حضور در بازار کردستان عراق را بلندمدت ببینیم، راهکار اصلی ماندگاری در این منطقه را سرمایه‌گذاری ‌های مشترک بین ایران و اقلیم دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری مشترک چه در خاک عراق و چه در مناطق ویژه اقتصادی که داریم کمک می‌کند نه تنها در بازار عراق ماندگاری بیشتری داشته باشیم بلکه بتوانیم این تولیدات را با برند شرکت‌های عراقی و با استفاده از تعرفه ترجیحی که بین کشورهای عربی وجود دارد با حداقل هزینه به سایر کشورهای عربی ارسال کنیم.

ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، رقبای اصلی ایران در اقلیم

رشنودی در ادامه یکی دیگر از مهترین نکاتی که در زمینه تجارت با اقلیم عراق باید مد نظر قرار گیرد را حضور رقبایی از سایر کشورها دانست و افزود: ترکیه یکی از مهمترین رقبای ما است و در حالیکه ما ۱۰ مرز رسمی و بازارچه با اقلیم داریم اما ترکیه تنها با یک مرز "ابراهیم خلیل"حضور پررنگی در بازار کردستان عراق داشته است.

وی با بیان اینکه عامل اصلی موفقیت ترکیه  مدیریت واحد در مرزهای این کشور و خصوصا در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای صادرکنندگان است، افزود: رقبای ما در اقلیم عراق تنها به ترکیه محدود نمی‌شود و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز حضور پررنگی در بازار عراق دارند.

سرکنسول ایران در اربیل، عربستان، امارات، قطر، کویت و اردن را جمله این کشورها برشمرد و افزود: در حال حاضر اردن سالانه نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به اقلیم عراق دارد.

موصل بازاری خوب برای مصالح ساختمانی

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت در موصل نیز در اختیار کنسول‌گری اربیل است، از فرصت بسیار خوبی که در موصل برای فعالین اقصادی ایران وجود دارد نیز یاد کرد.

رشنودی از برپایی اولین نمایشگاه توانمندی‌های ایران در نینوا و در موصل خبر داد و گفت: حضور در این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای شرکت‌ها و صنایع ایران است.

سرکنسول ایران در اربیل مهمترین مزیت فعالیت در موصل را صنایع ساختمانی اعلام و خاطرنشان کرد: اکنون شرکت‌های ایرانی در صنایع ساختمانی موصل حرف اول را می‌زنند.

آماده حمایت از فعالین اقتصادی هستیم

رشنودی از حمایت همه جانبه کنسولگری ایران در اربیل از تجار و بازرگانان نیز یاد کرد و گفت: در عین توجه به سایر مباحث سیاسی، امنیتی و ... اما عمده تمرکز و نیروی خود بر مسائل اقتصادی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که دو کنسول گری در اقلیم عراق و در اربیل و سلیمانیه دارد، کنسول گری‌ها را ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو منطقه دانست و تاکید کرد: این آمادگی را داریم که در زمینه مسائل حقوقی قبل از هرگونه مراودات اقتصادی به فعالین اقتصادی مشاوره بدهیم.

سرکنسول ایران در اربیل با بیان اینکه بسیاری از مشکلات یپش روی فعالین اقتصادی ناشی از عدم آگاهی نسبت به قوانین و مقررات اقلیم است، اظهار کرد: طی سنوات اخیر پرونده‌های اختلافی فراوانی را کنسول گری حل کردیم و درخواست داریم فعالین اقتصادی پیش از هرگونه قرارداد به ما مراجعه کنند نه زمانی که دچار مشکل شدند.

وی سپس از ظرفیت های خوب تجاری استان کرمانشاه نیز در زمنیه تعامل با اقلیم عراق یاد کرد که در اختیار بسیاری از استان‌های دیگر نیست و افزود: در سال‌های کرونا که بسیاری از مرزهای تجاری ما با عراق بسته شد، مرزهای کرمانشاه با اقلیم تنها را تنفس صادرات ایران به عراق بود.

رشنودی در پایان از موضوع نبود حمل یکسره در زمینه تجارت بین ایران و اقلیم نیز یاد کرد که  راهکاری جز ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک ندارد.
 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه